تبیان، دستیار زندگی
سال اصلاح الگوی مصرف
بازدید :
زمان تقریبی مطالعه :

هر سال با بهار

( قسمت بیستم)

در نوروز گذشته سری مطالبی با عنوان هر سال با بهار  شامل بیانات رهبری در روز سال تحویل از سال 69 تا سال 87 بخدمت شما تقدیم شد حال این مطلب قبل از فرا رسیدن نوروز امسال شامل بیانات سال گذشته مقام معظم رهبری در نوروز 88 می باشد که خدمت شما تقدیم می گردد.

آیت الله خامنه ای

هرسال با فرارسیدن نوروز، پس از پشت سر گذاشتن سالی پر تلاش و وقایعی تلخ و شیرین، مقام معظم رهبری در پیامی ضمن تبریک عید نوروز، نکات مهم سالی که گذشت را بیان می کنند و همینطور به تبیین راهبردها و سیاست های لازم که باید در سال آتی پیش روی مردم و مسئولین قرار گیرد می پردازند .

رهنمودهای رهبری با توجه به دقت نظر و دید جامع و کامل و همینطور ذهن آینده نگر ایشان، راهی است به سوی پیشرفت و ارتقای فرهنگی، اقتصادی، اجتماعی و ..... که ملت ما با در نظر گرفتن و تامل و  تدبر در این بیانات می تواند خود را از گزند حوادث مصون دارد و برنامه خود را با توجه به اصول و خط مشی های بیان شده تنظیم نماید.

همانطور که اشاره شد برای پاسداری و پاسداشت فرهنگ مقدس جمهوری اسلامی ایران و دست یابی به قله های پیشرفت و موفقیت در نظر داریم طی مطالبی به بیان پیام های نوروزی مقام معظم رهبری از سال 1369 تاکنون بپردازیم تا انشاالله ضمن سیراب نمودن عطش ذهنی و  روحی خود از  سخنان ولی امر مسلمین که معیاری ناب و بدون خدشه و برخاسته از منبع عظیم ولایت است و تفکر در این بیانات، آنان را راهگشای خود قرار دهیم.

من این سال را، سال «حركت مردم و مسئولین به سوى اصلاح الگوى مصرف» میدانم و امیدوارم كه این عنوان - كه «اصلاح الگوى مصرف» است - براى همه‏ى ما دستورالعمل باشد و همه‏ى ما بتوانیم برطبق این شعار مهم و حیاتى و اساسى براى كشور عمل كنیم و از منابع كشورمان به بهترین وجهى استفاده نمائیم

پیام نوروزى رهبر انقلاب به مناسبت آغاز سال 1388

نکات کلیدی:

- در سطح كشور هم مسائل مهمى از آغاز سال تا امروز داشته‏ایم. سال 87 با خبرهاى خوش هسته‏اى آغاز شد و ملت ایران آگاه شدند كه جوانان آنها، دانشمندان متبحر و كوشاى آنها توانستند على‏رغم تحریمهاى جهانى، پیشرفت خودشان را در مسائل هسته‏اى كشور به اثبات برسانند

- مجلس شوراى اسلامى هم بحمداللَّه براى دوره‏ى هشتم تشكیل شد و در طول سال، این مجلس با همكارى دولت محترم كارهاى خوبى را تصویب و اقدام كردند، كه امیدواریم این همكارى همچنان ادامه داشته باشد.

- جوانان عزیز ما و ملت پرهمت و پرتلاش ما توانسته‏اند در زمینه‏ى علمى پیشرفت شگرفى را نشان بدهند و این پیشرفتهاى مهم و شگفت‏آور، تبلیغات سى ساله‏ى علیه انقلاب را كه از اطراف و اكناف تبلیغ میكردند، خنثى كرد.

