تبیان، دستیار زندگی
عبیر می شود /مثل یونان حریفان را می بریم /این پیروزی حق ایرانی ها بود پاس پروین و گلزنی غفور جهانی باعث شد ایران در سال 1978 برای اولین بار طعم شیرین صعود به جام جهنی را بچشد. بیست سال بعد پاس دائی و گلزنی خداداد عزیزی در حما...
بازدید :
زمان تقریبی مطالعه :

محمد نصرتی:

می دانستم خوابم تعبیر می شود /مثل یونان حریفان را می بریم /این پیروزی حق ایرانی ها بود


پاس پروین و گلزنی غفور جهانی باعث شد ایران در سال 1978 برای اولین بار طعم شیرین صعود به جام جهنی را بچشد. بیست سال بعد پاس دائی و گلزنی خداداد عزیزی در حماسه ملبورن دومین صعود ایران به جام جهانی را رغم زد. اما روز چهارشنبه سانتر زیبای فریدون زندی با ضربه سر مدافع شماره بیست تیم ملی باعث شد ایران سومین جشن صعود خود به جام جهانی را برگزار كند. محمد نصرتی مدافع پیش تاخته ایران كه جانشین رحمان رضایی محروم شده بود در آن بازی جزو بهترین بازیكنان ایران بود و با ضربه سر خود سه امتیاز شیرین كه حكم صعود تیم ایران به جام جهانی را داشت، برای تیم ملی به دست آورد. این در حالی بود كه كم تر كسی فكر می كرد نصرتی در این مسابقه گلزنی كند اما محمد بیش از این هم ثابت كرده بود گلزن قهاری است. در زیر صحبت های مدافع ملی پوش تیم پاس را با گروه فوتبال خبرگزاری ورزش ایران (ایپنا) را می خوانید:

• تیم ملی با گل تو به جام جهانی رفت، چه احساسی داری؟

نصرتی: از این كه همه مردم ایران خوشحال شدند، مسرورم. ایرانی ها استحقاق این پیروزی، این صعود و این شادی را داشتند و خدا را شكر كه با شكست بحرین این اتفاق افتاد و به جام جهانی صعود كردیم.

• وقتی زندی پشت توپ ایستاد تو چكار كردی؟:

نصرتی: وقتی صحنه گل را مرور می‌كنم احساس وصف ناپذیری دارم. من همیشه در زمان ارسال ضربات ایستگاهی برای رسیدن به محوطه جریمه می دویدم ولی در آن لحظه با طمانینه خاصی به سمت منطقه جریمه تیم بحرین رفتم. در حالی كه این مسیر را طی می كردم چند بار ذكر یا زهرا، یا حسین و صلوات را تكرار كردم كه هاشمیان نیز شاهد این مسئله بود.

می دانم ائمه معصومین و این توسل ها به من كمك كردند تا بتوانم ملت ایران را شاد كنم.

• از قبل فكر می كردی در این بازی سرنوشت ساز گل بزنی؟

نصرتی: شب قبل از بازی خواب دیدم كه تیم ملی گل زده است و خوشحالی من بیش از سایر نفرات تیم است به همین دلیل فكر كردم این گل را خودم می زنم. این قضیه را با نویدكیا، هاشمیان و مبعلی هم در میان گذاشتم.

وقتی هم كه در اوایل مسابقه ضربه سرم به تیر دروازه خورد در دلم گفتم خوابت داشت تعبیر می‌شد محمد. اما در آن صحنه بسیار خوشحال شدم زیرا مردم ایران را خوشحال كردم.

• در دو بازی حساس تیم ملی مقابل كره شمالی و بحرین دو مدافع گلزنی كردند؟

نصرتی: در تیم ملی ایران مهاجمان بزرگی مثل هاشمیان و دایی حضور دارند كه در پشت سر آن‌ها هم نفرات برجسته ای چون مهدوی كیا و كریمی بازی می‌كنند. اما در این دو مسابقه مربیان حریف برای مهار بازیكنان ایران برنامه خاصی داشتند و مدافعان خود را مسئول یارگیری من تو من با این نفرات كرده بودند.

نمونه بارز این مسئله شماره بیست كره شمالی بود كه هرجا علی كریمی می رفت با او یارگیری می كرد و در بازی با بحرین هم شماره 14 این تیم سایه به سایه مهدوی كیا حركت می كرد.

