تبیان، دستیار زندگی
عضو هیات علمی موسسه پژوهشی حكمت و فلسفه ایران از انتشار كتاب «كشف الاسرار» اثر «افضل‌الدین خونجی»، اندیشمند نامدار علم منطق از سوی این موسسه خبر داد و گفت: این اندیشمند، منطق‌دان بزرگی بود كه بسیاری از بزرگان این عرصه از قرن هفتم به بعد متأثر از وی بودند.
بازدید :
زمان تقریبی مطالعه :

«كشف الاسرار» افضل‌الدين خونجي
کشف الاسرار

عضو هيات علمي موسسه پژوهشي حكمت و فلسفه ايران از انتشار كتاب «كشف الاسرار» اثر «افضل‌الدين خونجي»، انديشمند نامدار علم منطق از سوي اين موسسه خبر داد و گفت: اين انديشمند، منطق‌دان بزرگي بود كه بسياري از بزرگان اين عرصه از قرن هفتم به بعد متأثر از وي بودند.

سيدمحمود يوسف‌ثاني در گفت‌وگو با خبرگزاري كتاب ايران(ايبنا)، ضمن بيان اين مطلب اظهار داشت: تصحيح اين اثر را يك عرب دانش‌آموخته در آمريكا بر عهده داشت. اين كتاب به زبان اصلي آن كه عربي است منتشر مي‌شود. من ترجمه مقدمه مفصل انگليسي آن را كه به كتاب افزوده شده است، بر عهده داشتم.

وي در ادامه به معرفي افضل الدين خونجي پرداخت و گفت: وي از منطق‌دانان اواخر قرن شش و اوايل قرن هفتم به شمار مي‌آيد كه در شهري «خونج» واقع در ميان شهرها زنجان و اردبيل متولد شد كه اكنون آثاري از اين شهر بر جاي نمانده است.

اين پژوهشگر ادامه داد: كتاب «كشف الاسرار» مهم‌ترين اثر او شناخته مي‌شود كه اكنون مراحل چاپ را در انتشارات موسسه پژوهشي حكمت و فلسفه ايران طي مي‌كند. تاكنون كتاب «الجمل» از افضل الدين خونجي در خارج از ايران منتشر شده است.

يوسف‌ثاني، افضل الدين خونجي را مهم‌ترين منطق‌دان پس از ابن سينا برشمرد و گفت: او داراي ابداعاتي در علم منطق بود و بسياري از انديشمندان اين علم در قرون هفتم و هشتم نظير «ابهري»، «ارموي» و «قطب رازي» از شاگردان مكتب او به شمار مي‌آيند.

افضل‌الدين خونجي از مشاهير حکمت و اطباي اسلام بود و در علوم شرعي و برخي ديگر علوم تخصص داشت. در اواخر عمر به منصب قاضي‌القضاتي مصر رسيد و سال 646 هجري قمري درگذشت. از تأليفات او مي‌توان به «شرح مقاله ابن سينا»، «مقالة في الحدود و الرسوم»، «کتاب الجمل في علم المنطق» و «کشف الاسرار في الطبيعي» اشاره كرد.