تبیان، دستیار زندگی
بیست وهشتمین هفته‌ی مسابقه‌های فوتبال لیگ برتر درحالی از جمعه با برگزاری پنج بازی آغاز می‌شود كه نصف تیم‌های لیگ به شدت خطر سقوط به لیگ دسته یك را احساس می‌كنند ........
بازدید :
زمان تقریبی مطالعه :

قرمزها در تهران، آبی ها در اهواز

پرسپولیس - فولاد

بیست وهشتمین هفته‌ی مسابقه‌های فوتبال لیگ برتر درحالی از جمعه با برگزاری پنج بازی آغاز می‌شود كه نصف تیم‌های لیگ به شدت خطر سقوط به لیگ دسته یك را احساس می‌كنند.

هفته‌ی بیست و هشتم مسابقه‌های فوتبال لیگ برتر از جمعه با برگزاری پنج بازی آغاز خواهد شد؛ رقابت‌ها در لیگ برتر اكنون به حساس‌ترین وضع خود از ابتدای فصل رسیده است و در فاصله هفت هفته مانده به پایان مسابقه‌ها، تیم‌های نیمه پایینی جدول لیگ به شدت خطر سقوط به لیگ دسته یك را احساس می‌كنند. در حساس‌ترین بازی‌های این هفته تیم پرسپولیس تهران در ورزشگاه آزادی میزبان فولاد خوزستان خواهد بود و داربی استقلالی‌ها هم در اهواز برگزار خواهد شد.

* پرسپولیس تهران ـ فولاد خوزستان، ورزشگاه آزادی، ساعت 17:10

تیم پرسپولیس پس از آنكه چندین بازی متوالی را با سرمربی‌گری "علی دایی" در لیگ برتر با پیروزی پشت سر گذاشت، این روزها گذشته از شرایط فنی مطلوب و آمادگی بالای بازیكنانش در شرایط روحی خوبی هم به سر می‌برد. دعوت شدن تنها یك بازیكن یعنی علیرضا محمد از این تیم باعث شده تا دایی با نفرات كاملی را تمریناتش را برگزار كند و برای بازی جمعه آماده شود. پرسپولیسی با 46 امتیاز سوم بوده و با ذوب‌آهن اصلی‌ترین تعقیب‌كنندگان سپاهان صدرنشین به شمار می‌آیند.

تیم فولاد هم به همراه مجید جلالی در هفته‌های گذشته روند صعودی خود را ادامه داد و در نتیجه‌گیری هم بهتر عمل كرد هرچند عدم نتیجه‌گیری رقبایش در انتهای جدول به داد این تیم رسید تا آنها اكنون با 31 امتیاز در مكان سیزدهم جدول باشند. آنها تا حدودی از انتهای جدول فاصله گرفتند اما اختلاف سه امتیازی‌شان با تیم هفدهم هیچ حاشیه‌ی امنیتی را برای آنها به وجود نیاورده است.

استقلال تهران - استقلال اهواز

* استقلال اهواز ـ استقلال تهران، ورزشگاه تختی اهواز، ساعت 14:45

استقلال به رغم موفقیت خوبی كه برابر تیم الاهلی جده در عربستان به دست آورد و توانست نخستین بازی لیگ قهرمانان آسیا را با پیروزی مهمی آغاز كند، اما در مسابقه‌های داخلی چندان مطلوب عمل نكرد. گرچه آنها در آخرین بازی لیگ مس كرمان را شكست دادند، اما حذف این تیم توسط استیل آذین در ورزشگاه آزادی كه باعث شد آنها تا حدودی لیگ قهرمانان فصل بعد را هم دور از دسترس ببینند شرایط روحی مطلوبی را برایشان فراهم نكرده است. استقلال البته این روزها تیم آماده‌ای نشان می‌دهد و شكست‌شان در بازی خانگی دور رفت مقابل استقلال اهواز كه از همان زمان بود كه روند نزولی این تیم در نیم فصل نخست آغاز شد، می‌تواند انگیزه‌ای در دور برگشت و انتقام‌گیری در اهواز از آبی‌های خوزستانی باشد.

