تبیان، دستیار زندگی
رقابتهای جهانی فوتبال میدانی مناسب برای عرضه فناوریهای جدیدی است که می توانند عملکرد ورزشکاران را بهبود داده و از میزان جراحتهای ناشی از سرعت بالای رقابتهای ورزشی بکاهد .........
بازدید :
زمان تقریبی مطالعه :

لباس انرژی زا در جام جهانی

فناوری در جام جهانی

رقابتهای جهانی فوتبال میدانی مناسب برای عرضه فناوریهای جدیدی است که می توانند عملکرد ورزشکاران را بهبود داده و از میزان جراحتهای ناشی از سرعت بالای رقابتهای ورزشی بکاهد. فناوریهایی که جام جهانی 2010 میزبان جدیدترین آنها خواهد بود.

به نقل از مهر، رقابتهای پر هیاهوی جام جهانی فوتبال طی دوره های اخیر خود از بعدی جدید و جدایی ناپذیر نیز برخوردار شده است. این رقابتها هر چهار سال با حضور تیمهای ملی کشورهای برگزیده جهان در کنار شرکتهای تولید کننده تجهیزات ورزشی و فناوریهای جدید آنها آغاز به مبارزه می کنند تا در نهایت نقش فناوریهای جدید در برد تیم ها آشکار شود.

شرکت آدیداس که تولید لباس، کفش و لوازم ورزشی بسیاری از رقابتها و باشگاههای بزرگ ورزشی را به عهده دارد طی کنفرانسی مطبوعاتی که 27 فوریه 2010 در پورتلند آمریکا برگزار شد به معرفی فناوریهای جدید خود برای جام جهانی 2010 پرداخته است.

رقابتهای جام جهانی 2010 آفریقای جنوبی در ماه ژوئن برگزار خواهد شد و محصولات فناورانه این شرکت در تمامی طول مسابقات حضور فعالی خواهند داشت که اولین و مشهورترین آنها توپ Jabulani است که طی ماه های گذشته خبرهای متعددی درباره آن منتشر شده است. این توپ که گردترین توپ فوتبال جهان نیز نامیده می شود از هشت بخش که به واسطه حرارت در کنار یکدیگر قرار گرفته اند برخوردار است و به همین دلیل علاوه بر افزایش دقت در زاویه گردی توپ، امکان نفوذ آب به درون آن نیز از بین خواهد رفت. نقصی که بسیاری از بازیکنان فوتبال به دلیل آن ضربه های آزاد ارزشمند را در محوطه جریمه از دست می دهند.

جام جهانی

آدیداس همچنین لباس کامل ورزشی تیمهای ملی 12 کشور را از جمله آفریقای جنوبی، آلمان، فرانسه، اسپانیا، آرژانتین و مکزیک را فراهم خواهد کرد. قسمت پشت پیراهن های تولید شده این شرکت نوارهای رنگی به شکلی مجزا به چشم می خورند که TechFit نام دارند. لایه ای قابل ارتجاع و فشرده که می تواند به پرش عمودی بازیکن، سرعت و استقامت وی کمک کند. به بیانی دیگر این نوارها می توانند انرژی را که در حین حرکت بازیکن از دست می رود را ذخیره سازد.

این میزان از افزایش یعنی افزایش نیروی بازیکن تا 5.3 درصد، افزایش میزان پرش عمودی تا 4 درصد، سرعت دویدن تا 1.1 درصد و استقامت تا 0.8 درصد شاید چندان زیاد به نظر نیاید اما زمانی که بازیکن با ورزشکاران درجه یک جهانی تحت شرایطی بسیار پر سرعت و پر استرس رو به رو می شود این میزان افزایش توانایی به واسطه لباسی که بازیکن به تن دارد بسیار بیشتر از واقع به نظر خواهد آمد.

بر اساس سایت رسمی آدیداس این نوارهای ارتجاعی که از شبکه های انرژی زا ساخته شده اند با تبدیل انرژی های به هدر رفته یا انرژی حرکتی ورزشکار به سرعت و توانایی حرکتی به ورزشکاران کمک می کند در بالاترین سرعت بهترین عملکرد را داشته باشند.

سازمان فیفا نیز با وجود پافشاری بر منع استفاده از فناوری هایی مانند فناوری بازپخش ویدئویی در حین بازی فوتبال از فناوری TechFit کاملا استقبال کرده است و بازیکنان و تیمهای ملی هیچ محدودیتی در استفاده از آن نخواهند داشت.

بر اساس گزارش گیزمودو، محصول دیگر ویژه جام جهانی 2010 که فناوری جدیدی در تولید آن مورد استفاده قرار گرفته است، کفشهای میخ داری است که از فناوری به نام Powerspine برخوردار است. این فناوری در واقع نوارهای باریکی است که در میانه کف این کفشهای بسیار سبک قرار گرفته اند و به تثبیت کردن موقعیت پای بازیکنان فوتبال کمک می کند. به این شکل این کفشها از بروز جراحتهایی مانند پارگی زردپی پا می کاهد.

تنظیم برای تبیان: رضا سیگاری