تبیان، دستیار زندگی
کرمان سرزمین قلعه ها است. سرزمینی کویری که نه تنها با تنوع آب وهوایی اش به یکی از قطب های گردشگری کشور تبدیل شده، بلکه به پشتوانه آثار تاریخی اش با تاریخی ترین شهرهای دنیا هم رقابت می کند
بازدید :
زمان تقریبی مطالعه :

اسرار قلعه ها!

اگر معمولا با تاریخ و فرهنگ میانه خوبی ندارید یا حتی اگر ترجیح می دهید روزهای سفرتان را در دل کوه و جنگل و دشت بگذرانید، کرمان برای شما گزینه خوبی نخواهد بود. اما اگر در سفرهایتان دنبال موشکافی تاریخ هستید کرمان همان مقصدی است که شما به دنبالش می گردید!

کرمان سرزمین قلعه ها است. سرزمینی کویری که نه تنها با تنوع آب وهوایی اش به یکی از قطب های گردشگری کشور تبدیل شده، بلکه به پشتوانه آثار تاریخی ارزشمندی که دارد، با تاریخی ترین شهرهای دنیا هم رقابت می کند. برای آشنا شدن با چند مورد از بناهای دیدنی این شهر با ما همراه باشید.

مجموعه گلنجعلی خان

اسرار قلعه ها!

اگر گذارتان به کرمان افتاد، مجموعه گنجعلی خان را از دست ندهید. گنجعلی خان کرمان با میدان، مسجد، حمام، بازار، سرا و ابنیه های دیگرش میزبان خوبی برای شما خواهد بود!

میدان گنجعلی خان را در بخش مرکزی شهر کرمان و در حاشیه بازار بزرگ این شهر می توانید ببینید. سه ضلع این میدان بازار است و در در ضلع شرقی میدان سرای گنجعلی خان قرار دارد. سردر بلند این سرا تاریخ ساخت آن را به شما نشان خواهد داد. سال 1007 هـ.ق! یعنی در دوره پر رونق ایران در عصر صفوی. نمای این سرا با کاشیکاری معرق پوشیده شده و نقوش آن تأثیر هنر نقاشی چین و مغول را بر نقاشی ایرانی نشان می دهد. حمام گنجعلی خان را هم در ضلع جنوب میدان گنجعلی خان می توانید ببینید. درست در میانه بازار بزرگ کرمان. این حمام که در سال 1020 هـ.ق. ساخته شده پوشیده از نقاشی ها، مقرنس کاری ها، کاشیکاری ها و گچبرهای زیبایی است که تا به حال نظیر آنها را ندیده اید. جالب است بدانید که تا همین 60 سال پیش حمام گنجعلی خان دایر بود اما در حال حاضر به خاطر اهمیت گردشگری که دارد، به عنوان میراث فرهنگی کرمان شناخته و مورد استفاده قرار می گیرد. این روزها حمام گنجعلی خان میزبان مجسمه های مومی است که یا لباس های سنتی مردم کرمان را به تن دارند یا صحنه هایی از استحمام به شیوه سنتی را به نمایش می گذارند. این مجسمه ها در سال 1352 در دانشکده هنرهای زیبای تهران طراحی و به کرمان منتقل شدند که دیدنشان خالی از لطف نیست.

اما مسجد گنجعلی خان هم در ضلع شرقی و در کنار سرای گنجعلی خان قرار دارد. ورودی آن را طاقنماهای ساده میدان نشان می دهند و در بدنه داخلی طاقنما تزیینات گچبری با طرح گره دیده می شود. یادتان باشد اگر سری به این مسجد زدید، نورگیری زیبا و 12 ضلعی آن را که در مرکز گنبد مسجد قرار دارد حتما تماشا کنید.

گنبد جبلیه

اسرار قلعه ها!

در منتهی الیه شرقی کرمان گنبد بزرگ و عجیبی از سنگ و گچ بنا شده که خوشبختانه در گذر زمان هنوز هم سالم و سرپاست. برای دیدن گنبد 8ضلعی جبلیه باید قبرستان کرمان را رد کنید تا ساختمان سنگی این بنا را ببینید. گنبد جبلیه به شکل دو هلال روی بنای هشت ضلعی قرار گرفته تا تنها ساختمان سنگی کرمان را باشکوه تر جلوه دهد. تاریخ این گنبد مشخص نیست اما از آنجایی که کلمه جبلی می تواند تغییر یافته کلمه گبری باشد، عده ای معتقدند که گنبد جبلیه در دوران پیش از اسلام بنا شده است هرچند که نظرات مخالف با این استدلال که استیل بنا با استیل آتشکده تطابق ندارد، این ادعا را رد می کنند. اما آنچه که سبک معماری بنا نشان می دهد حکایت از ساخت آن در اواخر دوره ساسانی دارد که احتمالا در اوائل اسلام تعمیر و مرمت شده یا اینکه در اوائل اسلام با الهام از معماری ساسانی بنا شده است.

همپای ارگ بم

اسرار قلعه ها!

اگر از طرفداران بناهای تاریخی هستید، ارگ راین را در کرمان از دست ندهید. این ارگ خشتی با مساحتی بیش از 20 هزار متر مربع در جنوب غربی شهر راین و بر بالای قلعه ای بلند قرار دارد که شکل و شمایل آن ارگ بم را برایتان تداعی خواهد کرد و اتفاقا بعد از ارگ بم دومین بنای خشتی استان کرمان محسوب می شود. دور تا دور قلعه را حصاری در برگرفته که ارتفاع آن بیش از 10 متر است. بنابراین تنها ورودی قلعه از سمت شرق است که با سر دری بزرگ و باشکوه به محوطه داخلی راه دارد. اگر به دیدن قلعه راین رفتید بازار، اصطبل تابستانی و زمستانی، زورخانه و محل عامه نشین این قلعه را خوب تماشا کنید. شاید شما توانستید حدس بزنید ارگ راین متعلق به کدام دوره تاریخی است!


گروه گردشگری تبیان- آرزو رستم زاد