تبیان، دستیار زندگی
این مرکز که در فاز اول فعالیت پژوهشکده رویان در زمینه ی درمان ناباروری و پژوهش های بنیادین فناوری های کمک کننده به باروری در سال 1369 تاسیس شد.
بازدید :
زمان تقریبی مطالعه :

باروری و درمان ناباروری

معرفی پژوهشگاه رویان (قسمت دوم)

رویان

مرکز پژوهش های باروری و ناباروری پژوهشکده ی رویان

این مرکز که  در فاز اول فعالیت پژوهشکده رویان در زمینه ی درمان ناباروری و پژوهش های بنیادین فناوری های کمک کننده به باروری در سال 1369 تاسیس شد دارای 5 گروه پژوهشی و کلینیک های درمانی و تشخیصی مختلف است که عبارتند از:

1. گروه جنین شناسی

این گروه در سال 1374 تاسیس شده است و هم اکنون تحت سرپرستی "دکتر مجتبی رضازاده والوجردی" ( دکترای جنین شناسی ) فعالیت می کند. تمرکز اصلی فعالیت های تحقیقاتی این گروه به این قرار است:

• بهبود روش های افزایش کیفیت گامت ها و جنین

• جنبه های مولکولی تکوین جنین

• کشت توام جنین با انواع مختلف سلول ها

• جنبه های مولکولی انجماد جنین و گامت ها

• بلوغ آزمایشگاهی حیوانات و گامت های انسانی (IVM)

ژن کلونیگ انسانی

• تشخیص ژنتیکی پیش از لانه گزینی جنین (PGD)

• جداسازی اسپرم های X و Y

• تشخیص اختلالات کروماتینی

• انتقال هسته ی سلول و کلونینگ جانوری

در حال حاضر عمده فعالیت این گروه برای کلونینگ جانوری و خلق موجودات تراریخت است.

2. گروه تحقیقات غدد و شناخت امراض زنان

این گروه در سال 1374 در پژوهشکده تاسیس شد. این گروه تحت سرپرستی دکتر مهناز اشرفی (پزشک متخصص زنان) و عمده تحقیقاتش برای دستیابی به استراتژی هایی برای پیشرفت متودهای درمانی ناباروری زنان، پرناتولوژی، تشخیص و درمان "سقط مکرر جنین" و افزایش میزان لانه گزینی، کاهش میزان ناتوانی در بارداری مجدد و بهبود متودهای آماده سازی اندومتر است. حوزه های مورد علاقه ی این گروه عبارتند از:

• استفاده از فناوری بن یاخته در مهیاسازی اسپرم و اووسیت

• ارتقای کیفیت اووسیت در آزمایشات IVM

3. گروه ژنتیک

این گروه در سال 1379 تاسیس شد سرپرست این گروه دکتر حمید گورابی است. مشاوره های ژنتیکی، آزمایشات PGD و تهیه ی کاریوتایپ لنفوسیت، تست های آزمایشگاهی روتینی است که توسط این گروه انجام می شود.

فعالیت های تحقیقاتی این گروه به طور عمده در جهت یافتن علت های ناباروری، سقط مکرر جنین، فاکتورهای آزواسپرمی، شناسایی جهش هایی که منجر به پیدایش مادزادی وازودفرانی می شود، ارزیابی سیتوژنتیک اووسیت، اسپرم و جنین و ارزیابی تغییرات سیتوژنتیک ناشی از اثرات انجماد بر روی جنین می باشد.

از حوزه هایی که به طور جدی مورد توجه این گروه است مطالعات پایه ای بن یاخته های جنینی است که انقلابی در زیست شناسی نوین ایجاد کرده است و یکی از مسیرهای ضروری مرتبط با دستورزی های ژنتیکی است.

بانک DNA رویان ؛ بخشی از گروه ژنتیک مرکز باروری پژوهشگاه است که در سال 1383 تاسیس شد و با جمع آوری DNA از بیماران ناباروری و دیگر بیماران نظیر سقط مکرر جنین، نمونه ی مورد نیاز محققانی که در این زمینه ها فعالیت می کنند را فراهم می کند. برای حفظ اسرار بیماران اهدا کننده، نمونه ها در این بانک کدگذاری شده و اطلاعات بیماران محفوظ خواهد بود و دسترسی به این اطلاعات محدود به کارکنان ویژه است.

4. گروه آندرولوژی

این گروه که در سال 1374فعالیت خود را آغاز کرد بر روی علت های ناباروری مردان و موارد مرتبط از قبیل مورفولوژی اسپرم، تحرک و کیفیت اسپرم و ناهنجاری های اسپرمی کار می کند. در حال حاضر این گروه به سرپرستی "دکتر محمد علی صادقی گیلانی" (اورولوژیست) آماده ی انجام تحقیقات چند مرکزی در زمینه های زیر است:

• ناهنجاری های اسپرمی مرتبط با ناباروری

• سبب شناسی و درمان آزواسپرمی و ناتوانی های جنسی

• سبب شناسی و درمان انزال خشک یا بازگشت مایع سیمن در هنگام انزال

• پیوند و کاشت لایه های زاینده ی گامت

• ریشه های  ژنتیکی ناباروری مردان

5. گروه اپیدمولوژی و سلامت تولید مثلی

 اپیدمولوژی

این گروه در سال 1379 تاسیس شد و به سرپرستی "دکتر بابک عشرتی" (اپیدمولوژیست)، تحقیقاتش را روی اپیدمولوژی ناباروری و دلایلش و سلامت تولید مثلی انجام می دهد. این گروه تجزیه تحلیل های آماری پروژه های تحقیقاتی دیگر گروه ها را عهده دار است.

