تبیان، دستیار زندگی
مسابقه گرافیک رایانه ای برگزیده شدند آثار نقاشی شش هنرمند ایرانی درمیان آثار برگزیده دومین مسابقه بین المللی گرافیک رایانه ای ژاپن قرار گرفت . به گزارش خبرگزاری جمهوری اسلامی ، فراخوان دومین دوره این مسابقه با موضوع &quo...
بازدید :
زمان تقریبی مطالعه :

شش هنرمند ایرانی در مسابقه گرافیک رایانه ای برگزیده شدند

آثار نقاشی شش هنرمند ایرانی درمیان آثار برگزیده دومین مسابقه بین المللی گرافیک رایانه ای ژاپن قرار گرفت . به گزارش خبرگزاری جمهوری اسلامی ، فراخوان دومین دوره این مسابقه با موضوع "آزاد " سال گذشته در شهر توکوهای ژاپن اعلام شده بود .

سامان خرم با عنوان " رویای آبی من " ، مهدی شادمان با " قاب بسم الله " ،  محمدرضا نژاد با موضوع " آب مایه حیات " ، آیداد نیکان پور با عنوان " صلح " و نجمه مطلایی با " ماه و ماهی " از برگزیدگان این رقابت هنری هستند .

این مسابقه با شیوه گرافیک رایانه ای و از طریق پست الکترونیکی برگزار شده است .

آثار برگزیدگان علاوه برنمایش در سایت اینترنتی ، در موزه شهر توکوهای ژاپن به نمایش گذاشته می شود .

سومین دوره این مسابقه نیز برگزار خواهد شد و دست اندرکاران آن ، از داوطلبان12 سال به بالادعوت کردند آثار گرافیکی خود را تا 25 شهریور ماهبا نشانی پست الکترونیکی ارسال کنند .

نمایشگاه ( مینا و ملیله ) از فردا در نگارخانه سعدآباد

جلوه های زیبایی از هنر میناکاری و ملیله کاری که حاصل ذوق هنرمندان اصفهان و زنجان است ، از21 شهریور تا اول مهر ماهدرنگارخانه سعدآبادبه تماشا گذاشته می شود .

به گزارش خبرگزاری جمهوری اسلامی آثار مینا که با فلزهای قدیمی و طلا ، نقره و مس کارشده ، پس از لعاب مینایی در کوره پخته شده و زیر ساخت آنها درکارگاههای مسگری و عمدتا توسط هنرمندان اصفهانی انجام می شود .

آثار" مینا وملیله " به نمایش درآمده در نمایشگاه نیز بیشتر با نقره کارشده و درمواردی طلا هم در آنها به کاررفته است .

درکنار 200 اثر به نمایش درآمده در این نمایشگاه ، چند نمونه نفیس آثار موزه ای که از حراجی های لندن خریداری شده است ، در معرض دید عموم قرار می گیرد .

گفتنی است ، برای ساخت ملیله ابتدا نقره مورد نظر را ذوب کره و داخل ریچه ( وسیله ای مخصوص ذوب ) می ریزند و پس از سرد شدن ، ملیله ای نقره به قطر 5 میلی متر به دست می آید .

این ملیله را با چکش تبدیل به ملیله ای چهار پهلو می کنند و پس از عبور ازنورد به صورت نوارهای باریک درآورده و به ساخت ظروف می پردازد .

فراخوان نخستین دوره نمایشنامه خوانی

به منظور گسترش فرهنگ نمایشنامه خوانی ، دانش و تحلیل متن و آشنایی گروه های نمایشی با آثار بزرگان تئاتر جهان ، حوزه هنری استان همدان ، اقدام به برگزاری یک دوره نمایشنامه خوانی درفصل پائیز کرده است .

علاقه مندان برای شرکت در این دوره و کسب اطلاعات بیشتر می توانند درخواست کتبی خود را تا 30 شهریور ماهبهحوزه هنری همدانواقع درآرامگاه بوعلی کوچه اقبالی شماره 49ارسال و یا با شماره تلفن8260459-0811تماس حاصل کنند .

کارنامه بندار بیدخش در جشنواره سوره

از سوی شورای ارزیابی متون دوازدهمین جشنواره سراسری ، هفت متن نمایشی حوزه هنری کرمانشاه پذیرفته شد .

نمایش های « عشق آباد » نوشته داوود میرباقری و به کارگردانی ادیبی و تعزیه مجلس امام حسین (ع) و مجلس اما م رضا (ع) دربخش مذهبی و دینی ، « شب روی سنگفرش خیس » نوشته اکبر رادی و به کارگردانی عباس بنی عامریان ، « نبرده نژاد »   و « کوهیاران » به نویسندگی و کارگردانی هومن روح تافی و« جل پشت ها » نوشته حسین فضل اللهی و به کارگردانی محمدرضا درند پس از بررسی شورای ارزیابی متون برای شرکت در این جشنواره پذیرفته شدند .

