تبیان، دستیار زندگی
مدیریت سینمای ایران باید به گونه​ای عمل کند که سینمای بدنه ما از سیر نزولی و سقوط نجات پیدا کند و در مسیر ارتقاء پیش برود
بازدید :
زمان تقریبی مطالعه :

تنها 20 درصد فیلم‌های سال 88

شورجه

کارگردان سینما و عضو شورای صدور پروانه ساخت اعتقاد دارد تنها 20 درصد از فیلم‌های سینمایی اکران شده در سال 1388 با مباحث و رویکرد نظام جمهوری اسلامی ایران هماهنگی و همخوانی دارند.

شورجه در گفت‌و‌گو با خبرآنلاین درباره شرایط سینمای ایران در سال 1388 گفت: «فیلم​هایی که در جریان سال 1388 روی پرده رفتند، مجموعه تولیدات سینمای ایران در سال 1387 و قبل از آن بودند و به مدیریت قبلی سینمای ایران مربوط می​شود. وضعیت عملکرد مدیریت کنونی سینما را می‌توان سال آینده و با نگاهی به فیلم​هایی که روی پرده می​رود و ساخته می​شود، مورد ارزیابی قرار داد.»

کارگردان فیلم‌های «عملیات کرکوک» و «حماسه مجنون» با نگاهی به فیلم​های سینمایی که امسال امکان نمایش عمومی به دست آوردند، گفت: «60 تا 70 درصد فیلم​های سینمایی که امسال روی پرده رفتند، همگی فیلم​هایی متعلق به سینمای بدنه هستند و اثر قابل اعتنای چندانی نمی​توان در میان آن​ها یافت.»

شورجه ادامه داد: «این​ها اغلب فیلم​هایی با عنوان سینما برای سینما یا سینما برای گیشه هستند که نمی​توان ارتباطی میان مضمون آن​ها با اهداف جمهوری اسلامی ایران و سینمای ایده​آلی که در نظر داریم برقرار کنیم. در این میان فقط 15 تا 20 درصد آثار کارهای قابل توجهی هستند و باقی تولیدات سینمای ایران فیلم​هایی هستند که برای نمایش در جشنواره​های خارجی تولید شده‌اند و در نهایت نیز اغلب این فیلم​ها امکانی برای نمایش در داخل ایران به دست نمی​آورند.»

انتظار ما این است در مدیریت جدید سینمای ایران، تولیدات سینمایی به سمتی پیش برود که کمتر با آثار مبتذل مواجه شویم. منظور از فیلم​های مبتذل مجموعه​ کارهایی است که با نگاهی تکراری موضوعاتی تکراری را مورد توجه قرار می​دهد. مدیریت سینمای ایران باید به گونه​ای عمل کند که سینمای بدنه ما از سیر نزولی و سقوط نجات پیدا کند و در مسیر ارتقاء پیش برود

او ادامه داد: «در مجموع می​توان گفت از میان فیلم​های اکران‌شده سال 1388،​ فقط 20 درصد کارها آثار قابل توجهی هستند که با مباحث و رویکرد نظام هماهنگی و همخوانی دارند و به مسائل اجتماعی توجه کرده‌اند و گاهی هم نگاه انتقادی مناسب در آنها دیده می​شود. در میان این تولیدات قابل توجه گاهی فیلم​هایی با موضوع دفاع مقدس هم دیده می‌شود که البته می​توان گفت تعداد این قبیل آثار بسیار کم است و به طور کلی اغلب آثاری که امسال اکران شدند تناسبی با کلیت نظام و اهداف​هایی که برای سینمای ایران ترسیم می​شود، ندارند.»

شورجه برخی از این آثار را مبتذل دانست و ابتذال موجود در این آثار را چنین تشریح کرد: «انتظار ما این است در مدیریت جدید سینمای ایران، تولیدات سینمایی به سمتی پیش برود که کمتر با آثار مبتذل مواجه شویم. منظور از فیلم​های مبتذل مجموعه​ کارهایی است که با نگاهی تکراری موضوعاتی تکراری را مورد توجه قرار می​دهد. مدیریت سینمای ایران باید به گونه​ای عمل کند که سینمای بدنه ما از سیر نزولی و سقوط نجات پیدا کند و در مسیر ارتقاء پیش برود.»

او ادامه داد: «سیاست عمده مدیران سینمایی باید این باشد که فیلم​های سینمای بدنه را که غالب تولیدات سینمای ایران را تشکیل می​دهد، ارتقاء بخشد. آقای جعفری​جلوه در دوران مدیریت خود مثالی داشتند، او می‌گفت ما باید به سمت فیلم​های «فرهنگی گیشه» پیش برویم، مثال او نشان از آن داشت که فرهنگ باید بر گیشه برتری و تقدم پیدا کند، اما عملاً در فیلم​ها خلاف این را شاهد بودیم.»

شورجه افزود: «مدیریت کنونی سینمای ایران باید به سمتی برود که فیلم​هایی با فضا و مضمون فرهنگی تولید کند. علت اصلی اینکه تعداد افراد سینماروی ما تا این حد کاهش پیدا کرده، نبود فیلم​هایی از این دست و با فضای فرهنگی است. فیلم​ها به گونه​ای نیست که تماشاگران را راغب کند از خانه خود خارج شوند و برای تماشای فیلم به سالن سینما بروند، زیرا می​توانند مشابه آنچه قرار است با صرف این میزان هزینه در سالن سینما ببینند در خانه خود در قالب فیلم​ها و مجموعه​های تلویزیونی تماشا کنند.»

این کارگردان اظهار داشت: «مردم ما افرادی علاقه‌مند به سینما هستند، اما باید فیلم​هایی تولید شود که بتواند آنها را راغب کند به سالن سینما بروند. تولید آثاری از این دست باید در دستور کار مدیران کنونی سینمای ما قرار بگیرد تا کاستی​هایی که امروز در سینمای ما به خصوص در زمینه جذب تماشاگر دیده می​شود، برطرف شود.»


گروه هنر تبیان