- ما در زمینه‏ى مصرف، در زمینه‏ى هزینه كردن منابع مالى كشور كه به وسیله‏ى خود ما و به وسیله‏ى همه‏ى برادران هم‏میهن ما و به وسیله‏ى مسئولین كشور با زحمت زیاد به وجود مى‏آید، دچار نوعى بى‏توجهى هستیم، كه بایستى این را تبدیل كنیم به یك توجه و اهتمام خاص

- ما بایستى الگوى مصرف را اصلاح كنیم. ما بایستى به سمت اصلاح الگوى مصرف حركت كنیم. مسئولین كشور در درجه‏ى اول - چه قوه‏ى مقننه، چه قوه‏ى مجریه، و چه سایر مسئولین كشور؛ قوه‏ى قضائیه و غیر آنها - و اشخاص و شخصیتها در رتبه‏هاى مختلف اجتماعى، و آحاد مردم ما از فقیر و غنى، بایستى به این اصل توجه كنند كه باید الگوى مصرف را اصلاح كنند.

متن کامل پیام:

بسم‏اللَّه‏الرّحمن‏الرّحیم‏

یا مقلّب القلوب و الأبصار. یا مدبّر اللّیل و النّهار. یا محوّل الحول و الأحوال.

حوّل حالنا الى احسن الحال.

آیت الله خامنه ای

عید سعید نوروز را كه نزدیك به ایام ولادت حضرت خاتم‏الانبیاء (صلّى اللَّه علیه و اله و سلّم) و امام جعفر صادق (علیه الصّلاة و السّلام) است و به بركت نزدیكى به این ایام مبارك، شرافت بیشترى پیدا كرده است، به همه‏ى هم‏میهنان عزیزمان در سراسر كشور، و همچنین به ایرانیان ساكن در كشورهاى دیگر جهان در سراسر عالم، و همچنین به مردم كشورهائى كه عید نوروز را گرامى میدارند و آن را براى خود جشن میگیرند، تبریك عرض میكنم؛ مخصوصاً تبریك عرض میكنم به خانواده‏هاى معظم شهیدان و ایثارگران و جانبازان، و امیدوارم كه همه سال نیكوئى را در پیش داشته باشند.

سال 87 كه بر ما گذشت، سال بسیار پر ماجرائى بود؛ هم در زمینه‏ى مسائل بین‏المللى، و هم در زمینه‏ى مسائل كشور. در سطح بین‏المللى حوادث بزرگ و مهمى اتفاق افتاد كه بى‏گمان در مجموعه‏ى سیاستهاى جهانى داراى تأثیرات عمیق و مؤثرى است، كه از جمله‏ى آنها در زمینه‏ى اقتصادى، بحران عظیم مالى و اقتصادى است كه از كشور آمریكا شروع شد و به اروپا و دیگر كشورها و از جمله به كشورهاى منطقه‏ى ما رسید. این مسئله براى مردم جهان، مسئله‏ى بسیار مهمى است؛ نه فقط در زندگى روزمره‏ى آنها و برنامه‏ریزى‏هاى اقتصادى آنها تأثیر میگذارد، بلكه در دیدگاه‏هاى آنها نسبت به نظریات اقتصادى و اقتصاد سرمایه‏دارى احتمالاً تأثیرات شگرفى را بر جاى خواهد گذاشت. خوشبختانه كشور ما و ملت ما توانستند تا حدود زیادى از آثار زیانبار این طوفان سهمگین جهانى خود را بركنار بدارند، و البته همچنان مراقبتهاى لازم بایستى ادامه پیدا كند.

سال جارى كه از این لحظه آغاز میشود، سال مهمى است و امیدواریم كه ملت ایران بتواند بر تجربیات گوناگون این سال هم با قدرت خود - كه از ایمان به خدا سرچشمه گرفته است - غلبه كند و ان‏شاءاللَّه حوادثى را كه در طول یك سال ممكن است در سطح جهان و منطقه و كشور اتفاق بیفتد، همه را به سود خود تمام كند

