تبیان، دستیار زندگی
شاید اگر دنیا جاذبه های طبیعی قزوین را می شناخت، هیچ مقصد گردشگری دیگری به پررونقی قزوین پیدا نمی شد! شهری که در طول تاریخ تمدن طولانی اش را مدیون آب و هوای متنوع و طبیعت پربارش بوده است.
بازدید :
زمان تقریبی مطالعه :

سرزمین نور و آب

شاید اگر دنیا جاذبه های طبیعی زنجان را می شناخت، هیچ مقصد گردشگری دیگری در آسیا به پررونقی قزوین پیدا نمی شد! شهری که در طول تاریخ تمدن طولانی اش را مدیون آب و هوای متنوع و طبیعت پربارش بوده است.

سفر به غار آهک و آینه
سرزمین نور و گیاه

غار کتله خور معروف ترین جاذبه طبیعی این استان است که در 155 کیلومتری جنوب زنجان و 173 کیلومتری شمال همدان، در نزدیکی شهر کوچک گرماب واقع شده است. برای دیدن این غار باید سری به جاده زنجان- خدابنده (قیدار) بزنید تا در امتداد زرین آباد به گرماب برسید و از آنجا به بعد سراغ این غار را از هر کس بگیرید نشانتان خواهد داد.

غار کتله خور، غاری آهکی است که در بعضی از قسمت های آن گل رس و خاکهای حاوی اکسید آهن قابل مشاهده است. این غار از نظر سنی تقریبا همسن غار علیصدر همدان است، البته این دو غار از دو جهت با هم تفاوت دارند. یکی اینکه غار علیصدر همدان غاری است کاملا آبی اما غار کتله خور زنجان غاری است تقریبا خشک. دوم اینکه آهک های غار کتله خور نسبت به آهک های غار علیصدر بسیار خالص تر است و چون خالص بودن آهکها موجب شفافیت آنها و در نتیجه عبور نور از قندیل ها می شود این ویژگی به زیباتر شدن غار کمک کرده است.

جالب است بدانید که شواهد و بررسی های انجام شده نشان می دهد که این غار در نهایت به غار علیصدر در همدان متصل می شود. و از آن جالب تر این که این غار یکی از معدود غارهای دنیا است که چندین طبقه دارد!

غار خرمنه سر

غار خرمنه سر هم یکی دیگر از غارهای زنجان است که از زیباترین غارهای کشور محسوب می شود. این غار در روستای شاه نشین و در بلندای کوه خرمنه سر واقع شده که در آن چاه های بسیار و دره های خطرناک و لغزنده ای وجود دارد. بنابراین اگر قصد بازدید از این غار زیبا و شگفت انگیز را دارید حتما از وسایل غارنوردی و کوه نوردی استفاده کنید. برای رسیدن به دهانه غار، ابتدا باید از بستر رودخانه ای که از کوه های شمالی شاه نشین سرچشمه می گیرد و از میان درختان سرسبز زیتون و انجیر می گذرد عبور کنید و به سوی ارتفاعات شمالی پیش بروید تا در نزدیکی قله کوه خرمنه سر، دهانه مشبک و پنجره مانند وسیع غار را ببینید.

رودهای زنجان
سرزمین نور و گیاه

رودخانه قزل اوزن هم یکی از مهم ترین رودخانه های ایران و شهرستان زنجان است که از کوههای استان کردستان سرچشمه می گیرد و از راه قشلاقات افشار در حومه خدابنده وارد محدوده استان زنجان می شود. کناره های این رودخانه یکی از تفرجگاه های مهم استان محسوب می شود. هم جواری این رودخانه با جاده اصلی تهران تبریز، زمینه استفاده تفرجگاهی آن را افزایش داده است. درست مثل زنجان رود که در گویش محلی به رود چای معروف است. این رود از چمن سلطانیه و کوه های آق داغ سرچشمه می گیرد و بعد از گذشتن از بخش حومه زنجان و اراضی چایپاره، همراه رودخانه های محلی کوچک، در نزدیکی رجین به قزل اوزن می پیوندد.

دهکده ای برای تمام فصول!

دهکده تفریحی گاوازنگ در 3 کیلومتری شمال زنجان قرار دارد. جایی که بهترین منطقه برای چند روز آب و هوا عوض کردن و بهره بردن از هوای لطیف زنجان به شمار می رود. خصوصا اگر اهل کوهنوردی هم باشید، این دهکده جوابگوی تمام علایق شما خواهد بود. این دهکده که این روزها توسط استانداری زنجان در حال اجرا و تکمیل است، سد آب، رستوران، محل بازی کودکان، سینمای روباز تابستانی، آلاچیق های ویژه نشستن دارد و  جالب است بدانید که طرح تاسیس آن برگرفته از محوطۀ المپیک یونان است که حتما وصف جذابیت خاص آن به گوشتان خورده است!


تبیان- گروه گردشگری- آرزو رستم زاد