تبیان، دستیار زندگی
اگر شما هم از آن دسته افرادی هستید که سال گذشته، بعد از تعطیلات عید، وقتی که به منزل تان برگشتید، متوجه شدید که شلوار پارچه ای تان...
بازدید :
زمان تقریبی مطالعه :

مسافرت بدون اضافه وزن !

مسافرت

اگر شما هم از آن دسته افرادی هستید که سال گذشته، بعد از تعطیلات عید، وقتی که به منزل تان برگشتید، متوجه شدید که شلوار پارچه ای تان که کاملاً کیپ تن تان بوده است حالا دیگر به راحتی دکمه اش بسته نمی شود، بد نیست توصیه هایی را که در ادامه برای تان ذکر می کنیم، به کار برید:

یک بسته خوراکی به همراه داشته باشید

هنگامی که به سفر می روید همیشه یک بسته یا به قول قدیمی ها یک سفره راهی با خوراکی یا میان وعده های سالم دم دست داشته باشید. بهترین آن ها ترکیبی است از مواد غذایی که کمی پروتئین و کربوهیدرات های پیچیده ی بالا داشته باشند تا مدت زمان طولانی تری شما را سیر نگه دارند.

اگر با ماشین مسافرت می کنید آجیل های بدون نمک، میوه ها، بیسکویت های سبوس دار گزینه های خوبی هستند تا جلوی سر و صدای معده ی شما را که به دنبال غذا برای ناهارتان می گردید، بگیرد و این کار باعث می شود تا جایی سالم تر را نسبت به فست فودها که در همه جا وجود دارند، انتخاب کنید.

مجبور نیستید بشقاب تان را تمیز کنید!

به نظر می رسد که دسر خوردن بعد از وعده های غذایی در مسافرت بیشتر دیده می شود و بدتر از آن، این که دیده می شود در طول سفر، وعده های غذایی کمی چرب و شیرین تر و تعداد میان وعده ها کمی زیاد تر می شود.

اما این یادتان باشد که وجود داشتن غذاها به این معنا نیست که شما مجبور هستید همه آن ها را بخورید. کمی سرعت تان را کم کنید و به چیزهایی که می خورید توجه کنید.

تنگ شدن لباس

هرم راهنمای غذایی، با احتیاط ، به شما اجازه می دهد که بین 100 تا 300 کالری (بسته به میزان فعالیت بدنی که دارید) از کالری روزانه تان را صرف " خوراکی های لذت بخش تان "  کنید، پس قبل از صرف میان وعده ها و یا تنقلات خوب فکر کنید که آیا واقعاً گرسنه هستید و یا این که همین طوری می خواهید چیزی بخورید؟ کالری های احتیاطی تان را بگذارید برای مواقعی که با دوستان تان به بیرون می روید و می خواهید با هم چیزی بخورید. تا جایی که می توانید سالم ترین انتخاب را داشته باشید و اگر نتوانستید جلوی خودتان را بگیرید و قرار شد یک خوراکی پُر کالری را مصرف نمایید، آن را با همسفری تان تقسیم کنید.

کفش های شما برای پیاده روی ساخته شده اند

راجع به مکان های مناسب برای پیاده روی در اطراف هتل و یا هر محل اقامت دیگری که دارید پرس و جو کنید و بعد بند کفش تان را ببندید و به راه بیفتید. برای شناخت و تجربه ی محیط اطراف تان هیچ راهی بهتر از این نیست که پیاده روی کنید و آن را خوب ببینید، علاوه بر این که این کار برای سوزاندن مقداری از کالری شام دیشب تان نیز مفید خواهد بود.

کالری ها را مزه مزه کنید

ممکن است برای نوشیدن یک معجون یا آب میوه به بیرون بروید. در این صورت به غیر از این که باید مراقب مسایل بهداشتی نوشیدنی ای که می خورید باشید، باید نوشیدنی های سالم تر و کم کالری تر را انتخاب نمایید؛ از فروشنده بخواهید که شکر اضافه نکند. می توانید یک لیوان کوچک تر سفارش بدهید و آن را مزه مزه کنید و کم کم بنوشید. در این صورت شما هم مانند بقیه از خوردن آب میوه لذت می برید و هم کالری دریافتی تان را کنترل نموده اید.

نوشیدن شیر

اما وقتی در گردش هستید...

اگر به شیراز سفر می کنید، فالوده شیرازی را از دست ندهید اما با یک ظرف کوچک سر و ته  قضیه را هم بیاورید.

یا این که مثلاً چه اشکالی دارد که وقتی کنار دریا می روید به جای خوردن نوشیدنی های گاز دار و شیرین و آب میوه های مصنوعی، شیر بنوشید و از آن هم لذت ببرید.

در نهایت این که:

در رابطه با چیزهایی که در مسافرت و یا تعطیلات مصرف می کنید، فکر کنید. درست است که تعطیلات یعنی تعطیل بودن، اما یادتان باشد که نباید سلامتی را تعطیل کنید.

در تعطیلات، مهم این است که شما مختصری از کارهای معمول تان را کم کنید و به جای آن به کارهای دیگری که در زمان های عادی نمی رسید انجام دهید، بپردازید و آرام  باشید.

از خوردن غذاها و نوشیدنی های سالم، لذت ببرید، اما زیاده روی نکنید.

مطمئن باشید اگر در طول مسافرت و تعطیلات، حواس تان به غذا خوردن تان باشد و در عین حال خوش هم بگذرانید، پس از بازگشت با کمدی از لباس هایی که تنگ تان شده است مواجه نخواهید شد.

مریم مرادیان نیری – کارشناس تغذیه تبیان

اگر می خواهید با کارشناسان تغذیه ی سایت درباره رژیم های غذایی مشورت کنید، اینجا را کلیک کنید.

برای شرکت در بحث های انجمن سایت مرتبط با بهداشت و سلامت، اینجا را کلیک کنید.

*مطالب مرتبط:

غذا، بخشی از لذت سفر است (1) و (2)

با 28 شرط، سالم سفر کنید

توصیه‌های بهداشتی برای سفر

نوروز و عوارض سلامتی بعد از آن

رفتارهای نادرست غذایی در نوروز

هفت سین سلامتی

برای حفظ سلامتی بدن در ایام نوروز باید ...

هنگام تعطیلات، تغذیه مناسب را تعطیل نکنید

نوروزی زیبا با تغذیه‌ای مناسب(1) و (2)

اهمیت تعطیلات برای سلامتی بدن

اگر به رستوران رفتید...

غذا خوردن سالم در رستوران

غذاهای خانگی؛ سالم تر و ارزان تر

15 نکته درباره خوراكی‌های سفر

غذای خانگی، همسفری سالم!

مشاوره
مشاوره
در رابطه با این محتوا تجربیات خود را در پرسان به اشتراک بگذارید.