تبیان، دستیار زندگی
بازی طوفانی، پیروزی غرورآفرین را نصیب ایران كرد تیم ملی فوتبال ایران توانست برای سومین بار به جام جهانی صعود كند. بعد از ظهر چهارشنبه تیم ملی فوتبال كشورمان در سرنوشت‌سازترین دیدار خود برای راهیابی به جام جهانی 2006 آلمان به ...
بازدید :
زمان تقریبی مطالعه :

سومین صعود ایران به جام جهانی فوتبال

بازی طوفانی، پیروزی غرورآفرین را نصیب ایران كرد

تیم ملی فوتبال ایران توانست برای سومین بار به جام جهانی صعود كند.

بعد از ظهر چهارشنبه تیم ملی فوتبال كشورمان در سرنوشت‌سازترین دیدار خود برای راهیابی به جام جهانی 2006 آلمان به مصاف تیم ملی بحرین رفت.برای دیدار تیم ایران ابراهیم میرزاپور، یحیی گل محمدی، محمد نصرتی، حسین كعبی، ستار زارع، جواد نكونام، فریدون زندی، مهدی مهدوی‌كیا، علی كریمی، وحید هاشمیان و علی دایی به عنوان بازیكن اصلی و مهدی رحمتی، جلال كاملی مفرد، ایمان مبعلی، علی بداوی، محمد علوی، آرش برهانی و نیكبخت واحدی به عنوان بازیكن ذخیره به میدان رفتند.

برای تیم بحرین نیز علی حسین، حامد محمد، عبدالله مرزوق، محمد جلال، رحمان سیف، علی احمد، طلال یوسف، عیسی غلام، محمد عدنان، علی حسن و دوئیج ناصر بازی کردند. همچنین محمد جعفر، محمد عبدالعزیز، محمد جمعه عبدالله، احمد فرهان، سلمان مكی، جمال سالم و محمد هبیل بازیكنان ذخیره‌ی بحرین در این دیدار بودند.

كونگ سول چول به عنوان داور و كیم دائه یونگ و لی تیئه جون به عنوان كمك داورها‌ی اول و دوم قضاوت این دیدار را بر عهده داشتند. لی جی یونگ نیز داور چهارم بازی بود.

نیمه‌ی اول دیدار دو تیم ایران و بحرین با وجود حملات پردامنه‌ی ملی‌پوشان كشورمان بدون رد و بدل شدن گل پایان یافت.

ملی‌پوشان پرانگیزه‌ی ایرانی در نیمه‌ی اول این دیدار، با وجود آن كه می‌دانستند كسب نتیجه‌ی تساوی می‌تواند تیم ایران را به جام جهانی آلمان برساند، از همان آغاز بازی حملات طوفانی را روی دروازه‌ی بحرین آغاز كردند. آنها در ظرف كمتر از 5 دقیقه، 4 ضربه‌ی كرنر را روی دروازه‌ی این تیم ارسال كردند كه روی یكی از این ضربات، ضربه‌ی سر محمد نصرتی تیر دروازه حریف را به لرزه درآورد.

حملات همه جانبه‌ی تیم ایران سبب شد تا بازیكنان بحرین بسیار پراشتباه و هیجان‌زده تا اواسط بازی تنها به دفع حملات تیم ایران بپردازند.

اما در دقیقه 11 بازی فریدون زندی نخستین كارت زرد بازی را از داور كره‌ای دریافت كرد.

حملات تیم ایران در دقایق 18 و 19، دو فرصت مناسب را روی دروازه‌ی بحرین ایجاد كرد كه با بی‌دقتی مهاجمان از دست رفت.

محمد حسین بازیكن تیم ملی بحرین در دقیقه 20 بازی كارت زرد گرفت.

در ادامه، بازیكنان بحرینی كه احساس می‌كردند توانایی دفاع برابر حملات ایران را ندارند، سعی كردند تا از ضد حمله با عنوان حربه‌ای برای كاهش حملات ایران استفاده كند.

در دقیقه 22، دوئیج ناصر فرصتی روی دروازه ایران ایجاد كرد كه با هوشیاری مدافعان دفع شد.

