تبیان، دستیار زندگی
براساس مستندات تاریخی ، شهرستان ورامین را کوروش یکی از پادشاهان هخامنشی بنا نهاد و باتوجه به مرکزیت و وسعتش آن را وارنا نام نهاد و همواره از این شهر به...
بازدید :
زمان تقریبی مطالعه :

گزیده ای از زیبایی های ایران

ورامین ؛ نگین سبز استان تهران

ورامین با بیش از 214 اثر تاریخی و فرهنگی یکی از مهمترین جاذبه های معرفی نشده گردشگری کشور است.

مسجد جامع ، برج علاء الدوله ، قصر بهرام ، قلعه گبری ، کاروانسرای عباسی عین الرشید ، بقعه مبارک امامزاده های جعفربن موسی الکاظم ، یحیی ، شاه محمد ، شاه حسین ، یوسف رضا و امامزاده علی را می توان از مهمترین اماکن تاریخی و مذهبی شهرستان ورامین نام برد.

براساس این گزارش ، مردم ورامین در نیمه اول قرن اول هجری قمری اسلام را پذیرفتند و در گسترش آن سعی بسیار کردند.

گزیده ای از زیبایی های ایران

حافظان صدوق و عالمان علم حدیث و شیعیان معتقد بسیار در زمان آغاز غیبت کبری امام زمان (عج) در ورامین بودند که می توان به عقاب بن محمد ورامینی به عنوان یکی از بهترین حفاظ صدوق نام برد.

براساس مستندات تاریخی ، شهرستان ورامین را کوروش یکی از پادشاهان هخامنشی بنا نهاد و باتوجه به مرکزیت و وسعتش آن را وارنا نام نهاد و همواره از این شهر به عنوان یکی از افتخارات خود یاد می کرد.

بنای امامزاده سید سلطان محمود اثری ملی در ورامین

آرامگاه امامزاده سید سلطان محمود یکی از زیارتگاههای عاشقان اهل بیت عصمت و طهارت (ع) در شهرستان ورامین است .

بنای ساختمان این امامزاده که در فهرست آثار ملی ثبت شده در بخش میانی روستای خاوه از توابع بخش جواد آباد ورامین واقع شده است.

درون اطاق اصلی و زیر گنبد ان گچکاری شده است که نور گیری در قسمت فوقانی ورودی بنا خود نمایی می کند در قسمت میانه ان اطاق اصلی مقبره سید سلطان محمود واقع شده که ضریحی چوبی ومشبک کاری شده با نقوش تزئینی روی مزارشریف این امامزاده قرار دارد .

براساس این گزارش ، قدمت ساختمان این اثر با توجه به سبک معماری به کار رفته در ان به دوران صفویه باز می گردد.

همچنین در اطراف تهران فارغ از فضای شلوغ و پرترافیک آن ، جاهای زیادی به غیر از جاده چالوس ، دربند و درکه و توچال وجود دارد ، ابشار ورودخانه ، غار و چشمه ، دره و دشت ها ، جویبارفصلی ، مزرعه های پرورش گل در روستاهای اطراف دامنه های دماوند قلعه ها، بازارها و موزه های تهران دیدنی و زیباست که خیلی ها را می شناسیم وخیلی ها را نه .‌

بیش از 8 هزار اثر تاریخی چشم به راه مسافران یزد 

این آثار شامل خانه های قدیمی با بادگیرهای برافراشته ، باغ خانه ها ، مساجد تاریخی و برج هاست که قدمت برخی از آنها به پیش از اسلام برمی گردد.

براساس این گزارش ، سرو تاریخی ابرکوه از عجایب خلقت به شمار می رود.این سرو کهن که در قسمت جنوبی ابرکوه واقع شده دارای 25 متر ارتفاع و یازده و نیم متر دور تنه است.

گزیده ای از زیبایی های ایران

به گفته الکساندر روف دانشمند روسی ، عمر این درخت به چهار هزار تا چهار هزار و پانصد سال می رسد ولی دانشمندانی از ژاپن و چین که اخیرا از این درخت دیدن کرده اند عمرش را تا هشت هزار سال هم تخمین زده اند.