از طرفی استقلال اهواز هم وضعیت نسبتا مشابه‌ای با هم‌نام‌های تهرانی‌اش دارد. تیم 28 امتیازی رده هفدهم جدول، آنها هستند. كه با وجود تغییر‌های عمده‌ای كه در كادر فنی این تیم ایجاد شد هنوز از شرایط بحرانی خارج نشده‌اند و از جدی‌ترین كاندیدای سقوط به لیگ دسته یك به شمار می‌آیند. هرچند معمار این فصل آنها یعنی خداداد عزیزی، به تیم‌شان بازگشته اما حضور او و مهدی هاشمی‌نسب به عنوان سرمربی هم هنوز نتوانسته كارساز باشد.

* پاس همدان ـ پیكان قزوین، ورزشگاه قدس همدان،‌ ساعت 15

پاس با 32 امتیاز در مكان یازدهم جدول قرار دارد. این تیم شاید جزو تیم‌های میانه جدول باشد اما از خطر سقوط به لیگ دسته یك هیچ حاشیه امنیتی ندارد. پاسی‌ها در بازی قبلی‌شان مقابل راه آهن به تساوی بدون گل رسیدند و روند متعادلی را در هفته‌های اخیر پشت سر گذاشتند.

دیدار پیکان و پاس

پیكان با بردی كه در بازی اخیر مقابل استقلال اهواز كسب كرد، طلسم نبردن‌های این تیم شكسته شد و شرایط روحی خوبی را برای حمید درخشان رقم زد. پیكان با 37 امتیاز هفتم است و تقریبا نه شانس قهرمانی داشته و خطری چندانی را برای سقوط به لیگ دسته یك احساس می‌كند. هرچند اگر آنها در هفت بازی باقی مانده از لیگ نتوانند نتایج مطلوبی را كسب كنند و در مقابل تیم‌های پایین‌تر از این تیم نتایج خوبی بگیرند، پیكان هم می‌تواند كاندیدای سقوط محسوب شود.

این مسابقه از حیث اینكه اصغر مدرروستا در فصل پیش سرمربی پیكان بود و از این تیم شناخت زیادی دارد می‌تواند در نوع خود جالب باشد. مدیرروستا فصل گذشته با اختلافاتی كه بین او و كامران صاحب‌پناه مدیرعامل باشگاه پیكان به وجود آمد این تیم را ترك كرد.

* ذوب آهن اصفهان ـ شاهین بوشهر، ورزشگاه فولادشهر اصفهان، ساعت 15:30

ذوب‌آهنی‌ها برای نزدیك شدن به سپاهان، چاره‌ای جز پیروزی در بازی‌های باقی مانده لیگ ندارند. این تیم از امتیاز میزبانی در بازی این هفته بهره می‌برد ضمن اینكه آنها در لیگ قهرمانان آسیا هم موفق شدند الوحده امارات را با شكست بدرقه كنند. ذوب آهن با اختلاف 6 امتیازی كه نسبت به صدر جدول دارد، با 49 امتیاز دوم است و برای از دست ندادن شانس قهرمانی لیگ امسال چاره‌ای جز پیروزی مقابل شاهین ندارد.

شاهینی‌ها كه در هفته‌های گذشته تا حدودی افت كردند اكنون 30 امتیازی بوده و در جایگاه چهاردهم قرار گرفتند. این تیم به شدت در خطر قرار گرفتن جزو سه تیم پایینی لیگ است.

