تبیان، دستیار زندگی
پیشنهاد ما برای دیدن یک فیلم بهارانه ی هیجان انگیز، فیلم 3:10 به یوما است. اثری که هر چند در ژانر وسترن تولید شده اما با وسترن هایی که تا کنون دیده ایم متفاوت است. این اثر با تاکید بر اخلاق انسانی به موضوع حفظ اصالت ها و اهمیت خانواده می پردازد.
بازدید :
زمان تقریبی مطالعه :

عیاران شش لول بند

بررسی فیلم 3:10 به یوما ( 2007)

عیاران شش لول بند

پیشنهاد ما برای دیدن یک فیلم بهارانه ی هیجان انگیز، فیلم 3:10 به یوما است. اثری که هر چند در ژانر وسترن تولید شده اما با وسترن هایی که تا کنون دیده ایم متفاوت است. این اثر با تاکید بر اخلاق انسانی به موضوع حفظ اصالت ها و اهمیت خانواده می پردازد.

جزییات داستان:

دن اوانس (کریستین بیل) گاوچرانی است که بعد از از دست دادن یکی از پاهایش در جنگ های داخلی آمریکا، حالا همراه همسر و فرزندانش به کار مزرعه داری و گله داری مشغول است. خشکسالی مدتی است که به او خسارت های فراوانی را وارد کرده است و او در تنگنای شدیدی قرار گرفته است. برای همین وقتی متوجه دستگیری تبهکاری بی رحم به نام بن وید ( راسل کرو) توسط کلانتر و عده ای از دوستانش می شود، تصمیم می گیرد که همراه آنها برای تحویل دادن مجرم عازم شود تا شاید بتواند از پاداش و مزایای این کار بهره مند شود. هدف این است که بن وید با قطار سه و ده دقیقه به یوما رهسپار زندان شود ولی گروهش که آدمهای بسیار خطرناکی هستند برای نجات رئیسشان به دنبال آنها می افتند. در راه بن وید تصمیم به فرار می گیرد اما حضور به موقع پسر دن اوانس یعنی ویلیام که برای کمک به پدرش به آنها پیوسته نقشه او را ناکام می گذارد. در ادامه راه رابطه میان بن و دن بهتر می شود اما دیگر تا رسیدن به قطار تمام افراد کلانتر به شکلهای گوناگون کشته شده اند و خود کلانتر هم از ادامه کار منصرف شده است و حالا دن با پیشنهاد رشوه بن روبرو شده و از طرفی هم گروه تبهکار هم منتظر یک اشتباه از او  هستند تا به زندگی اش خاتمه دهند. با این حال بن وید به او قول می دهد که اگه او را آزاد کند با کلی پول روانه خانه اش کند بدون اینکه آسیبی ببیند. دن نمی پذیرد و می گوید که می خواهد ثابت کند توانسته است خطرناکترین مجرم منطقه را به قطار راهی زندان تحویل دهد. با این حال بن موفق می شود که از دست دن فرار کند اما متوجه می شود که علت اصرار دن برای ادامه ماجرا دلیلی است ورای پول و آنهم ترسش هنگام جنگ های داخلی  سال ها قبل است که با فرارش از سپاه افراد خودی به او شلیک کرده اند و به این ترتیب یکی از پاهایش را از دست داده است و حالا فرصتی پیش آمده تا شجاعتش را نشان دهد. بن به دن کمک می کند که تا قطار او را تحت الحفظ ببرد اما درست در لحظه پایانی افراد بن، دن اوانس را به گلوله می بندند و او کشته می شود. بن وید نیز که به شدت سر خشم آمده تمامی افراد گروهش را از بین می برد و خود با اختیار خود سوار قطار سه و ده دقیقه به یوما می شود.

دن اوانس (کریستین بیل) گاوچرانی است که بعد از از دست دادن یکی از پاهایش در جنگ های داخلی آمریکا، حالا همراه همسر و فرزندانش به کار مزرعه داری و گله داری مشغول است اما خشکسالی مدتی است که به او خسارت های فراوانی وارد کرده است و خانواده او در تنگنای شدیدی قرار گرفته است...

