تبیان، دستیار زندگی
چه اتفاقی باعث شده که در کیف دختران دبستانی در کنار مداد و خودکار باید لوازم آرایشی پیدا کنیم آنها داشتن این لوازم را به رخ دوستان خود بکشند
بازدید :
زمان تقریبی مطالعه :

دخترم تنها به زیبایی بیاندیش!

لوازم آرایش

حتما شما هم دختر بچه هایی را دیده اید که گه گاه به کیف لوازم آرایش مادران شان دستبرد می زنند و وقتی رژ لب و رژ گونه را به صورت شان می مالند با ژست خاصی در مقابل آینه می ایستند و خود را تماشا می کنند.برخی از مادران نیز که از این دستبردها کلافه می شوند پا را فراتر از این گذاشته و به اصرار کودکان شان یک کیف لوازم آرایش بچه گانه تهیه کرده و در اختیار فرزندانشان قرار می دهند و کودکان نیز با همین لوازم آرایش بازی می کنند.

اما این مشکل به همین جا ختم نمی شود . مشکل وقتی حادتر می شود که دخترکان دبستانی و راهنمایی به سراغ لوازم آرایش می روند و مربیان و مدیران از تذکر کتبی و شفاهی تا احضار والدین به مدرسه ،به دنبال راه حلی برای این آرایش های نابهنگام دختر بچه ها هستند.

واقعاً چه اتفاقی باعث شده که در کیف دختران دبستانی در کنار مداد و خودکار لوازم آرایشی پیدا می کنیم آنها داشتن این لوازم را به رخ دوستان خود بکشند و بسیارند خانواده‏هایی که از سنین 4 سال متاسفانه با دختران خود بر سر این مسئله دچار مشاجره شده و راه‏های مقابله صحیح با آن را نیز نمی‏دانند. لوازمی که در ابتدای پیدایش خود، جز و اشیای لوکس محسوب نمی‏شد و فقط نیازی مبرم برای زنان مسن‏تر و یا افرادی بود که فیزیک ظاهری زیبایی نداشتند ، امروزه به‏تدریج به نیازی ضروری در بین کودکان و نوجوانان مبدل می‏شود.

مادرانی كه مهمترین دغدغه ی زندگی شان رسیدگی به ظاهر و آرایش لباس و صورت شان است ، به طور ناخواسته این پیام را به دختر خود می دهند كه: «تنها ارزش زن، به زیبایی اوست.»

اگر در گذشته، آرایش از سن و سال خاصی کاربرد داشت، امروز دیگر مرزی برای مصرف آن باقی نمانده است. در طول یک قرن گذشته سرخاب و سفیداب جای خود را به انواع و اقسام لوازم آرایشی داده که کودک و بزرگسال نمی شناسد به نحوی که با یک گشت و گذار ساده در اینترنت و پشت ویترین مغازه های لوازم آرایش فروشی متوجه فروش این لوازم به قیمت های بسیار پایین می شویم.به عنوان مثال در یکی از این تبلیغ ها چنین آمده بود:

پکیج لوازم آرایش مخصوص کودکان فقط 5100 تومان. این محصول شامل:

- یک جعبه سایه چشم 12 رنگ با دو عدد قلم مو و پد مخصوص

- 2 عدد رژلب با دو رنگ چرب

- یک عدد مداد چشم

- یک عدد مداد لب

- 2 بسته ژل اکلیلی

دکتر حمید نوروزی روان‌شناس معتقد است که با از بین رفتن مرزهای آرایشی، سن آرایش هم به عنوان یک متغیر وابسته پایین‌تر آمده و دختران ، در سنین پایین، دست به آزمودن رژلب، پودر و رژگونه می‌زنند. در واقع از رهگذر جادوی لوازم آرایش، آنها به آرزوی دیرینه خود برای کوتاه کردن دوره کودکی و نوجوانی و به دست‌آوردن دلخواه‌ترین خواسته خود‌،‌ دست می‌یابند .

والدین باید توجه داشته باشند كه توجه بیش از حد به ظاهر و گرایش به آرایش نمودن، تنها تحت تأثیر تغییر و تحولات دوران نزدیک به بلوغ نیست بلكه عوامل محیطی و تربیتی نیز در بروز این مسأله، تأثیر بسیاری دارد.

در حالیكه گرایش به زیبایی، تقریباً در تمام کودکان و نوجوانان وجود دارد ، چرا برخی از دختران ما تا این حد از لوازم آرایشی استفاده می كنند به صورتی كه حتی از ظاهر طبیعی خود فاصله بسیاری می یابند. اینجاست كه نقش تربیتی والدین خود را نشان می دهد.

دکتر نوروزی ادامه می دهد: بسیاری از رفتارها كه در دوره ی کودکی ونوجوانی خود را بروز می دهد ، به طور ناخودآگاه توسط خود والدین برنامه ریزی می شود. برای مثال مادرانی كه مهمترین دغدغه ی زندگی شان رسیدگی به ظاهر و آرایش لباس و صورت شان است ، به طور ناخواسته این پیام را به دختر خود می دهند كه: «تنها ارزش زن، به زیبایی اوست.». از طرف دیگر مادرانی كه اجازه می دهند دختران كوچك شان از لوازم آرایشی در حین بازی استفاده كنند و در این كار هیچ ممنوعیتی قایل نمی شوند، باید انتظار داشته باشند كه در آینده دخترشان به اینگونه رفتارهای افراطی روی آورند. لذا توصیه می شود كه والدین به خصوص مادران اجازه ندهند كودكشان به وسایل شخصی آنها مانند لوازم آرایشی و ... نزدیك شده و استفاده نمایند.

باربی

وسایل بازی كه در كودكی در اختیار برخی از كودكان قرار می گیرد ، ارائه دهنده برخی الگوهای منفی و نادرست است. برای مثال در برخی از عروسك های معروف خارجی مانند «باربی و...» مشاهده می شود كه سری كامل لوازم آرایش و...، از ابزارهای اصلی زندگی این عروسك هاست كه دختران كوچك دائماً با آن مشغول و در حال بازی هستند. توجه داشته باشید كه كودكان با بازی كردن، زندگی را تمرین می كنند و استفاده از این نوع بازی ها و لوازم، به طور قطع در رفتارهای آتی فرزندان ما بی تاثیر نخواهد بود. بنابراین به والدین توصیه می شود كه در انتخاب اسباب بازی برای دختران كوچك خود دقت لازم را مبذول نمایید.

این روانشناس به عوامل دیگری همچون عوامل فرهنگی نیز اشاره می کند و می گوید: اگر نقش تربیتی خانواده را کنار بگذاریم ،متاسفانه برنامه های تلویزیونی، فیلم های سینمایی، ماهواره و... همگی در جهت ترویج زیبایی زنان سوق داده شده است و خواسته یا ناخواسته، دختران و زنانی كه ظاهری زیباتر و جذاب تری را دارا هستند، در این رسانه ها مشاهده می گردند. از آنجا كه در سنین کودکی ونوجوانی، افراد بیش از دوره های سنی دیگر به مقایسه خود با دیگران می پردازند و بنابراین از آنجا كه الگوهای ارائه شده در جامعه، در سطح بالایی از زیبایی قرار دارند، لذا نوجوان ما نیز علاقمند به نزدیك شدن به این معیارهاست وگرایش بسیاری به استفاده از لوازم آرایشی پیدا می كند.

منبع : سایت جهان - با تلخیص

تنظیم برای تبیان :داوودی

مشاوره
مشاوره
در رابطه با این محتوا تجربیات خود را در پرسان به اشتراک بگذارید.