از جمله‏ى مسائل مهم جهان و منطقه در سالى كه گذشت، مسئله‏ى حمله‏ى رژیم صهیونیستى به غزه بود، كه همه‏ى چشمهاى جهانیان را به خودش معطوف كرد. عده‏اى از این نظرگاه به مسئله نگاه كردند كه با مقاومت اسلامى و با مسئله‏ى فلسطین، داراى عناد و كینه‏ى دیرین بودند - كه عمدتاً سیاستمدارانِ بسیارى از كشورهاى غربى از این جمله بودند - عده‏اى هم با نگاه طرفدارانه‏ى از ملت مظلوم فلسطین و مردم غزه به مسئله نگاه كردند. اما نتائجى كه در این حمله‏ى ناجوانمردانه و ظالمانه مترتب شد، براى همه‏ى دنیا بهت‏آور بود. بیست و دو روز مردم بى‏دفاع غزه مقاومت كردند و رژیم صهیونیستى بیست و دو روز با تمام قوا به این مردم حمله كرد  و پایان این ماجرا با ناكامى رژیم صهیونیست همراه بود؛ این براى مردم دنیا یك تجربه‏ى بسیار مهمى است در زمینه‏ى امكان مقاومت ملتها در مقابل زورگوئى و ستمگرى ستمگران و زورگویان.

آیت الله خامنه ای

غیر از اینها، مسائل گوناگون متعددى هم در منطقه و همچنین در سطح جهان اتفاق افتاد كه از آنها عبور میكنیم.

در سطح كشور هم مسائل مهمى از آغاز سال تا امروز داشته‏ایم. سال 87 با خبرهاى خوش هسته‏اى آغاز شد و ملت ایران آگاه شدند كه جوانان آنها، دانشمندان متبحر و كوشاى آنها توانستند على‏رغم تحریمهاى جهانى، پیشرفت خودشان را در مسائل هسته‏اى كشور به اثبات برسانند و توانائى ملت ایران را در یك چنین مسئله‏ى مهمى به همه‏ى جهانیان ثابت كنند؛ این براى ملت ایران نه فقط در زمینه‏ى علمى، بلكه در زمینه‏هاى گوناگون دیگر، ارج و اعتبار جدیدى را در چشمهاى جهانیان به وجود آورد.

مجلس شوراى اسلامى هم بحمداللَّه براى دوره‏ى هشتم تشكیل شد و در طول سال، این مجلس با همكارى دولت محترم كارهاى خوبى را تصویب و اقدام كردند، كه امیدواریم این همكارى همچنان ادامه داشته باشد.

در طول سال بحمداللَّه كارهاى بزرگ دیگرى هم در زمینه‏هاى مختلف انجام گرفته است. در همین زمینه‏ى هسته‏اى، در پایان امسال راه‏اندازى موقت و آزمایشى نیروگاه بوشهر را داشتیم، كه این هم خبر مهم و بزرگى است. البته این هم از نتائج پیشرفت دانشمندان خود ما در داخل كشور است كه همه‏ى دنیا را قانع كرد كه راه پیشرفت هسته‏اى ملت ایران را نمیشود بست.

در زمینه‏ى مسائل علمى، كارهاى بزرگ دیگرى هم انجام گرفته است كه شمارش آنها وقت طولانى و مفصلى را خواهد گرفت. من از نزدیك شاهد برگزیده‏اى از این پیشرفتهاى علمى بودم و در نمایشگاهى آنها را از نزدیك مشاهده كردم، كه حقیقتاً شگفت‏آور است. جوانان عزیز ما و ملت پرهمت و پرتلاش ما توانسته‏اند در زمینه‏ى علمى پیشرفت شگرفى را نشان بدهند و این پیشرفتهاى مهم و شگفت‏آور، تبلیغات سى ساله‏ى علیه انقلاب را كه از اطراف و اكناف تبلیغ میكردند، خنثى كرد.

از جمله‏ى این پیشرفتهاى علمى و فناورى، پرتاب ماهواره‏ى امید بود. این، قدم اول از این كار بزرگ است كه كشور را در ردیف كشورهاى بسیار معدود جهان در مورد این فناورى قرار داد و چشم جهانیان را متوجه ایران كرد و نشان داد كه ملت ایران از درون میجوشد و از درون رشد میكند و توانائى پیشرفت ملت ایران، توانائى محدودى نیست.