لیگ برتر فوتبال

* مس كرمان ـ مقاومت سپاسی شیراز، ورزشگاه شهید باهنر كرمان، ساعت 15:30

مس با پیروزیی كه در اولین حضورش در لیگ قهرمانان آسیا مقابل تیم الاهلی امارات به دست آورد، وضعیت روحی خوبی پیدا كرده است. این پیروزی توانسته اتحاد و انسجام بالایی را برای تیم بحران زده كرمانی در این فصل به وجود آورد. آنها با 28 امتیاز شانزدهم هستند و یكی از كاندیداهای سقوط به لیگ دسته یك به حساب می‌آیند. شاید پیروزی اخیر آنها در هفته اولی لیگ قهرمانان باعث شود، تا مس در لیگ برتر هم با وضعیت بهتری كارش را ادامه دهد.

مقاومت هم سرانجام در لیگ امسال سرمربی خود را تغییر داد و محمد احمدزاده جانشین داود مهابادی شد مهابادی كه در لیگ امسال نتایج خوبی با مقاومت گرفت و به نوعی در فوتبال تك نماینده شیراز در لیگ برتر تحولی ایجاد كرد، در یازده هفته گذشته روندی نزولی را سپری و سرانجام به اصرار خود از این تیم كنار رفت. بازی با مس اولین تجربه احمدزاده در كسوت سرمربی تیم مقاومت است و قطعا انتظار نمی‌رود او بتواند تیمی هماهنگ و یكدست كه با تفكراتش كاملا مطابقت داشته باشند را روانه میدان كند. مقاومت با 32 امتیاز دهم جدول است و با امتیاز نگرفتن در دو بازی آینده می‌تواند جز‌ء سه تیم پایینی جدول قرار گیرد.

به گزارش ایسنا، پنج بازی باقی مانده از رقابت‌های این هفته نیز شنبه انجام خواهد شد كه طی آن تراكتورسازی در تبریز میزبان سپاهان است؛ راه آهن در قم به مصاف صبا می‌رود. ابومسلم میزبان ملوان خواهد بود و سایپا نیز در تهران با استیل آذین دیدار خواهد كرد.

جمعه 14 اسفندماه:

* پرسپولیس - فولاد خوزستان - ساعت 17:10 - ورزشگاه آزادی

- داور: محمود رفیعی کمکها: رضا سخندان - حمید غمزه

* استقلال اهواز - استقلال تهران - ساعت 14:45 - ورزشگاه تختی اهواز

- داور : محسن قهرمانی کمکها: مرتضی کریمی و محسن فریمانی

* پاس همدان - پیکان قزوین - ساعت 15 - ورزشگاه قدس همدان

- داور: البرز حاجی پورکمکها: کیانوش داود زاده - سخاوت سلیمان نژاد

* ذوب آهن اصفهان - شاهین بوشهر- ساعت 15:30 - ورزشگاه فولاد شهر

- داور: سعید مظفری زاده کمکها: سعیدعلی نژادیان - عباس انتظاری

* تراکتورسازی تبریز- سپاهان اصفهان - ساعت 15:30 - ورزشگاه یادگار امام

- داور: یداله جهانبازی کمکها: داود رفعتی و صادق نوری

* مس کرمان - مقاومت شهید سپاسی - ساعت 15:30 - ورزشگاه شهید باهنرکرمان

- داور: خداداد افشاریان کمکها: غلام آموزگار - حسین طالقانی

شنبه 15 اسفندماه :

* استیل آذین تهران - سایپا کرج - ساعت 15:30 - ورزشگاه اکباتان تهران

- داور: مسعود مرادی کمکها: جواد تقی پور- حسن یوسفی

* صبای قم - راه آهن شهرری- ساعت 15:30 - ورزشگاه یادگار امام قم

داور: علیرضا فغانی کمکها: رسول فروغی - محمدرضا ابوالفضلی

* ابومسلم مشهد - ملوان بندرانزلی- ساعت:15:30 - ورزشگاه ثامن الائمه مشهد

- داور: تورج حق وردی کمکها: بهروز برون - سجاد طوری

تنظیم برای تبیان: رضا سیگاری