تبیان، دستیار زندگی
درباره‌ی «ورزش» كمتر از یك هفته دیگر به انتخابات نهمین دوره‌ی ریاست جمهوری ایران باقی مانده است و كاندیداها از ماه‌ها قبل فعالیت‌های تبلیغاتی خود را آغاز و به بیان اهداف، ‌برنامه‌ها و سیاست‌های‌كاری خود برای تصدی كرسی ریاست...
بازدید :
زمان تقریبی مطالعه :

دیدگاه‌های هشت نامزد ریاست جمهوری دوره‌ی نهم درباره‌ی «ورزش»


كمتر از یك هفته دیگر به انتخابات نهمین دوره‌ی ریاست جمهوری ایران باقی مانده است و كاندیداها از ماه‌ها قبل فعالیت‌های تبلیغاتی خود را آغاز و به بیان اهداف، ‌برنامه‌ها و سیاست‌های‌كاری خود برای تصدی كرسی ریاست قوه‌ی مجریه می‌پردازند. در این میان، نكته بسیار مهم برای علاقه‌مندان به ورزش این است كه كاندیداهای ریاست جمهوری چگونه به مقوله‌ی ورزش نگاه می‌كنند و چه برنامه‌هایی برای پیشبرد ورزش دارند؟

به گزارش خبرگزاری دانشجویان ایران (ایسنا)، به هر میزان كه زمان به جلو حركت می‌كند، شاهد هستیم كه ورزش در سطح جهان به جایگاهی بالاتر از قبل می‌رسد. اكنون مقوله‌ی ورزش تا حدی پیش رفته كه در زمان برگزاری هر دوره از بازی‌های المپیك، كلیه‌ی جنبه‌های اقتصادی، اجتماعی، فرهنگی و سیاسی كشور را با كسب نتایج یك كشور بررسی می‌كنند.

به عنوان مثال زمانی كه كشوری همچون ژاپن در المپیك آتن حدودا دو برابر المپیك سیدنی مدال كسب می‌كند،‌ این موضوع را به پیشرفت كلیه جنبه‌های مملكتی كشور ژاپن ارتباط می‌دهند. جنبه سیاسی ورزش و نشان دادن اقتدار ملی در عرصه‌های بین المللی اكنون از مهمترین پیامدهای ورزش در بعد قهرمانی است. از طرفی دیگر قهرمانان ورزشی می‌توانند به صورت مستقیم باعث برانگیختن احساسات یك ملت شوند. نمونه این موضوع در زمان راهیابی تیم فوتبال ایران به جامهای جهانی 1998 فرانسه و 2006 آلمان به خوبی مشهود بود.

در فاصله‌ی كمتر از ده روز تا انتخابات ریاست جمهوری، تیم ملی فوتبال ایران باعث شد كه میلیونها ایرانی در سراسر این كشور پهناور به خیابانها بیایند و جشنی ملی صعود به جام جهانی را برپا كنند. از طرفی دیگر بارها دیده‌ایم كه موفقیت یك قهرمان این مرز و بوم در رقابت‌های بین المللی چه تاثیری بر روح و جسم هموطنان گذاشته است. نمونه این مورد موفقیت حسین رضازاده، قوی ترین مرد جهان در عرصه‌های جهانی و المپیك بوده است كه بارها و بارها اشك شوق را در میان چشمان هزاران ایرانی پدیده آورده است.

این گفتار كوتاه تنها گوشه‌ای از اهمیت ورزش بود، حال اینكه جنبه‌های همگانی ورزش و ایجاد و سلامت و روحیه با نشاط در بین مردم نیز از پیامدهای دیگر این مقوله‌ی اجتماعی و فرهنگی خواهد بود.

با این مقدمه برنامه‌های كاندیداهای نهمین دوره انتخابات ریاست جمهوری را مورد ارزیابی قرار خواهیم داد تا ببینیم كسانی كه می‌خواهند در آینده‌ای نزدیك اداره دولت را برعهده گیرند، چه تفكر و برنامه‌ای نسبت به ورزش دارند.