• پس در این شرایط برنامه برانكو استفاده از توپ های بلند و ضربات ایستگاهی بود و شما هم اجازه داشتید جلو بروید و از ضربات سر استفاده كنید.

نصرتی: ما در تمرینات تیم ملی روی ضربات ایستگاهی خیلی كار می‌كنیم. در این تمرینات برانكو از بازیكنان بلند قد می خواهد برای استفاده از ضربات سر در محوطه جریمه بروند.

در این دو بازی هم وقتی یارگیری شدیدی با مهاجمان تیم ملی می‌شد جایگاه و فضای خوبی برای مدافعان تیم ملی خصوصا یحیی، رحمان و من پیش می آمد كه خدا را شكر توانستیم از این فرصت ها استفاده كنیم.

مثل تیم یونان كه در جام ملت های اروپا از ضربات ایستگاهی به گل می رسید و با حفظ این گل حریف را شكست می داد.

• صحبت از شماره 14 بحرین پیش آمد. جریان درگیری مهدوی كیا با این بازیكن در دقایق آخر مسابقه چه بود.

نصرتی: شما اگر به بازی‌های مهدوی كیا در چند سال گذشته نگاه كنید متوجه می‌شوید او بازیكن با اخلاق و بزرگی است اما نمی دانم چه اتفاقی می افتد كه او همیشه در بازی با بحرین عصبانی می‌شود. در جام ملت های آسیا هم او در بازی با بحرین اخراج شد.

در این بازی نیز شماره 14 بحرین كه فارسی هم بلد بود خیلی مهدوی كیا را اذیت كرد و بارها در مسابقه با مهدی درگیر شد.

حرف هایی هم كه بیشتر جنبه اهانت داشت به مهدی می زد و باعث شد عصبانیت مهدوی كیا بیشتر شود.

• كدام مسابقه ایران در این مرحله سخت تر بود؟

نصرتی: بازی با بحرین كه در منامه برگزار شد خیلی سخت بود در چند سال گذشته در بازی‌های این دو تیم اتفاقاتی افتاده بود كه حساسیت این دیدار را بیشتر كرده بود و تاثیرات منفی زیادی در تیم ما گذاشته بود.

ما در جام ملت های آسیا آنها را چهار بر دو شكست دادیم ولی مهدوی كیا و برهانی از زمین اخراج شدند.

بحرین تیمی بود كه رسانه های ما حواشی این تیم را بزرگ كرده بودند و این مسائل استرس مضاعفی را به بازیكنان ما تحمیل كرده بود.

• یعنی اگر این حاشیه ها وجود نداشت راحت تر بحرین را شكست می دادید؟

نصرتی: بله حرف شما كاملا صحیح است. اگر این حاشیه های بزرگ نبود و ما با استرس كمتری مقابل بحرین به میدان می رفتیم به راحتی این تیم را شكست می دادیم.

شما ببینید ما ژاپن را كه از لحاظ ساختار، سازمان و سیستم تیمی قدرترین تیم آسیاست را به راحتی در تهران شكست دادیم چون آن‌ها جوانمردانه مقابل ما بازی كردند.

اما بحرینی ها با ضد فوتبال مشكلات زیادی را برای تیم ما به وجود آوردند.

• از چه زمانی متوجه شدی در تركیب اصلی قرار داری؟

نصرتی: برانكو عادت ندارد سه، چهار ساعت قبل از مسابقه تركیب اصلی را اعلام كند ولی قبل از بازی با كره شمالی می دانستم در دیدار با بحرین در تركیب تیم ملی هستم. شما ببینید در بازی با آذربایجان اكثر نفرات تیم ملی تعویض شدند غیر از من.

• به جای كدام بازیكن حتما رضایی كه دو اخطاره شده بود.

نه فرقی نمی كرد جای چه كسی، قرار بود جای ستار زارع بازی كنم، او مدافع بسیار خوبی است.

ولی اگر دو اخطاره نمی شد كنار او بازی می كردم و مطمئنا درك متقابلی كه نسبت به هم در این چند وقت به دست آوردیم می توانست به ما كمك كند.

از این كه رحمان دو اخطاره شد بسیار ناراحت شدم و از خدا خواستم بتوانم به خوبی جای او را پر كنم و مهره قابل اتكایی برای تیم ملی در بازی حساس مقابل بحرین باشم.