همچنین شش متن نمایشی از حوزه هنری استان مرکزی به دوازدهمین جشنواره سراسری تئاتر سوره راه یافتند . نمایش های « کارنامه بندار بیدرخش » نوشته بهرام بیضایی و به کارگردانی علی حسنی ، « زن اثیری » نوشته محسن عظیمی و کارگردانی علی جاور سینه ، « چریکه مارال » به نویسندگی و کارگردانی حسین اقبالیان ، « زن شبان » نوشته حسین اقبالیان و کارگردانی غلامرضا سعیدآبادی ، « ایرج » (برادر کشی) نوشته رضا بهشتی آتشگاه و کارگردانی مجید رحمتی و « خیش خانه » به نویسندگی حسن غلامرضا و کارگردانی زهره غلامی برای بخش مسابقه این جشنواره پذیرفته شدند . گفتنی استدوازدهمین جشنواره سراسری تئاتر سورهتوسط مرکز هنرهای نمایشی حوزه هنری با همکاری استانداری استان مرکزی ،اول آبان ماهدراراکبرگزار میشود.

69 فیلم کوتاه ایرانی و خارجی به بخش مسابقه جشنواره ملی و بین المللی " سینمای جوان " راه یافت

نوزدهمین جشنواره ملی و هفتمین جشنواره بین المللی سینمای جوان از 29 مهر تاچهارم آبان ماهامسال در تهرانبرگزار می شود .

در  بخش مسابقه بین المللی 28 فیلم داستانی ، 19 فیلم مستند ، هشت فیلم تجربی و 14 اثر انیمیشن به نمایش در می آید .

کشورهای آلمان ، انگلستان ، ایران ، فرانسه ، روسیه ، مکزیک ، هند ، ایتالیا ، اسکاتلند ، کانادا ، هلند ، مصر ، فلسطین ، لهستان ، فنلاند ، استرالیا ، یوگسلاوی ، بلاروس ، بنگلادش ، ترکیه ، بوسنی و هرزگوین ، کره ، بلغارستان ، چک ، سوئیس ، یونان ، پرتغال ، اسپانیا، هنگ کنگ ، ایوان ، اتریش ، دانمارک ، ژاپن ، کراوسی، سنگاپور ، آمریکا ، بلژیک ، مجارستان ، ایرلند و استونی در این جشنواره حضور دارند .

فیلم های " سپید مثل زغال " ، " بدون توقف " ، " خاک خوب " ، " مسافر " و " دوزن "  از ایران ، " ردو " ( کره ) ، " کنترل از راه دور " ( آمریکا ) ، " آخرین مکان " ( آلمان ) ، " واسی لیسا " ( فرانسه ) و " ماشین " ( روسیه ) از جمله آثاری است که در بخش مسابقه بین المللی جشنواره سینمای جوان به نمایش گذاشته می شود .

ابتکار یک بازیگر فرانسوی برای جلوگیری از خنده در مقابل دوربین

" جولیت بینوش " ، بازیگر زن فرانسوی در" جشنواره تورنتو " به خبرنگاران گفت که در اولین فیم کمدیش به نام " جت لگ " برای جلوگیری ازخنده درجلو دوربین ، خود را نیشگون می گرفته است .

به گزارش خبرگزاری فرانسه از تورنتو ، " بینوش " ستاره فیلم " شوکولات" در یک مصاحبه مطبوعاتی در حاشیه جشنواره بین المللی فیلم تورنتو گفت : این کلک را از " ژان رنو " همبازیگر فرانسوی خود یادگرفته است که در این مصاحبه در کنار وی قرار داشت .

بینوش گفت : رنو به قدری مرا به خنده می انداخت که چاره ای جز تکرارصحنه ها نداشتیم .

بازیگر زن فرانسوی افزود : رنو به من گفت تنها یک راه وجود دارد و آن اینکه به شدت خود را نیشگون بگیری به طوریکه در فیلم مشخص نباشد و بتوانی آرام بمانی ، من هم چاره ای جز این کار نداشتم زیرا من یک بازیگر بد هستم .

این فیلم که قرار است 25 اکتبر ( سه آبان ) در فرانسه به نمایش درآید برای اولین بار در " جشنواره بین المللی فیلم تورنتو " که از روز پنجشنبه کارخود را آغاز کرد به نمایش درآمد .

شرکت آمریکایی " میراماکس " قرار است توزیع کننده آن در آمریکای شمالی باشد .

زنان خرمشهر به جشنواره موضوعی فیلم کانادا راه یافت

فیلم کوتاه  " زنان خرمشهر " ، ساخته هوشنگ میرزایی به بخش مسابقه جشنواره بین المللی " دریا به آسمان " را ه یافت .

هفتمین جشنواره بین المللی موضوعی فیلم " دریا به آسمان " ،25 شهریور ماهدر کشور کانادا گشایش می یابد .

بنابراین گزارش ، فیلم کوتاه " زنان خرمشهر " تنها نماینده سینماگران جوان ایرانی ،29 شهریور ماهدر بخش مسابقه این جشنواره به نمایش گذاشته می شود .

" زنان خرمشهر " داستان زندگی " گلنار گل بی " یکی از زنان خرمشهری است که در هنگام حمله ارتش عراق به این شهر ، همراه با دیگر زنان به دفاع از شهر می پردازد .