علی اكبر هاشمی رفسنجانی؛

هاشمی مهمترین برنامه‌های ورزشی خود را در «میثاق نامه خود با مردم» عنوان كرده است. وی در بند یازدهم این میثاق نامه كه به زنان اختصاص داده شده است، یكی از برنامه‌های آتی دولت خود را چنین عنوان می‌دارد «توجه ویژه به نیازها و خواسته‌های دختران جوان در زمینه‌های ورزش، آموزش و ...» همچنین بلافاصله پس از بند مخصوص به زنان و در بخش 12 این میثاق نامه، برنامه‌های كامل خود را در زمینه ورزش ارایه می‌دارد:

«12 - ورزش و تربیت بدنی: ز سستی كژی زاید و كاستی - نمود جامعه سالم و پرنشاط را می‌توان در ورزش و میزان عمومیت آن در گروه‌های سنی و اقشار اجتماعی جستجو كرد. ورزش علاوه بر فراهم آوردن زمینه تقویت سلامت عمومی و بهداشت روانی و شادابی و طراوت اجتماعی، عرصه‌ای برای ابراز هویت ملی و اثبات توانمندیهای نسبی در میادین رقابتهای حرفه‌ای است. مسلما نام جوانان ایرانی كه در سطح بین المللی به رقابت پرداخته‌اند و افتخار آفریده‌اند، جزئی مهم از غرور و افتخار ملی ما را تشكیل می‌دهد. محورهای ذیل به عنوان بخشی از برنامه‌های دولت در این حوزه مورد نظر خواهد بود.

- گسترش ورزش همگانی و عمومیت بخشیدن به برنامه‌های تربیت بدنی و اعتلای جایگاه آن در طرح‌های توسعه كشور.

- گسترش فضاهای ورزشی و حمایت از توسعه ورزش حرفه‌ای و باشگاه‌های ورزشی.

- تقویت حضور بخش غیر دولتی در توسعه ورزش به ویژه ورزش قهرمانی و حرفه‌ای.

- توسعه ورزش آموزشگاه‌ها و دانشگاه‌ها و تربیت بدنی و ورزش كارگری.

- توجه خاص به ورزشهای پایه و مادر .

- تلاش برای دسترسی عموم مردم به امكانات ورزشی متعارف و جلوگیری از افزایش غیر منطقی هزینه‌های خدمات ورزشی عمومی.

همچنین هاشمی در دیدار خود با جمعی از ورزشكاران، مسئولان و دست اندر كاران ورزش كشور در خصوص ورزش بانوان چنین گفته‌ است: «باید شرایطی فراهم شود تا بانوان بتوانند با حفظ و رعایت شئونات اسلامی در صحنه‌های ورزش بین المللی و كلیه میادین حاضر باشند.»

هاشمی در دیدار با ورزشكاران رشته كیك بوكسینگ نیز چنین گفته است: «در صورت مشاركت مردم در سرمایه گذاری و فعالیت‌های ورزشی و با سیاستگذاری درست و حمایت به موقع دولت، ورزش جاویدان خواهد بود. همچنین توسعه و گسترش ورزش به معنای پیشرفت كشور و جامعه است.»

رئیس مجمع تشخیص مصلحت نظام در دیدار با هنرجویان هنرستان تربیت بدنی شهریار نیز توجه به امر ورزش در ابعاد قهرمانی و همگانی را ضروری دانسته است.

علی لاریجانی؛

لاریجانی مهمترین برنامه‌ها و عقاید خود را در زمینه ورزش در دیدار با جمع كثیری از نخبگان ورزش كشور كه در سالن نگار برگزار شد، بیان كرده است. وی در این دیدار گفت:‌«هوای تازه در ورزش با نگاه علمی، ‌حرفه‌ای و غیر سیاسی بوجود می‌آید.»

وی همچنین در بخش دیگری از سخنان خود می‌آورد:«باید در مقوله ورزش به دو بحث مهم ورزش قهرمانی و ورزش همگانی توجه ویژه‌ای شود چرا كه ورزش قهرمانی موجب ایجاد غرور و افتخار در جامعه می‌شود و ورزش همگانی نیز موجب افزایش نشاط و تحرك در جامعه می‌گردد.»

وی ادامه می‌دهد:« ورزش و مدیران ورزشی نباید رنگ سیاسی به خود بگیرند. همانطور كه فرهنگ و هنر نیز نباید با سیاسی كاری همراه شود.»

همچنین لاریجانی توجه به ورزش بانوان را دیگر ویژگی دولت امید می‌داند: «متاسفانه در جامعه ما فرسایش جسمی از سن 25 سالگی در بانوان آغاز می‌شود و توجه به ورزش بانوان موجب سلامتی نسل‌های یك كشور می‌شود.»

