تبیان، دستیار زندگی
از تصمیم‌گیری‌های غیرضروری اجتناب كنید. هوشیار باشید كه بهترین تصمیم در زمان حال ممكن است انجام ‌ندادن هیچ كاری باشد.
بازدید :
زمان تقریبی مطالعه :

کالبد شکافی یک تصمیم

شما در روز چندبار مجبور می‌شوید در موارد مختلف تصمیم‌ بگیرید؟ خیلی زیاد! شاید شمارش آنها در برخی روزها به‌طور دقیق امكان‌پذیرنباشد. قطعا فراز و فرودهای زندگی، تصمیم‌گیری‌های حساس‌تری را به‌دنبال دارند. اما حتما تجربه كرده‌اید گاهی یك تصمیم كوچك كه چندان هم به‌نظر مهم نمی‌رسد اگر با توجه كافی به برخی مسائل اتخاذ نشود، چگونه دست و پای شما را می‌بندد و یك دفعه به مشكل اساسی در زندگی‌تان تبدیل می‌شود و برعكس، شاهد بوده‌اید تصمیم‌گیری‌هایی كه مبتنی بر واقعیت‌ها، تجربیات و هوشمندی‌های لازم اتخاذ شده‌اند چگونه در روند زندگی شما تأثیر مثبت و سرنوشت‌ساز داشته‌اند. از این رو، مشاهده می‌كنید اتخاذ مناسب هر تصمیمی چه كوچك به‌نظر بیاید چه بزرگ، می‌تواند نقشی مثبت در زندگی ایفا كند. روانشناسان براین باورند كه برای تصمیم‌گیری به‌موقع و صحیح، باید مهارت‌هایی را آموخت و آنها را با به‌كارگیری مداوم تقویت كرد. به عبارت دیگر همواره ابزارهایی در زندگی وجود دارند كه ابتدا باید بتوانیم آنها را شناسایی كرده و سپس برای حل مسائل و مشكلات‌مان از آنها استفاده كنیم.

تصمیم

بی‌تردید افرادی كه تصمیم‌های مناسب و درست اتخاذ می‌كنند، افراد موفقی هستند. آنان از احساس اعتماد به نفسی كه به‌دلیل آشنایی با چگونگی انتخاب‌های عاقلانه و صبورانه مبتنی بر پافشاری‌های لازم كسب می‌كنند، لذت می‌برند. شما می‌توانید توانایی خود را برای اتخاذ تصمیم در تمامی بخش‌های زندگی‌تان ( شخصی، مالی و حرفه‌ای ) توسعه دهید، چرا كه زندگی درگیر تصمیم‌گیری‌های بسیار است و برگزیدن بهترین انتخاب‌ها، در واقع كلید موفقیت است.

دستیابی به این نكات می‌تواند به توانایی شما در اتخاذ تصمیم‌های درست و دقیق كمك كند:

- تعیین دقیق اهداف خود در حیطه كار و زندگی شخصی

-جلوگیری از ایجاد اشتباهات می‌تواند به اهمیت وجودی شما، سرمایه مالی و وقت و جایی كه برایش كار می‌كنید، اعتبار بخشد.

- هیچ كس نمی‌تواند مدعی شود كه همیشه می‌تواند تصمیم‌گیری‌های مناسب و صحیح داشته باشد اما می‌تواند با یادگیری و رشد مهارت‌های تصمیم‌گیری‌اش، میزان موفقیت خود را افزایش دهد.

كالبد‌شكافی یك تصمیم

اتخاذ یك تصمیم مناسب و درست، به صبر و افكار دقیق نیاز دارد. دنبال‌كردن قدم ‌به ‌قدم یك مسیر می‌تواند در این چارچوب به شما كمك كند.

* قدم اول: تعیین مشكل؛ موقعیت را شناسایی كنید

- مشكل را از تمامی زوایا مورد بررسی قراردهید.

- خوب فكركنید و به پاسخ‌های آسان و سریع رضایت ندهید.

- از تفسیر نادرست نشانه‌های مشكل پرهیز كنید؛ مثل مواردی چون بی‌پولی و برخی عادت‌های در حال گذر ضعیف، بدهی زیاد و... .

این سؤال‌ها را برای تعیین اولویت‌ها در اهداف‌تان، از خود بپرسید:

- من از این تصمیم‌گیری، چه می‌خواهم به دست آورم؟ هدف‌های من چه هستند؟

- كدام مشكل برای حل‌شدن حق تقدم دارد؟

- اهداف را به‌ترتیب اهمیت برای خود بنویسید و به‌طور مرتب آنها را مروركنید.

سعی كنید برای دستیابی به اهداف‌تان، شرایط زمانی، مالی و سایر موارد مهم را مشخص كنید به‌گونه‌ای كه شما بتوانید موفقیت بعدی خود را به‌طور دقیق‌تر و قوی‌تر تضمین كنید.

بهترین تصمیم در زمان حال ممكن است انجام ‌ندادن هیچ كاری باشد.