• بعد از این بازی برنامه تیم ملی چیست؟

نصرتی: قرار است بعد از پایان لیگ برتر اردوی دو هفته ای را در كشور انگلیس برگزار كنیم و پس از آن مستقیما به ژاپن برویم تا با شكست این تیم با اقتدار به جام جهانی صعود كنیم.

البته به احتمال زیاد یك بازی دوستانه را در كشوری كه هنوز مشخص نیست برگزار خواهیم كرد.

• از تیم ملی به تیم پاس برویم، می دانی كه چند روز دیگر قرعه كشی مرحله دوم برگزار می‌شود، چه شناختی از تیم‌های مرحله یك چهارم نهایی لیگ قهرمانان آسیا داری و دوست داری با كدام تیم بازی كنی؟

نصرتی: شناخت زیادی از این تیم‌ها ندارم فقط یك بازی از تیم‌های السد، الاهلی و بوسان كره جنوبی را دیدم ولی دوست دارم با یكی از تیم‌های عربستان بازی كنیم.

• چرا؟

نصرتی: چون بتوانم برای اولین بار به زیارت خانه خدا نائل شوم.

• بازی با تیم‌های عربی سخت نیست؟

نصرتی: تیمی كه هدف اصلی اش قهرمانی در آسیاست از هیچ تیمی نباید بترسد و همه تیم‌ها را باید شكست دهد.

از این رو بازی با تیم‌های عربستانی حسن ویژه ای دارد و آن هم زیارت خانه خداست.

• نقش دنیزلی را در این موفقیت تا چه اندازه ای مهم می دانی؟

نصرتی: دنیزلی مربی بسیار بزرگی است، كه در این مدت چیزهای زیادی از او یاد گرفته ام. او ارتباط نزدیكی با بازیكنان برقرار كرده و با قدرت مدیریت و هدایت خود قدرت تیم پاس را بیشتر كرده است.

دنیزلی خودش بازیكن و مربی تیم ملی كشورش و تیم‌های بزرگی بوده و به همین دلیل می تواند به موفقیت پاس كمك كند همچنین این مربی در كشور همسایه ما زندگی می‌كند و بیشتر از سایر مربیان خارجی با روحیه و اخلاق بازیكنان ما آشناست.

• ارتباطت با كدام ملی پوش بیشتر است؟

نصرتی: با آرش برهانی رابطه ام بهتر است چون چند سال است با هم هستیم. در اردوی تیم ملی امید، بزرگسالان و تیم پاس با هم در یك اتاق حضور داریم و اختلاف سنی ما هم زیاد نیست. اما الان دیگر به ما اجازه نمی دهند در یك اتاق باشیم.

• برای چی؟

نصرتی: ما با هم شوخی زیاد می كنیم و خیلی وقت ها كشتی می گیریم و این مسائل باعث شده است كه برای آن كه انرژی مان تخلیه نشود ما را از هم جدا كنند(با خنده).

• دوست داری تا چند سال دیگر برای تیم ملی بازی كنی؟

نصرتی: اول باید سعی كنم مهره مفیدی برای تیم ملی باشم بعد در مورد زمان پوشیدن تیم ملی صحبت كنم. اما دوست دارم 5 الی 10 سال یا بهتر بگویم هرچه بیشتر برای تیم ملی مفید باشم.

• در این مدت كدام بازی به غیر از بازی مقابل بحرین برایت لذت بخش بود؟

نصرتی: در بازی‌های آسیایی بوسان در دیدار نیمه نهایی كه مقابل كره صد و بیست دقیقه بازی كردیم و پنالتی دوم را به گل تبدیل كردم و همچنین دیدار پایانی مقابل ژاپن برای من بسیار شیرین بود.

• و در آخر صحبت خاصی داری؟

نصرتی: باز هم به مردم ایران این موفقیت را تبریك می گویم، ما مدیون آن‌ها هستیم كه با دعاها و تشویق های خود در این موفقیت نقش چشمگیری داشتند. واقعا تشویق های تماشاگران حاضر در استادیوم در آن ده دقیقه پایانی باعث شده بود بحرینی ها از جریان مسابقه خارج شوند. همچنین باید از زحمات مسئولین باشگاه پاس، مربیان و خانواده ام كه در این مدت مرا تشویق كردند تشكر مخصوص داشته باشم.

 بازتاب پیروزی ایران در رسانه های خارجی 

 حاشیه دیدار تیم‌های ملی فوتبال ایران و بحرین 

 گلهای دیدار برگشت ایران – بحرین