وی در بخشی دیگر با اشاره به بعد قهرمانی ورزش می‌افزاید: «افتخار آفرینی ورزشكاران در مسابقه‌های مختلف بین المللی موجب غرور و سرافرازی مردم كشور است، اما اگر این قهرمانی‌ها تداوم نداشته باشد و همراه با فراز و نشیب‌هایی گردد، این شكست‌ها، تاثیر مثبتی در جامعه نخواهد گذاشت.»

لاریجانی همچنین با تاكید بر نگاه علمی در ورزش می‌افزاید: «اگر می‌خواهیم در عرصه‌های ورزش همگانی و قهرمانی به موفقیت دست پیدا كنیم باید علاوه بر نگاه حرفه‌ای از مدیران حرفه‌ای كه از سطح علمی بالایی برخوردار باشند استفاده كنیم كه این مسئله موجب خواهد شد سطح قهرمانی در كشور یك حالت پایدار پیدا كند. »

وی در سخنرانی دیگری كه در جمع زنان حضور داشت با اشاره به حمایت‌های دولت امید از این بخش به بیان برنامه‌های خود پرداخت: « برنامه من برای زنان در 5 محور اساسی متمركز است... 2 - ترویج معنویت و اخلاق و در جامعه با تسهیل ازدواج و بهینه سازی استفاده از اوقات فراغت و حمایت از تفریحات سالم و ورزش زنان در جهت ارتقای تندرستی و نشاط آنان...».

به گزارش ایسنا، لاریجانی همچنین در جایی دیگر با اشاره به سرمایه گذاری در حوزه ورزش می‌افزاید: «نباید سرمایه گذاری در حوزه ورزش و به ویژه ورزش زنان را هدر رفتن سرمایه تلقی كرد. بلكه این مسئله باعث بالا رفتن توان ملی می‌شود. »

محسن رضایی؛

رضایی در سخنانی برنامه‌های خود را برای جوانان در چهار محور «اشتغال، تحصیل، اوقات فراغت و ورزش» بیان می‌دارد.

وی در برنامه‌هایش بر حل مشكلات در این چهار بخش تاكید فراوانی داشته است. همچنین رضایی كه سال گذشته در محل برگزاری مسابقات قهرمانی پرورش اندام ایران حضور پیدا كرده بود به جامعه پرورش اندام كشور قول داد كه برای مستقل شدن فدراسیون پرورش اندام تلاش كند.

رضایی برنامه مفصل تری در زمینه ورزش ارایه نداده است.

محسن مهرعلیزاده؛

مهرعلیزاده خود یكی از چهره‌هایی است كه حدود 4 سال در راس ورزش ایران به مدیریت پرداخته است. باید دید برنامه‌ها و اهداف انتخاباتی رئیس سازمان تربیت بدنی در زمینه ورزش چیست؟ «جامعه ما اكنون بیش از هر زمان با توجه به جوان بودن جمعیت كشور نیازمند امید به زندگی و شادابی است و تنها راه برطرف كردن این موضوع توجه به معیشت و ورزش است.»

مهرعلیزاده در نشستی كه با حضور بانوان ورزشكار داشت، طرح ادغام فدراسیونهای ورزشی بانوان و آقایان را به عنوان طرحی برای استفاده بهینه از امكانات و رشد سریع ورزش كشور قلمداد كرد.

وی همچنین در جایی دیگر توسعه كشور را در گرو توسعه نیروی انسانی دانست و با اشاره به شعار انسان سالم، محور توسعه پایدار، می‌گوید: «با توجه به اینكه 50 درصد جمعیت كشور را زنان تشكیل می‌دهند، نقش زنان در توسعه كارهای فرهنگی نظیر ورزش همگانی بركسی پوشیده نیست.»

رئیس سازمان تربیت بدنی در ادامه با بیان اینكه تنها 16 درصد ایرانیان به ورزش همگانی می‌پردازند افزود: «با برنامه ریزی‌های انجام شده در نظر داریم در این راستا از رشد 3 درصدی سالانه برخوردار شویم و تا پایان برنامه چهارم توسعه این رقم به 30 درصد افزایش یابد.»