در طول سال بحمداللَّه كارهاى بزرگ دیگرى هم در زمینه‏هاى مختلف انجام گرفته است. در همین زمینه‏ى هسته‏اى، در پایان امسال راه‏اندازى موقت و آزمایشى نیروگاه بوشهر را داشتیم، كه این هم خبر مهم و بزرگى است. البته این هم از نتائج پیشرفت دانشمندان خود ما در داخل كشور است كه همه‏ى دنیا را قانع كرد كه راه پیشرفت هسته‏اى ملت ایران را نمیشود بست

در زمینه‏ى مسائل اقتصادى هم من باید به ملت عزیزمان عرض كنم كه على‏رغم موج عظیم و طوفان خانه‏براندازِ ركود اقتصادى و بحران اقتصادى در عالم، و على‏رغم تحریمهائى كه علیه ایران به خاطر مسئله‏ى انرژى هسته‏اى و دیگر مسائل انجام گرفت، مسئولین كشور توانسته‏اند بر این موج فائق بیایند و تا حدود زیادى تبعات و آثار منفى این موج را در كشور كنترل كنند و نگذارند كه ملت ما در این موج عظیمى كه خیلى از كشورها را دچار مشكلات بسیار زیادى كرد، بغلتد و ملت سر پاى خود بایستد. ان‏شاءاللَّه پیشرفتهاى اقتصادى باید روزبه‏روز شكوفاتر بشود و ملت را خوشحال‏تر كند و ان‏شاءاللَّه امكان و زمینه‏ى پیشرفتهاى گوناگون را در عرصه‏هاى مختلف به وجود بیاورد.

همان طور كه مشاهده میكنید، سال نوآورى و شكوفائى خوشبختانه با نوآورى‏هاى زیاد و شكوفائى‏هاى چشمگیر همراه شد و توانست این شعار را در مرحله‏ى مقدماتىِ خود كاملاً فعال كند. البته شكوفائى و نوآورى مخصوص این سال نبود؛ ما در آینده هم در سالهاى گوناگون بایستى همین خط را با جدیت پیگیرى و تعقیب كنیم و ان‏شاءاللَّه خود را به نقطه‏اى كه در زمینه‏ى علمى و فناورى، شایسته‏ى ملت ایران است، برسانیم.

سال جارى كه از این لحظه آغاز میشود، سال مهمى است و امیدواریم كه ملت ایران بتواند بر تجربیات گوناگون این سال هم با قدرت خود - كه از ایمان به خدا سرچشمه گرفته است - غلبه كند و ان‏شاءاللَّه حوادثى را كه در طول یك سال ممكن است در سطح جهان و منطقه و كشور اتفاق بیفتد، همه را به سود خود تمام كند.

آیت الله خامنه ای

آنچه من به ملت عزیزمان عرض میكنم، این است: ما در دعاى اول سال خواندیم كه: «یا محوّل الحول و الأحوال. حوّل حالنا الى احسن الحال»؛ حالِ ما را به نیكوترین حالها تبدیل كن. این، اراده‏ى الهى است؛ اما تلاش ملت ایران، تلاش خود آحاد ما مردم، یقیناً لازم است و زمینه‏ى ضرورى براى توجه لطف خدا و رحمت الهى است. ما باید همت كنیم براى تحویل احوال خود، براى نیكوكردن زندگى خود، ذهن خود، دل خود، دنیا و آخرت خود؛ این وظیفه‏ى یكایك ملت ایران است. عرصه‏ى گسترده‏ى عظیمى از معنویات و امور دینى و ذهنیات انسان تا حقائق خارجى و آنچه كه مورد ابتلاى در زندگى روزمره‏ى ما و زندگى شخصى ما و زندگى اجتماعى ماست، زیر این دستور بزرگ الهى كه هر سال در این دعاى شریف تكرار میشود، قرار گرفته است: «حوّل حالنا الى احسن الحال». من فقط به یك نمونه اكتفاء میكنم و این را مصداق برجسته و بارزى از تحویل احوال خودمان به شمار مى‏آورم و به شما ملت عزیز عرض میكنم.