حمدالله مستوفی در کتاب نزهه القلوب که در سال 740 هجری شمسی تالیف کرده درباره این سرو آورده است : در آنجا سروی است که در جهان شهرتی عظیم دارد چنانچه سرو کشمیر شهرتی داشته و اکنون این از آن بلندتر است و درخت سرو در ایران زمین مثل آن نیست.

مسجد جامع ابرکوه نیز ازجمله آثار تاریخی و با ارزش این شهرستان است.

این مسجد از جمله بناهای چهارایوانی و دارای دهلیزها و شبستان های متعدد و حیاطی مستطیل شکل است که سکوی بزرگی در وسط آن قرار دارد.

پایه ریزی این مسجد در قرن های اول و دوم بوده است (هنگامی که مردم این دیار اسلام را پذیرفتند ) ودر قرن های بعدی بخصوص دوره سلجوقی و مغول تکمیل شده است اما در کاوش هایی که در ضلع غربی مسجد انجام شده آثاری از دوره پیش از اسلام نیز در آن مشاهده شده است.

همچنین مسجد جامع کبیر یزد از با ارزش ترین گنجینه های هنر معماری ایرانی اسلامی ومیراث تاریخی هنری شهر یزد است .

گزیده ای از زیبایی های ایران

بنای اصلی ساختمان مسجد متعلق به قرن ششم هجری قمری و بانی ان علا ءالدوله گرشاسب آل بویه است که در قرن ششم هجری قمری آن را بنا نهاد ولی مسجد فعلی متعلق به آل مظفر و تیموریان در قرن هشتم و نهم هجری است.

از امتیازات هنری ومعماری این مسجد می توان قدرت و استواری ، کاشیکاری های نفیس وجالب ، سردر بلند ، دوکتیبه نفیس یکی به خط ثلث و دیگری به خط کوفی بر روی کاشی لاجوردی معرق در کنار سردر بلند وباشکوه ، دومناره زیبا وتزیینات کاشی کاری شده دیوارهای داخلی شبستان و زیر گنبد و خارج از گنبد اشاره کرد.

مسجدجامع کبیریزد بعنوان یکی ازشاهکارهای هنری معماری ایرانی اسلامی همواره در طول سال بویژه ایام نوروز پذیرای خیل عظیم گردشگران داخلی وخارجی است .

فلک الافلاک ، شاهکار معماری

قلعه تاریخی و باستانی فلک الافلاک بر بلندای شهر خرم‌آباد نمونه ناب معماری ایرانی و جلوه‌ای بی‌نظیر از ذوق و هنر مردمان این دیار است. این قلعه به لحاظ موقعیت استراتژیکی خود در قرن چهارم هجری قمری به عنوان مقر حکومت آل حسنویه و گنجور در زمان آل بویه در آمد و از قرن ششم هجری پس از ساخته شدن شهر جدید خرم آباد این قلعه نیز بنام خرم آباد معروف شد و احتمالا نام فلک الافلاک در دوره قاجار به آن اطلاق شده است.

از مهمترین بخشهای قلعه می توان به موزه های باستان شناسی و مردم شناسی قلعه اشاره کرد که مورد استقبال همه مسافران و علاقمنمدان به فرهنگ و تمدن لرستان قرار گرفته است.

گزیده ای از زیبایی های ایران

این قلعه در برخی منابع به نامهای «شاپور خواست» ، «سابر خواست» و «فلک الافلاک» نامگذاری شده است.

در مجاور این قلعه باستانی چشمه پرآب نیز وجود دارد که زیبایی خیره کننده ای را به این بنای باستانی بخشیده است.

معنی نام «فلک الافلاک» در لغت به معنای «سپهر سپهران» و یا «فلک نهم» تعبیر شده است.

این بنای شگرف تاریخی هر ساله همزمان با فصل نوروز مملو از گردشگران و مسافرانی است که برای دیدن یکی از شاهکارهای معماری دنیا لرستان را مقصد سفر خود قرار داده اند.

تهیه و تنظیم: زهره حضرتی