* قدم دوم: ارزیابی مجدد موقعیت و شرایط

این ارزیابی به این دلیل مهم است كه امكان دارد در مرحله اول، نظر شما نسبت به مشكل تغییر كرده باشد. به مواردی كه امكان انتخاب دارید توجه كنید. یك‌بار شما مشكل خود را تعریف كرده‌اید، اكنون از خود بپرسید:

- آیا من برای دستیابی به اهداف خود باید عمل خاصی انجام دهم؟

- آیا با گذشت زمان، این مشكل خودبه‌خود حل می‌شود؟

از تصمیم‌گیری‌های غیرضروری اجتناب كنید. هوشیار باشید كه بهترین تصمیم در زمان حال ممكن است انجام ‌ندادن هیچ كاری باشد. اما اگر هرنوع انتخابی لازم است، آن را به تأخیر نیندازید تا امكان جلوگیری از تصمیم‌گیری‌های دشوار یا ناخوشایند را داشته باشید.

با خودتان صادق باشید. اگر شما فكر می‌كنید باید تصمیمی در مورد مشكل خود بگیرید، صادقانه قدم سوم را دنبال كنید.

* قدم سوم: جمع‌آوری اطلاعات

شما بهتر است برای حل مشكل خود، مانند یك كارشناس، بر موضوع مورد نظر تمركز و اطلاعات لازم را كسب كنید. از وقت و زمان خود خردمندانه استفاده كنید. اگر لازم نیست فورا تصمیمی بگیرید، وقت‌تان را صرف جمع‌آوری اطلاعات كنید. به‌هرحال مطمئن شوید كه زمان كافی و ضروری را برای این كار صرف كرده‌اید.

تلاش كنید از كسانی كه در مورد جزئیات این مشكل اطلاعاتی دارند، برای مشاوره كمك بگیرید. از اینكه بپذیرید چیزهایی را در این مورد نمی‌دانید، نترسید. از همه منابعی كه به این مسئله مربوط می‌شوند، استفاده كنید.

*قدم چهارم: به راه‌ حل‌های جایگزین فكركنید

در این مرحله از پروسه تصمیم‌گیری، هرعقیده‌ای خوب محسوب می‌شود.

از هر ایده‌ای استقبال كنید. خودتان را نسبت به شنیدن نظرهای مختلف و هرچیزی كه به فكرتان می‌رسد، محدود نكنید.

قضاوت نكنید. از اینكه سریع به پایان ماجرا و نتیجه‌گیری بپردازید، اجتناب كنید. همه نظرات را قبل از تعیین راه حل‌های جایگزین، جمع‌آوری كنید. نظرات خود را بنویسید. همه افكار خودتان را روی یك كاغذ بنویسید به‌طوری كه بعد بتوانید آنها را ارزیابی كنید.

از اینكه سریع به پایان ماجرا و نتیجه‌گیری بپردازید، اجتناب كنید.

*قدم پنجم: یك راه‌حل دوم انتخاب كنید

هر راه حل جایگزینی را به دقت آزمایش كنید و ببینید تا چه اندازه پاسخگوی مشكل شماست.

به مسائل پیش‌رو فكركنید. تلاش كنید نتایج منطقی هر راه‌حل جانشین را در ذهن‌تان تصویركنید. از خودتان بپرسید، چه اتفاقی خواهد افتاد اگر...؟ از اول تا آخر برای هر طرحی، فرصتی اختصاص دهید. سودمند باشید. مطمئن شوید طرح‌های شما می‌تواند اجرا شود. برای مثال، آیا سازمان شما تجهیزاتی برای ایجاد تغییراتی كه شما در ذهن‌تان دارید، در اختیار دارد؟ خلاق باشید. اگر لازم است بهترین ویژگی‌های چندین عقیده مختلف را تركیب كنید و به یك راه حل جایگزین جدید برسید؛ چیزی كه كار و عمل می‌كند و به نتیجه می‌رسد. راه حل جایگزینی را انتخاب كنید كه متضمن بهترین دسترسی به اهداف و اولویت‌هایی است كه شما در قدم اول تشخیص داده و تعریف كرده‌اید.

*قدم ششم: تصمیم‌تان را به‌كار بگیرید

عمل كنید. خودتان را به آسانی با یك تصمیم‌گیری سخت و دشوار راضی نكنید. یك تصمیم، خوب و مناسب نیست مگر اینكه تصمیم تأثیرگذاری باشد. دیگران را آگاه كنید. مطمئن شوید كه همه تحت‌تأثیر تصمیم‌گیری شما، از آنچه تغییر خواهد كرد و چرایی آن اطلاع دارند. توضیح دهید آنها می‌توانند در انتظار پیشرفت‌هایی به‌عنوان نتیجه‌ای از تصمیم شما باشند. نقطه نظرات دیگران را نیز بپرسید. مطابق برنامه خودتان پیش بروید. به‌طور مداوم مراقب باشید هر تغییری كه شما ایجاد كرده‌اید، هنوز اثربخش است یا اینكه تعدیل‌هایی مورد نیاز است یا نه. همچنین مطمئن شوید مشكلی كه شما حل كرده‌اید، بازگشت نداشته یا به شكل دیگری ظاهر نشده است.

همشهری

تنظیم برای تبیان: کهتری

اگر در این رابطه با مشکل روبرویید حتما با مشاوره تبیان در ارتباط باشید.

شما می توانید با مطالعه کتاب راهی به سوی کامیابی اطلاعات بیشتری را در جهت موفقیت به دست آورید.

مقالات مرتبط

دیوار عادت را فرو بریزید

چکیده آرزوهای بشر

نگران فردا نباشید

برای آنها که مشکل بی نظمی دارند

آهسته اما پیوسته

نه گفتن سخت است!

سرنوشت را از سر بنویسید

مشاوره
مشاوره
در رابطه با این محتوا تجربیات خود را در پرسان به اشتراک بگذارید.