بررسی فیلم :

قطار سه و ده دقیقه به یوما در واقع بازسازی وسترن قدیمی است به همین نام که در 1957 در سینماهای آمریکا اکران شد. اما چیزی که این فیلم را از یک بازسازی ساده تفکیک می کند این است که کار به شدت امروزی است و در واقع تمام تجهیزات و فناوری پیشرفته در جهت ارائه کاری در سبک و حال و هوای غرب وحشی است. فضایی که مدتها در فراموشی محض سینماگران و سینمادوستان به سر می برد و امیدی چندانی به دیدن دوباره اش نبود. با این حال پس از دهه 70 که اوج سینمای وسترن در آمریکا و در اروپا ( به خصوص وسترنهای معروف به وسترن اسپاگتی در ایتالیا) سپری شده بود این ژانر یک دهه در سکوت کامل به سر برد تا وقتی که کوین کاستنر «با گرگها می رقصد» را ساخت و پس از آن «نابخشوده» کلینت ایستوود بار دیگر خون تازه ای بر رگهای آن جاری ساخت. امادر سالهای اخیر کمتر شاهد وسترنهای قدرتمند بودیم تا وقتی که سال 2007 فرا رسید و دو فیلم از این گونه که هر دو بازسازی دو کار کلاسیک بودند در فاصله نه چندان زیادی با هم اکران شدند و مورد تحسین بسیار منتقدین و مردم قرار گرفتند. یکی از این دو «ترور جسی جیمز به دست رابرت فورد ترسو» بود که انصافا کاری بسیار عالی و فوق العاده از کار درآمده بود و حتی به نظر خیلی از منتقدان جزو چندفیلم اول سال بود و فیلم بعدی هم همین قطار سه و ده دقیقه به یوما بود که مورد ستایش اهالی هنر و مخاطبان قرارگرفت و حتی تماشاچیان آنرا جز 50 وسترن برتر تاریخ سینما قرار دادند.

قطار سه و ده دقیقه به یوما علاوه بر خط داستانی جذاب، کارگردانی فوق العاده و گروه بازیگری حرفه ای دارای موسیقی زیبایی نیز هست که حتی نامزدی اسکار را هم برایش به ارمغان آورد.

در کنار حواشی مربوط به فیلم داستان کار که به نظر خیلی ساده و تکراری می آید به قدری جذاب و خوب پرداخت شده است که لحظه ای بیننده را از خود جدا نمی کند .طرح داستانی فیلم که در واقع بازسازی کار اصلی است بسیار جای بحث دارد. آدمها در قطار سه و ده دقیقه به یوما، فراتر از دو دسته خوب و بد هستند. حتی قاتل خطرناکی مثل بن وید در نهایت به جایی می رسد که تمام گروهش را نابود می کند و آدمی مثل دن اوانس که خاطره ترس و فرار از ارتش از او فردی بزدل ساخته است نیز در نهایت بین تثبیت هویتش و پول اولی را بر می گزیند و در اینجاست که کار در نقطه اوج قرار می گیرد. بن وید تبهکاری یک بعدی و صرفا آدمکش نیست. او به شکلی عمل می کند که مخاطب برای نفرت از او دچار تردید می شود. از طرفی او در مقاطع زیادی از فیلم آیه هایی از انجیل را می خواند (که هنگامی که مادرش در کودکی او را ترک کرده به دستش داده است) و این بعد مذهبی بودن همیشه در کنارش است و از طرفی به راحتی می تواند آدمهای مقابلش را از سر راه بردارد بدون اینکه بخواهد کوچکترین ترحمی به آنها داشته باشد. وجود راسل کرو به عنوان بدمن جذاب فیلم برگه برنده قصه است و در کنارش کریستین بیل نیز به خوبی می درخشد با این حال فیلم به شدت مدیون کرو است و اوست که ابهت و اقتدار خاصی را به کار می دهد. (هر چند از بازی فوق العاده بن فاستر در نقش چارلی، معاون خونریز و بی رحم بن وید نباید به راحتی گذشت.) قطار سه و ده دقیقه به یوما علاوه بر خط داستانی جذاب، کارگردانی فوق العاده و گروه بازیگری حرفه ای دارای موسیقی زیبایی نیز هست که حتی نامزدی اسکار را هم برایش به ارمغان آورد.

بی شک این فیلم جز دیدنی ترین وسترن های حال حاضر جهان محسوب می شود.


تنظیم: محمد نبوی