تبیان، دستیار زندگی
12فروردین یکی از روزهای تاریخی و مهم ایران اسلامی است، در این روز با رای اکثریت قاطع مردم، نظام سیاسی کشور پس از 2500 سال از نظام سلطنتی به حکومت مردمی تغییر یافت. و شعار استقلال، آزادی و جمهوری اسلامی ملت ایران به بار نشست و نظام جمهوری اسلامی ایران استق
بازدید :
زمان تقریبی مطالعه :

ماندنی ترین روز تاریخ  ایران
ماندنی ترین روز تاریخ  ایران

12فروردین یکی از روزهای تاریخی و مهم ایران اسلامی است، در این روز با رای اکثریت قاطع مردم، نظام سیاسی کشور پس از 2500 سال از نظام سلطنتی به حکومت مردمی تغییر یافت. و شعار استقلال، آزادی و جمهوری اسلامی ملت ایران به بار نشست و نظام جمهوری اسلامی ایران استقرار یافت.

جمهوری اسلامی شکل جدیدی از نظامهای حکومتی است که تلاش می کند با الهام از قوانین و تعالیم اسلام الگوی زندگی جدیدی درعرصه اجتماعی و سیاسی بشر امروزی ارائه دهد.

نظام جمهوری به معنی"حکومت مردم بر مردم" است و " جمهوریت" در نظام حکومتی یعنی نقش مردم در تشکیل و استمرار آن است به طوری که مردم با حضور در صحنه های مختلف علاوه بر مشارکت در تعیین سرنوشت خویش خواسته های خود را به حکومت می گویند. و دولت وظیفه دارد به خواسته های مردم رسیدگی کند.
ماندنی ترین روز تاریخ  ایران

امام راحل از همان ابتدا تاکید فراوانی بر استقرار نظام حکومتی جمهوری اسلامی داشتند، به طوری که بر جمهوری اسلامی نه یک کلمه کمتر و نه یک کلمه بیشتر تاکید کردند.

این تاکید نیز بر اساس خواست مردم در دوران مبارزات ضد ستم شاهی بود که در شعار آنها موج می زد و مردم در همه تظاهرات ها یکپارچه استقلال آزادی و جمهوری اسلامی را فریاد می کشیدند.

بر این اساس اصل جمهوریت و اسلامیت اصل جدا ناپذیر در نظام حکومتی ایران است که برای تثبیت، استمرار و تداوم آن شهیدان زیادی تقدیم شده است.

ملت ایران در هر زمانی باشعار "استقلال ، آزادی و جمهوری اسلامی" و با تجدید پیمان با آرمانهای امام خمینی (ره) رهبرکبیر انقلاب اسلامی و شهیدان به خون خفته خود و جانشین امام حضرت آیت الله خامنه ای بار دیگر بر حفظ این ارزش ها پای می فشارد و روز "جمهوری اسلامی" را به عنوان یکی از ماندنی ترین روزهای تاریخی این سرزمین گرامی می دارد.

مینو خرازی

تنظیم:بخش کودک و نوجوان

مشاوره
مشاوره
در رابطه با این محتوا تجربیات خود را در پرسان به اشتراک بگذارید.