تبیان، دستیار زندگی
و گردن از این داوران بالاتر است آقای چول از كره جنوبی، داور بازی امروز ایران و بحرین، یكی از شش داوری است كه كاندیدای حضور در جام جهانی هستند.با توجه به تصمیم‌هایی كه وی در این بازی گرفت و نیز قضاوت كسان دیگری كه كاندیدا هستن...
بازدید :
زمان تقریبی مطالعه :

محمد فنایی:

مسعود مرادی یك سر و گردن از این داوران بالاتر است


آقای چول از كره جنوبی، داور بازی امروز ایران و بحرین، یكی از شش داوری است كه كاندیدای حضور در جام جهانی هستند.با توجه به تصمیم‌هایی كه وی در این بازی گرفت و نیز قضاوت كسان دیگری كه كاندیدا هستند، می‌توان گفت مسعود مرادی یك سر و گردن از این داوران بالاتر است.

محمد فنایی ـ پیشكسوت و مدرس داوری افزود: چول برای بازی‌های حساس ساخته نشده و به تجربه‌های بیشتری نیاز دارد. ضمن آنكه با توجه به 42 ساله بودنش، نسبت به داوران سابق كره‌یی زیاد توانمند نیست. تصمیم‌هایی كه او امروز گرفت، بعضا اشتباه بود. البته اشتباهاتش خیلی بزرگ نبود، اما در دادن كارت‌ها بعضی مواقع نمی‌توانست خوب تشخیص دهد كه نمونه‌ی آن به بازیكن شماره 23 در دقیقه‌ی 21 به دلیل خطایی كه روی بازیكن ما انجام داد، باید حتما كارت می‌داد.

وی ادامه داد: ناهماهنگی داور و كمك خودش كه از كشور كره بود، كاملا به چشم می‌خورد. در حالی كه كمك داور چینی خیلی مسلط‌تر قضاوت كرد كه در دو صحنه هم خیلی خوب عمل كرد.

فنایی در ادامه گفت: مدافع سمت چپ بحرین خطایی روی مهدوی‌كیا در دقیقه‌ی 34 انجام داد كه می‌توانست اخطار داشته باشد.

در ادامه آگل‌محمدی هم در دقیقه‌ی 40 باید اخطار می‌گرفت. كارت زرد ستار زارع در دقیقه‌ی 60 مشخص نبود به چه دلیل است.

مهدوی‌كیا هم در دقیقه‌ی 65 حتما باید اخطار می‌گرفت كه گرفت؛ اما بعد از اخطار یكی دو حركت داشت كه می‌توانست از بازی اخراج شود كه این كار را داور انجام نداد. اخطار در دقیقه‌ی 76 هاشمیان هم ازم بود كه نداد. اینها مثال‌هایی بود كه توانمندی این داور را نشان نمی‌داد، بلكه ضعف او را نشان می‌داد.

كمك‌داور دیدار فینال جام جهانی 94 آمریكا با بیان اینكه داور احساسی قضاوت می‌كرد، افزود: این داور خیلی خوشبخت بود كه اتفاقاتی سخت در مناطق محوطه‌ی پنالتی دو تیم انجام نشد. بنابراین یك بازی تا حدودی ساده بود، ولی توانایی این داور در بازی‌هایی كه در جام جهانی انجام می‌شود، نمی‌تواند موفقیتی برای این داور داشته باشد؛ ولی كشور كره و اعتبار فوتبال كره می‌تواند او را به جام جهانی بفرستد. با توجه به سهمیه‌ای كه آسیا دارد و چهار داور بازی شركت كنند، این به دلیل ملیتش می‌تواند شانس حضور در جام جهانی را داشته باشد. البته این داور بزرگ‌ترین قضاوتش را در طول تاریخ قضاوتش انجام داد كه با جمعیتی این‌چنینی یك خاطره‌ی بزرگ برایش خواهد بود.

او افزود: در مجموع، درست است كه تصمیمات داور درواقع در نتیجه‌ی بازی تاثیری نداشت، ولی به دلیل این‌كه این‌گونه داورها باید جواز حضور در جام جهانی را بگیرند، فاكتورهای لازم را برای حضور در جام جهانی به عنوان یك داور مقتدر و مصمم نداشت.

انشاءالله مسعود مرادی با چند قضاوت دیگر، مسیر حضورش را در جام جهانی، هموار كند كه بزرگ‌ترین حامی او رسانه‌ها می‌توانند باشند.

فنایی در پایان گفت: من هم حضور تیم ملی كشورمان را در جام جهانی 2006 تبریك می‌گویم كه این یك افتخار ارزنده برای فوتبال ما، بازیكنان، مربیان و داوران است كه فوتبال مملكت به ثمر رسید و باید از رسانه‌های گروهی تشكر كرد كه در این مهم، نقش مؤثری داشتند.

 صعود رویایی ایران به جام جهانی فوتبال