تبیان، دستیار زندگی
آیا اگر از آینه فاصله بگیرید، تصویر بیشتری راخواهید دید؟...
بازدید :
زمان تقریبی مطالعه :

در آینه چه چیزی را می بینید؟

درآینه چه چیزی را می بینید؟

آیا اگر از آینه فاصله بگیرید، تصویر بیشتری راخواهید دید؟

حساب کنید:

در یک آینه کوچک، چه مقدار از تصویر خودتان را می توانید ببینید؟

راهنمایی:

ابتدا ارتفاع آینه و اندازه تصویر نمایان شده در آن را اندازه بگیرید.

تشکیل تصویر در آینه به زاویه، انعکاس، خط دید و مثلث های به وجود آمده، بستگی دارد. درک چگونگی ارتباط این عوامل با یکدیگر در طراحی تئاترها، سالن های موسیقی و سیستم های امنیتی مهم است. هم چنین دارا بودن این دانش هنگام بازی بیلیارد، راکت بال ( تنیس بدون تور )، تنیس و برخی بازی های کامپیوتری به مهارت بیشتر در بازی می انجامد.

پاسخ:

هنگامی که در آینه می نگرید و سپس از آینه دور می شوید، دقیقاً یک مقدار از تصویر خودتان رامشاهده خواهید کرد.

شروع کنید:

تقریبا به فاصله 60 سانتیمتری از یک دیوار بایستید. از دوستتان بخواهید آینه کوچکی را کنار دیوار طوری نگه دارد که شما بتوانید فقط قسمتی از تصویرتان را در آن ببینید. حال عقب تر بروید و امتحان کنید آیا می توانید قسمت بیشتری از تصویر خود را در آینه مشاهده کنید.

مسئله:

ارتفاع آینه واندازه تصویر نمایان شده در آن را اندازه بگیرید (از قسمت بالا تا پایین تصویر). این دو اندازه را با هم مقایسه کنید. این کار را با آینه های دیگر و در مکان های مختلف تکرار کنید. تصویری رسم کنید و اندازه های به دست آمده را بر روی آن ثبت کنید ( نشان دهید ) چه ارتباطی مشاهده می کنید؟

راه حل:

درآینه چه چیزی را می بینید؟

اندازه های روی تصویر به شما نشان می دهد که تصویر نمایان شده در آینه به اندازه دو برابر طول آینه می باشد.

فرض کنید که آینه را بصورت عمودی در نزدیکی دیوار آویزان کرده اید، بطوریکه بالای آینه درست مقابل پیشانی شما (نقطه وسط بین چشم و بالای سرتان) قرار دارد. خطوط 1 و 2 خط دید از چشم شما به آینه و از آینه به بالای سرتان می باشد. خطوط 3 و 4 خط دید از چشم شما به آینه و از آینه به پاهاتان هستند. خط چین های افقی، حدود ارتفاع آینه را مشخص می کنند. خط چین بالایی (حد بالایی آینه) درست وسط فاصله بین چشم شما و بالای سرتان قرار دارد. خط چین پایینی (حد پایین آینه) نیز درست وسط فاصله بین چشم شما و پاهایتان قرار دارد.

حال تصویر را کمی نزدیکتر یا کمی دورتر از آینه رسم کنید. اگر چه در حالات مختلف، زاویه های بین خطوط 1 و 2 یا 3 و 4 تغییر می کند اما همواره طول تصویر نمایان شده در آینه دو برابر طول آینه خواهد بود.

تحقیق کنید:

انتهای سه تکه نخ بلند را با استفاده از نوار چسب کاغذی به پایین یک آینه بچسبانید. از آینه دور شوید و سر یکی از نخ ها را نزدیک چشمتان نگه دارید. از دوستتان بخواهید نخ دوم را به موازات کف اتاق نگه داشته و سر آن را به بدنتان بچسبانید. صاف بایستید. به پایین نگاه کنید و از دوستتان بخواهید انتهای نخ سوم را به پایین ترین نقطه بدنتان که در آینه می بینید بچسباند. ( اگر به جلو خم شوید، در نتیجه آزمایش اختلال ایجاد می شود بنابراین سعی کنید صاف بایستید ). از دوستتان بخواهید با دقت فاصله بین چشمتان و انتهای نخ دوم ( متصل به بدنتان ) و فاصله بین انتهای نخ دوم و انتهای نخ سوم را اندازه بگیرد. آیا این فواصل تقریبا مساویند ( باید این طور باشد ) حال کمی به عقب بروید و آزمایش را مجدداً تکرار کنید. آیا این فواصل تغییر می کنند؟

مسائل اضافی:

1- اگر شخصی بتواند کل قد خود را در یک آینه 80 سانتی متری ببیند، قد او چند سانتی متر است؟

2- اگر آینه ای 80 سانتی متری داشتید، آن را در چه ارتفاعی روی دیوار نصب می کردید تا بتوانید تمام قد خود را در آینه ببینید؟

3- اگر بخواهید تمام قد خود را در آینه ببینید، بلندی این آینه چقدر باشد و در چه ارتفاعی بر روی دیوار آن را نصب می کنید؟

فکر کنید:

در بسیاری از شهربازی ها و مراکز خرید، از آینه های کروی محدب و مقعر استفاده می شود. تصویر در این آینه ها چگونه است. اگر در مقابل این آینه ها، یک قدم به عقب بروید چه تغییری در تصویر رخ می دهد.

در چه نوع آینه هایی ، تصویر شما بزرگتر از خودتان است؟ کوچکتر چطور؟

فرض کنید دوستتان درست پشت شما ثابت ایستاده است. حال اگر آینه ای در مقابلتان باشد وقتی به جلو یا عقب حرکت می کنید، آیا تصویر نمایان شده از دوستتان در آینه بیشتر یا کمتر خواهد گردید؟

چرا هنگامی که مقابل یک میز ایستاده اید و به آینه ای می نگرید، موقع عقب رفتن مقدار بیشتری از تصویرتان را مشاهده می کنید؟

آیا می دانید:

بنا به گفته شبکه خبری بی بی سی، روس ها در یکی از پروژه های فضایی خود سعی دارند آینه بزرگی را در فضا قرار دهند تا نور خورشید را به شهرهای شمالی آن ها بازتاب کند.

رکورد بلند قدترین انسان یعنی 034/272 سانتی متر متعلق به روبرت پرشینگ وادلو (1940-1918) می باشد وی برای مشاهده تمام قد خود به آینه ای به اندازه 16/137 سانتی متر نیاز داشت.

در انعکاس، هم اندازگی وجود دارد یعنی انعکاس یک انتقال هندسی است که فواصل در آن حفظ می شود.

پاسخ به مسائل اضافی:

1- آنچه در آینه می بینید دو برابر درازای آینه است. تمام افرادی که قدشان 160 سانتی متر یا کمتر است، می توانند در چنین آینه ای تمام قد خود را مشاهده کنند.

2- بستگی به قد شما دارد. بالای آینه را باید حداقل 5 تا 8 سانتی متر بالاتر از سطح چشمانتان نصب کنید تا بتوانید بالای سرتان را مشاهده کنید. در اینصورت اگر قدتان بیش از 160 سانتی متر نباشد، می توانید کل قد را در آینه مشاهده کنید.

3- در ازای آینه به قد شما بستگی دارد (به مسئله شماره 1 توجه کنید). آینه را طوری روی دیوار نصب کنید تا پایین آینه به موازات نقطه وسط فاصله چشمان و پاهایتان قرار گیرد.

مترجم: منصوره فروزان