محمدباقر قالیباف؛

قالیباف نیز از جمله كاندیداهایی است كه در مورد ورزش سخنان زیادی راه مطرح كرده است. قالیباف در جمع تكواندو كاران، محور توسعه همه جانبه در هر كشوری را انسان سالم در ابعاد جسمانی و روانی می‌داند. وی در این مورد می‌افزاید: «با توجه به این امر باید تمامی عواملی را كه در سلامت جسم و روان انسان تاثیرگذار است بررسی كرد... در حوزه سلامت جسمانی كه كمك و بستری مناسب برای سلامت روح است، توجه به امر ورزش از دید ورزش قهرمانی و همگانی عاملی بسیار اساسی قلمداد می‌شود.»

وی می‌افزاید: «اكنون در جامعه ما نوعی عصبیت حاكم است و نشانی از شادی و نشاط وجود ندارد. حتی در گفت و گوهای عادی ادبیات پرخاشگرانه به چشم می‌خورد، از این رو باید ورزش را به عنوان یك پدیده اجتماعی كه بعد از دین و مذهب یك عامل مهم و تاثیر گذار است را گسترش دهیم. زیرا به هر میزان ورزش به عنوان یك معروف توسعه یابد، مواد مخدر، افسردگی و ... به عنوان یك منكر از جامعه دور می‌شود.»

این كاندیدای انتخابات ریاست جمهوری همچنین با اشاره به تاثیر مستقیم ورزش بر روی عوامل سیاسی و اقتصادی به افزایش سرمایه گذاری و توسعه این امر پرداخته و می‌گوید: «با توجه به محدودیت‌ها و امكانات ناچیز، حداكثر بهره وری را باید داشته باشیم و از فضاهای موجود حداكثر استفاده را بكنیم.»

قالیباف همچنین در دیدار با پیشكسوتان كشتی با اشاره به فقر و كمبود امكانات ورزشی مخصوص بانوان می‌گوید: «این كمبود امكانات ورزشی در بخش بانوان را می‌توان فقر امكانات نام برد. به طور حتم خانم‌ها برای پرداختن به ورزش با مشكلات بیشتری دست و پنجه نرم می‌كنند و این در حالی است كه ورزش برای بانوان، بخصوص مادران خانواده یك ضرورت به حساب می‌آید. بنابراین ایجاد زمینه برای فعالیت ورزشی بانوان علاوه بر تبعات مثبتی كه در خانواده و بالطبع در جامعه خواهد داشت،‌می‌تواند در بعد قهرمانی و افتخار آفرینی نیز مثمرثمر باشد. »

وی در نشستی دیگر با ورزشكاران با تاكید بر سازمان دهی آنان به عنوان یك طبقه اجتماعی خاطر نشان كرد:‌«ورزش باید به عنوان یك سازمان و تشكیلات اجتماعی به شكل واحد به رسمیت شناخته شود تا از این طریق ورزشكاران بتوانند حقوق خود را مطالبه كنند. »

مهدی كروبی؛

كروبی تاكنون در سخنرانیهای انتخاباتی خود كمتر در مورد ورزش صحبت به میان آورده است اما رئیس كمیته ورزش ستاد انتخاباتی وی برنامه‌های ورزش این ستاد را اینگونه تبیین می‌كند. علی نظری معتقد است كروبی بی آنكه ادعایی در ورزش داشته باشد، بدون نگاه انتخاباتی در مجلس ششم بیشترین التفات را به جامعه ورزش كشور داشته است. وی ادامه می‌دهد: «كروبی در مجلس ششم كمیته بررسی شكست‌های ورزش كشور را تشكیل داد و بودجه عمرانی ورزش را به 400 درصد افزایش داد. همچنین كروبی ردیف بودجه ورزش قهرمانی جهت شركت در المپیك آتن را به مبلغ 85 میلیارد ریال برای نخستین بار در ردیف قانونی بودجه كشور قرار داد.»

محمود احمدی نژاد و مصطفی معین؛

احمدی نژاد و معین از جمله كاندیداهای ریاست جمهوری هستند كه در سخنان و برنامه‌های انتخاباتی خود كمتر توجهی به بخش ورزش داشته‌اند. تنها معین در چكیده‌ای از برنامه‌های خود خواستار رفع تبعیض میان شهروندان در استفاده از امكانات تفریحی، رفاهی و ورزشی شده است.