ما در زمینه‏ى مصرف، در زمینه‏ى هزینه كردن منابع مالى كشور كه به وسیله‏ى خود ما و به وسیله‏ى همه‏ى برادران هم‏میهن ما و به وسیله‏ى مسئولین كشور با زحمت زیاد به وجود مى‏آید، دچار نوعى بى‏توجهى هستیم، كه بایستى این را تبدیل كنیم به یك توجه و اهتمام خاص. ما دچار اسراف هستیم، ما دچار ولخرجى و ولنگارى در مصرف هستیم؛ این را من در اول سال، ان‏شاءاللَّه در سخنرانى، با جزئیات آن براى مردم عزیزمان توضیح خواهم داد. اما امروز فقط اجمالاً عرض میكنم؛ بسیارى از منابع كشور، شاید بشود گفت بخش مهمى از منابع كشور در همه‏ى زمینه‏ها - چه در زمینه‏ى مسائل شخصى، و چه تا حدودى در زمینه‏هاى عمومى - صرف اسرافها و زیاده‏روى‏هاى ما در مصرف میشود. ما بایستى مصرف كردن را مدبرانه و عاقلانه مدیریت كنیم. مصرف نه فقط از نظر اسلام، بلكه از نظر همه‏ى عقلاى عالم، چیزى است كه باید تحت كنترل عقل قرار بگیرد. با هوى‏ و هوس، با خواهش دل و آنچه كه نفس انسان از انسان مطالبه میكند، نمیشود مصرف را مدیریت كرد. كار به جائى میرسد كه منابع كشور به هدر میرود، شكاف بین فقرا و اغنیاء زیاد میشود، عده‏اى در حسرت اوّلیات زندگى میمانند و عده‏اى با ولخرجى و ولنگارى در مصرف، منابع را هرز و به هدر میدهند.

آنچه من به ملت عزیزمان عرض میكنم، این است: ما در دعاى اول سال خواندیم كه: «یا محوّل الحول و الأحوال. حوّل حالنا الى احسن الحال»؛ حالِ ما را به نیكوترین حالها تبدیل كن. این، اراده‏ى الهى است؛ اما تلاش ملت ایران، تلاش خود آحاد ما مردم، یقیناً لازم است و زمینه‏ى ضرورى براى توجه لطف خدا و رحمت الهى است

آیت الله خامنه ای

ما بایستى الگوى مصرف را اصلاح كنیم. ما بایستى به سمت اصلاح الگوى مصرف حركت كنیم. مسئولین كشور در درجه‏ى اول - چه قوه‏ى مقننه، چه قوه‏ى مجریه، و چه سایر مسئولین كشور؛ قوه‏ى قضائیه و غیر آنها - و اشخاص و شخصیتها در رتبه‏هاى مختلف اجتماعى، و آحاد مردم ما از فقیر و غنى، بایستى به این اصل توجه كنند كه باید الگوى مصرف را اصلاح كنند. اینجور مصرف كردن در همه‏ى زمینه‏ها - در امور ضرورى زندگى، در زیادى‏هاى زندگى  - مصرف كردن بى‏رویّه و بدون منطق و بدون تدبیر عقلانى، به ضرر كشور و به ضرر آحاد و اشخاص ماست. من از عموم مردم و بخصوص از مسئولین درخواست میكنم، خواهش میكنم كه در این زمینه فعالیت خودشان را در این سال زیاد كنند، افزایش بدهند و براى اصلاح الگوى مصرف برنامه‏ریزى كنند.

لذا من این سال را، سال «حركت مردم و مسئولین به سوى اصلاح الگوى مصرف» میدانم و امیدوارم كه این عنوان - كه «اصلاح الگوى مصرف» است - براى همه‏ى ما دستورالعمل باشد و همه‏ى ما بتوانیم برطبق این شعار مهم و حیاتى و اساسى براى كشور عمل كنیم و از منابع كشورمان به بهترین وجهى استفاده نمائیم.

یاد امام عزیز و بزرگوار را گرامى میدارم؛ یاد شهیدان عزیز را گرامى میدارم و به همه‏ى آحاد ملت ایران مجدداً سلام و تبریك عرض میكنم.

والسّلام علیكم و رحمةاللَّه و بركاته‏

تهیه و تنظیم: عطاالله باباپور

گروه جامعه و سیاست