کلینیک های درمان ناباروری رویان

كلینیك تخصصی زنان- كلینیك تخصصی زنان با بهره گیری از پیشرفته ترین امكانات و دستگاه های تشخیصی و درمانی و با همكاری متخصصان و اعضای هیئت علمی آمادگی كامل جهت ارائه خدمات دارد. اولتراسونوگرافی واژینال و ابدومینال، سونوگرافی داپلر سه بعدی و چهاربعدی،‌ لاپاراسكوپی،‌ هیستروسكوپی، هیستروسونوگرافی و شروع سیكل های درمانی IUI, IVF, ICSI از جمله اقداماتی است كه در این كلینیك انجام می شود. ویزیت خانم توسط متخصص زنان و زایمان اولین قدم درمانی زوج نابارور است. در این ویزیت پزشك بعد از گرفتن شرح حال، تاریخچه بیماری و معاینه، آزمایش های لازم  هورمونی  نظیر: LH ،FSH ، پروژسترون، استرادیول،  پرولاكتین و آزمایش های عملكرد تیروئید و در صورت ضرورت لاپاراسكوپی،  هیستروسكوپی و عكس رنگی از رحم را درخواست مــی كند و پس از مشاهده نتایج، روش درمانی مناسب را پیشنهاد می كند.

ناباروی مردان

كلینیك تخصصی مردان-  در این کلینیک بعد از گرفتن شرح حال و تاریخچه بیماری و انجام معاینه، آزمایش های هورمونی و همچنین اسپرموگرام درخواست می شود. در صورتی كه بیمار دچار آزواسپرمی باشد ممكن است كاندید عمل  TESE یا PESA جهت استخراج اسپرم از بیضه یا اپیدیدیم باشد. به هرحال پزشك پس از مشاهده نتیجه آزمایش ها، روش درمانی مناسب جهت زوجین را پیشنهاد می كند.

كلینیك مشاوره ناباروری- به منظور پاسخ به سوالات بیماران در شروع و در حین درمان و همچنین ارتقاء كمی و كیفی ارائه خدمات،‌ كلینیك مشاوره ناباروری نیز فعال است. در این كلینیك كلیه سوالات بیماران توسط متخصص زنان و زایمان، روانپزشك،  پزشك عمومی و كارشناسان مجرب مامایی پاسخ داده می شود.

كلینیك تخصصی مشاوره ژنتیك- نظر به اینكه امروزه بیماری های ژنتیكی به عنوان بخشی از علل عدم موفقیت درمان ناباروری‌، ایجاد سقط مكرر و ناباروری مطرح هستند، در كلینیك ژنتیك با استفاده از جدیدترین تكنولوژی های تشخیصی، بیمارانی كه نیاز به بررسی ژنتیكی دارند مورد ارزیابی قرار می گیرند.

یكی از تازه ترین اقدامات، تشخیص اختلالات ژنتیكی قبل از لانه گزینی جنینی (PGD) است كه خوشبختانه در این كلینیك به راحتی قابل انجام است.

واحد مددكاری و روان شناسی- با توجه به اینكه مشكل ناباروری می تواند فشار عصبی فزاینده ای بر زوجین وارد كند كه گاهی اوقات به راحتی و بدون كمك یك متخصص نمی توان بر آن غلبه كرد واحد مددكاری و روانشناسی پژوهشكده رویان با حضور دكتر متخصص روان شناسی ومددكار زوجین نابارور را در این زمینه یاری می كند. همچنین شركت درجلسات مشاوره به زوجین در انتخاب مسیر ادامه درمان و یا قطع درمان كمك می كند. درمان ناباروری توأم با استرس است و این استرس زمانی كه بیماران از چگونگی درمان و مسیری كه باید طی كنند بی اطلاع باشند شدت بیشتری پیدا می كند كه این بخش می تواند با ارائه مشاوره به بیماران در این زمینه نیز كمك  كند.

در صورت تمایل به مراجعه به مراکز درمانی پژوهشگاه، جهت کسب اطلاعات بیشتر ، بیماران ایرانی میتوانند با تلفن 021 23 56 2000 و بیماران خارج از ایران با شماره های +98 21 23 56 21 09  یا  +98 912 623 79 49تماس بگیرند.

پِژوهشکده ی رویان اصفهان

واحد اصفهان پژوهشکده در سال 1382 احداث شد. هم اکنون ریاست این واحد به عهده ی "دکتر محمد نصر اصفهانی" است. عمده فعالیت این واحد عبارتند از:

دکتر اصفهانی

•  کلونینگ و همانندسازی حیوانات

• تحقیقات برروی بن یاخته های جنینی

• تحقیقات آندرولوژی

•  بررسی های مولکولی و ژنتیکی

خلق اولین حیوان همانندسازی شده ی خاورمیانه و ارزیابی فاکتورهای ناباروری مردان و انتشار بیش از 20 مقاله در این زمینه از دستاوردهای این واحد است.

به دنبال یک رشته تحقیقات دامنه‌دار که از سال 1382 در این مرکز آغاز شد و با استفاده از IVF ، کلونینگ و مهندسی ژنتیک این مرکز تا کنون تولد گوسفند شبیه سازی‌شده "رویانا" ، بز شبیه‌سازی‌شده "حنا" و نخستین گوساله حاصل از تکنولوژی شبیه سازی در خاورمیانه "بنیانا" را جشن گرفته است.

گرداوری و نگارش: سمانه سادات عنایتی

تنظیم برای تبیان: محسن مرادی

مطالب مرتبط:

بن یاخته ها(1)

بن یاخته ها(2)

درمان ناباروری مردان

درمان ناباروری زنان

ژن کلونینگ

ناقل های ژن کلونینگ(1)

ناقل های ژن کلونینگ(2)

ناقل های ژن کلونینگ(3)