تبیان، دستیار زندگی
طبیعت کرمان آنقدر جالب و متفاوت است که سر زدن به آن می تواند همیشه در خاطرتان بماند. به خصوص اگر اهل تجربه آب و هوای متفاوتی هستید، کویری ترین سرزمین ایران را از دست ندهید!
بازدید :
زمان تقریبی مطالعه :

از کوهستان آلپ تا کویر لوت

طبیعت کرمان آنقدر جالب و متفاوت است که سر زدن به آن می تواند همیشه در خاطرتان بماند. به خصوص اگر اهل تجربه آب و هواهای متفاوت هستید، کویری ترین سرزمین ایران را از دست ندهید!

سفر به قلب لوت

از کوهستان آلپ تا کویر لوت

اگر اهل کویرگردی هستید، حتما سری به لوت بزرگ بزنید! دشت زیبایی که به عنوان یکی از نادرترین انواع بیابان در جهان شناخته می شود و با کلوت ها و رسوبات شگفت انگیزش هر سال گردشگران زیادی را به خود جذب می کند. به خصوص که این روزها کمپ های کویری جالبی هم در گوشه و کنار این دشت سرپا کرده اند تا استراحتگاه موقتی برای گردشگران باشد. کویر لوت را ابر شهر کلوخی جهان می نامند. کویر گسترده ای که در گوشه و کنارش برجستگی ها و فرورفتگی های کلوخی زیادی به شکل رشته های موازی یا تپه های منفرد به چشم می خورد؛ هنرمندانه ترین نتیجه فرسایش آبی و بادی در منطقه ای به طول 150کیلومتر وعرض 70 کیلومتر!

کوهستان آلپ در ایران

از کوهستان آلپ تا کویر لوت

جوپار شهری است در بخش ماهان شهرستان کرمان که بیشترین شهرتش را مدیون کوه هایی است که دور تا دور آن را احاطه کرده اند. برای سفر به جوپار باید ر حدود ۲۵ کیلومتر از جنوب شهر کرمان فاصله بگیرید تا در دامنه رشته‌کوه‌های مرکزی این شهر کوچک را ببینید. در منطقه جوپار ۲۲ رشته قنات قدیمی وجود دارد که آب جوپار و مناطق اطراف را برای آشامیدن و کشاورزی تامین می‌کند و طبیعت دلنشینی را در این منطقه به وجود آورده اند.

اما اگر قصد کوهنوردی در جوپار را دارید باید به جنوب این شهر بروید و 18 کیلومتر از شهر فاصله بگیرید. کوه جوپار یکی از بهترین ارتفاعات کشور است که کوهنوردان زیادی را به خود جذب می کند. برف های این کوه حتی در تابستان هم آب نمی‌شود و به همین دلیل به آلپ ایران شهرت دارد! گیاهان دارویی فراوانی که از كوه جوپار به دست می آید به سراسر کشور فرستاده می شوند و اگر به این کوه سری بزنید می توانید در دامنه های آن آلاله، آویشن، مرزن جوش و از همه مهمتر زیره سیاه. زیره معروف كرمان را ببینید!

باغ شاهزاده ماهان

از کوهستان آلپ تا کویر لوت

باغ شاهزاده ماهان را در دامنه کوه جوپار باید ببینید. درست در نیم فرسنگی ماهان و در دامنه کوه های تیگران. کافی ست چنددقیقه ای را در این باغ سر کنید تا کاملا فراموشتان بشود که در یک منطقه کویری قرار دارید! باغ شاهزاده ماهان بهشت کوچکی در کرمان است که به دستور فرمانفرما شاهزاده قاجار ساخته شده است. شاهزاده فرمانفرما دستور داد تا دو عمارت هم در دو طبقه و در غرب و شرق این باغ بنا کنند تا به عنوان استراحتگاه شاه استفاده شود. این باغ یکی از زیباترین باغهای سنتی ایران محسوب می شود. می گویند وقتی خبر مرگ ناگهانی حاکم را به ماهان بردند، بنایی که مشغول تکمیل سردر ساختمان بود تغار گچی را که بدست داشت محکم به دیوار کوبید و فرار کرد! جای خالی کاشی هایی که بر سردر ورودی می بینید، یادگار همان فرار بنا از کار است!

یکی از شگفتی های این باغ باغ شبکه آبرسانی و حوض های آن است که در محور مرکزی باغ قرار دارد. درجلوی عمارت اصلی حوض بزرگی با 5 فواره مشاهده می شود و آب این حوض که سرچشمه آن قنات معروف تیگران است به پاشویه سنگی اطراف آن ریخته و از آنجا به طرف ده شرشره آبشارگونه جاری می شود . این شبکه آبرسانی از نظر طراحی شاهکار محاسبه و دقت بشمار می رود.


گروه گردشگری تبیان- آرزو رستم زاد