در دقیقه 27 بازی ارسال مهدی مهدوی كیا روی دروازه بحرین، توسط مدافعان این تیم با دستپاچگی برگشت داده شد.

در دقیقه 30، ضربه سر محمد نصرتی از كنار دروازه‌ی بحرین بیرون رفت. ابراهیم میرزا پور دروازه‌بان تیم ملی كشورمان نیز در نیمه اول با عكس العمل‌های خود فرصت‌هایی را از تیم بحرین گرفت.

در دقیقه 32، ارسال خطرناك بازیكنان بحرینی، با واكنش میرزاپور دفع شد.

در دقیقه 35، تیم ملی كشورمان در سمت چپ محوطه‌ی جریمه تیم بحرین، صاحب ضربه آزاد شد كه این ضربه نیز توسط مهدی مهدوی كیا زده شد و در طی چند رفت و برگشت، این توپ از سوی بازیكنان بحرین دفع شد.

در پنج دقیقه مانده به پایان بازی نیز پس از اشتباه میرزاپور، یحیی گل‌محمدی مجبور به خطا روی بازیكن بحرینی شد كه بازیكنان حریف از این موقعیت خود كه در پشت محوطه‌ی جریمه قرار داشت، راه به جایی نبردند. در نیمه‌ی اول این دیدار مدافعان تیم ملی كشورمان به خصوص در جناح چپ در چند نوبت اشتباهاتی را انجام دادند كه بازیكنان بحرین نتوانستند از فرصت‌های به دست آمده استفاده كنند تا در نهایت نیمه‌ی اول با تساوی صفر بر صفر پایان یافت.

تیم ملی كشورمان در نیمه‌ی اول با وجود حملات پردامنه از باز كردن دروازه‌ی حریف بازماند. اما ملی‌پوشان غیور فوتبال كشورمان نیمه‌ی دوم را با راهنمایی‌های برانكو ایوانكوویچ طوفانی آغاز كردند و در دقیقه‌ی چهل و هشتم ارسال حسین كعبی توسط محمد نصرتی به گل نخست تیم ملی ایران تبدیل شد.

در ادامه‌ی دیدار تیم ملی بحرین كه از گل خورده شوكه شده بود حملاتی را روی دروازه‌ی ایران انجام داد، اما كاری از پیش نبرد.

در دقیقه‌ی 58 شوت فریدون زندی تا حدودی از فشار حملات تیم بحرین كاست و پس از آن تیم ایران بار دیگر با در اختیار گرفتن میانه‌ی میدان، حملات خود را روی دروازه‌ی حریف طرح‌ریزی كرد. دقایقی بعد ارسال وحید هاشمیان با ضربه‌ی علی دایی همراه شد. اما این فرصت از دست رفت.

در دقیقه‌ی 63 نیمه‌ی دوم ستار زارع كارت زرد دریافت كرد و سه دقیقه‌ی بعد محمد علوی به جای فریدون زندی به زمین آمد.

در ادامه‌ی بازی، تیم بحرین سعی كرد تا با استفاده از ضد حملات گل خورده را جبران كند اما بازیكنان دلاور تیم ملی كشورمان تا آخرین دقایق بازی حریف شكست خورده را مجبور به دفاع كردند.

در دقیقه‌ی 83 مهدی مهدوی‌كیا حركت منحصر به فردی را در درون محوطه‌ی جریمه انجام داد كه ضربه‌ی این بازیكن با اختلاف اندكی از كنار دروازه به بیرون رفت.

در دقیقه‌ی 85 ،وحید هاشمیان در شرایطی مشكوك به پنالتی در محوطه‌ی جریمه سرنگون شد. اما داور كره‌ای از این صحنه به آسانی عبور كرد.

در دقایق پایانی بازی جلال كاملی مفرد به جای علی كریمی به میدان آمد.

سرانجام در دقیقه‌ی سوم وقت‌های تلف شده داور كره‌ای در سوت خود دمید تا ایران اسلامی به خاطر صعود تیم ملی كشورمان به جام جهانی غرق نور و شادی شود.