این فیلم پیشتر درجشنواره های " برنو " جمهوری چک ، " مونته ویدیو " اروگوئه ، " اینویرو فیلم " اسلواکی و سینمای دفاع مقدس حضور داشت .

آثار هنری در نمایشگاه بیمه می‌شوند

سرویس میراث فرهنگی و هنرهای تجسمی

كلیه‌ محصولات هنری در چهارمین نمایشگاه محصولات فرهنگی -هنری و آموزشی در ایام برپایینمایشگاهبیمه است.

به گزارش ایسنا ، محمد فراهانی ، مدیر اجرایی نمایشگاه در گفت‌وگو با ستاد خبری ضمن اعلام این مطلب گفت: تاكنون نسبت به بیمه آثار هنری در شاخه‌های مختلف ، اقدامی انجام نشده است و به همین دلیل، سعی كردیم آثار ارایه شده در نمایشگاه از خدمات بیمه‌ای استفاده كنند.

وی در ادامه گفت: ارزش بسیاری از آثار هنری بیشتر از حد معمول است و به همین دلیل در نمایشگاه آثار بیمه شده‌اند،تا اگر یك اثر هنری دچار آسیب شد، خساراتآنجبران شود.

مدیر اجرایی نمایشگاه در ادامه اظهار داشت : این اولین بار است كه در نمایشگاهی آثار هنری بیمه می ‌شوند و علاوه بر آن شركت كنندگان،با اطمینان بیشتری آثارشان را در نمایشگاه شركت می‌دهند.

پیش از این به دلیل عدم آشنایی از به كارگیری بیمه در بخش هنر و تولیدات هنری در این زمینهكاری صورت نمی‌گرفت، اما اكنون استفاده از بیمه برای حفاظت از آثار و تولیدات هنری متداول شده است و سالن‌های سینما، هنرهای تجسمی و بازگشت سرمایه‌ی فیلم از جمله مواردی هستند كه تاكنون بیمه شده‌اند.

این نمایشگاه از 20 تا 30 شهریوردرمركز آفرینش‌های فرهنگی -هنریواقع در خیابان حجاببرپا می‌باشد.

در این دوره از نمایشگاه، به برترین غرفه‌ها و برترین غرفه ‌داران جوایزی اهدا می‌شود.

به گزارش ستاد خبری چهارمین نمایشگاه عرضه‌ محصولات فرهنگی-هنری و آموزشی ، با انتخاب مردم و انتخاب ستاد برگزاری نمایشگاه بهترین غرفه‌ها انتخاب می‌شوند.

ملاك‌های انتخاب بهترین غرفه‌ها، رضایت مراجعه‌كنندگان و رعایت برخی ملاك‌های موجود از سوی ستاد برگزاری است كه براساساین ملاکها ،به نفرات برتر در این دوره از نمایشگاه سكه‌ی طلا اهدا می‌شود.

گفتنی است در این دوره از نمایشگاه انتشارات سروش، مركز رسانه‌های تصویری و شركت سوره‌ پیام مشاركت دارند.

شعرهای محمدعلی سپانلو، هادی خوانساری و مسعود احمدی در یادواره‌ " شیر دره‌ پنج‌ شیر "

یادواره‌ شیر دره‌ی پنج‌شیر ” احمدشاه مسعود”  هفدهم شهریورماه گذشته در خبرگزاری دانشجویان ایران (ایسنا) برگزار شد. در این برنامه، جمعی از شاعران معاصر، با شعرخوانی، یاد این چریك مبارز افغان را گرامی داشتند. از جمله شعرهای خوانده ‌شده در برنامه‌ یاد شده ، شعرهایی از محمدعلی سپانلو، هادی خوانساری و مسعود احمدی بود كه متن آن‌ها در زیر می‌آید:

قسمتی از اشعار محمدعلی سپانلو

ــ شب كابلی

«در این راه‌های سپیدی كه از قصر قیصر

به مهتاب خیبر گذر می‌كند

نسیمی وزان است تا باجگاه سمنگان

و گل‌های قاصد

به ویران, غزنی سفر می‌كند

در این‌راه‌های سپیدی كه از غرب تا شرق

پر از زائران است، بی‌برگ و تیمار

پر از عطر چرس و حشیش

كه پیچیده در متن بوی بهار،

و كهسار

خط هندوكش‌ها، خطوط منصف

كشیده است از بلخ تا قندهار؛

به كهكسار بادآفرین، این حصار محافظ

كه فرهنگ را در دل غارهایش نهان كرد

در این راه‌های بلندی كه از بلخ تا بامیانم سفر بود

و راه از حرامی همه پرخطر بود

شبی دیگر است این

در این قحط‌سالی كه در تشت كابل نشسته است

شب كابلی

با امیران و اشباح میرنده‌ی زابلی

گشوده ز سر، بند دستار

بهم بسته طومار اشعار

و بر جعبه‌ی كوچكی گوش داریم

به موسیقی بیتلی.»

(كابل آذر 50)