تبیان، دستیار زندگی
محققان نتیجه گرفتند که افراد چاق بیشتر در معرض خطر ابتلا به سنگ های کلیه قرار دارند. البته این....
بازدید :
زمان تقریبی مطالعه :

چاق ها مراقب سنگ کلیه هم باشند!

چاقی

محققان نتیجه گرفتند که افراد چاق بیشتر در معرض خطر ابتلا به سنگ های کلیه قرار دارند. البته این تحقیقات نشان می ‌دهد که اضافه وزن بسیار زیاد تفاوت چندانی با اضافه وزن معمولی در ابتلا به بیماری سنگ کلیه ایجاد نمی ‌کند.

سنگ های کلیه رسوبات سخت شده مواد معدنی و نمک های اسیدی هستند که دفع آن ها بسیار دردناک است. مبتلایان به این بیماری به ندرت به جراحی نیاز پیدا می کنند مگر آن که سنگ، خود به خود دفع نشود.

دکتر "بریان ماتلاگا" از "دانشگاه جانز هاپکینز" و همکارانش در تحقیقی که اخیرا انجام داده اند، نشان دادند که احتمال ابتلا به این بیماری با افزایش چاقی ارتباط دارد، اگر چه مشخص نیست که چرا وزن بر میزان بروز سنگ های کلیه تاثیر می گذارد اما محققان به شواهدی رسیده اند که نشان می دهد سطوح مختلفی از مواد در خون افراد چاق در بروز سنگ های کلیه نقش دارند.

البته پزشکان اعلام کرده اند که هنوز به دلیل اصلی افزایش خطر ابتلا به سنگ کلیه در افراد چاق پی نبرده اند، اما ممکن است ترشح هورمون ‌هایی که به دلیل چاقی در بدن پخش می ‌شوند یا رژیم غذایی خاص افراد چاق، از دلایل این موضوع باشد.

سنگ کلیه از نمک یا مواد معدنی به وجود می‌ آیند که به طور طبیعی در کلیه وجود دارند و می‌ توانند در طول زمان در کنار هم جمع شده و ایجاد بیماری کنند.

احتمال ابتلا به سنگ کلیه در چاق ها چیزی در حدود دو برابر دیگر افراد می باشد.

معمولا به بیماران توصیه می‌ شود آب فراوانی بنوشند تا بتوانند سنگ را از بدن شان دفع کنند که این روش می ‌تواند به شدت دردناک شود. اگر با این روش سنگ خارج نشود آن‌ گاه عمل جراحی تنها راه حل خواهد بود.

گروه ماتلاگا سوابق درمانی نود و پنج هزار و پانصد و نود و هشت نفر را که 57 درصد آن ها زن و 43 درصدشان مرد بودند را در فاصله زمانی بین سال های 2002 تا 2006 مطالعه کردند. این سوابق در بانک اطلاعاتی یک بیمه خصوصی وجود داشت. گروه ماتلاگا برای دسته بندی وزن بیماران از شاخص توده ی بدنی(BMI) استفاده کردند.

آن ها در بررسی شان متوجه شدند افرادی که در گروه وزنی طبیعی یا دارای اضافه وزن قرار داشتند( یعنی BMI شان کمتر از 30 بود)، 6/2 درصد شان به سنگ های کلیه مبتلا شده بودند، اما افرادی که در گروه افراد چاق، قرار داشتند( یعنی BMI شان بیشتر از 30 بود)، 9/4 درصد شان به این سنگ ها مبتلا شده بودند.

به این ترتیب احتمال ابتلا به سنگ کلیه در چاق ها چیزی در حدود دو برابر دیگر افراد می باشد.

اما آن چه در این تحقیق مشخص شد، این بود که، در افرادی که دچار چاقی مفرط بودند نسبت به کسانی که چاق بودند، احتمال ابتلای شان به سنگ های کلیوی بیشتر نبود؛ مثلا فردی که BMI اش 50 بود در احتمال ابتلا به سنگ کلیه با فردی که BMI اش 30 بود، فرقی نداشت.

همچنین این مطالعه نشان داد که احتمال انجام عمل جراحی برای بیرون آوردن سنگ های کلیه در میان افراد چاق بیشتر از افراد غیر چاق بود.

نتایج این مطالعه در مجله "اورولوژی" ماه فوریه 2010 منتشر شده است.

ترجمه: مریم مرادیان نیری – کارشناس تغذیه تبیان

اگر می خواهید با پزشک سایت مشورت کنید، اینجا کلیک کنید.

برای شرکت در بحث های انجمن سایت مرتبط با بهداشت و سلامت، اینجا کلیک کنید.

اگر می خواهید با کارشناسان تغذیه ی سایت درباره رژیم های غذایی مشورت کنید، اینجا کلیک کنید

*مطالب مرتبط:

توصیه های مهم در سنگ کلیه

همه چیز درباره سنگ کلیه

راه حل هایی ساده برای جلوگیری از ابتلا به سنگ كلیه

آب پرتقال از تشكیل سنگ كلیه پیشگیری می‌كند

نوشابه‌های گازدار، یكی از مهم‌ترین عوامل تولید سنگ كلیه

سنگ کلیه، عاقبت رژیم لاغری غلط

سنگ كلیه چیست؟

 نكاتی مهم در مورد كلیه ها

بزرگ ترین سنــگ کلیــه به اندازه نـارگیــل

بخش تغذیه و سلامت تبیان

مشاوره
مشاوره
در رابطه با این محتوا تجربیات خود را در پرسان به اشتراک بگذارید.