تبیان، دستیار زندگی
فیلم سینمایی حضرت محمد(ص) به سه زبان ساخته می شود
بازدید :
زمان تقریبی مطالعه :

فیلم سینمایی حضرت محمد(ص) به سه زبان ساخته می شود

فیلم سینمایی حضرت محمد(ص) به سه زبان ساخته می شود

مجید مجیدی:

احساس وظیفه كردم فیلمی درباره‌ی حضرت محمد(ص) بسازم

مجید مجیدی كارگردان سینمای ایران، عظیم‌ترین فیلم جهان اسلام را با موضوع كودكی پیامبر اكرم (ص) می‌سازد.

به گزارش ایسنا،درحالی كه بیش از سه سال از آغاز تحقیق و نگارش سناریوی این فیلم می‌گذرد مجید مجیدی كارگردان فیلم برای نخستین‌بار درباره جدیدترین كار خود سخن گفت.

وی در خصوص تولید این فیلم گفت: در شرایط کنونی که بحران هویت و معنویت به‌صورت خیلی جدی مطرح شده و شاهد سقوط برخی ارزش‌های اخلاقی و انسانی هستیم و می‌توانیم آن را جاهلیت مدرن بنامیم اسلام واقعی می‌تواند چراغ روشنگری برای پاسخگویی به نیازهای مخاطبان امروز و آینده باشد.

وی تصریح کرد: ایمان، اخلاق و معنویت همواره دغدغه اصلی من در سینما بوده و این دغدغه به اشکال مختلف در آثارم وجود دارد اما در قبال جریان‌های مخرب شکل گرفته در طول سال‌های اخیر و نگرش‌های انحرافی نسبت به اسلام و پیامبر اکرم (ص) و خصوصا با وارد شدن جریانات هنری به این‌گونه مخالفت‌ها که معلوم است عموم مخاطبین را مورد توجه قرار داده‌اند مثل انتشار کتاب آیات شیطانی ، فیلم فتنه و حتی کاریکاتورهای دانمارکی وبا توجه به تاكیدات علمای بزرگ اسلام و شخصیت‌های طراز اول، احساس وظیفه کردم فیلمی با موضوع پیامبر اکرم (ص) بسازم چرا که پیامبر اسلام مظهر یگانه اخلاق و معنویت است و تلاشم بر این است که این فیلم را با تکیه بر جنبه‌های اعتقادی و به دور از جریان های تبلیغی و سیاسی بسازم.این کارگردان در ادامه افزود: این فیلم تلاشی است از سینمای ایران که در حوزه محتوا و ساختار گام‌های بلندتری به پیش بردارد و به استانداردهای جهانی این حوزه نزدیک‌تر شود و امیدوارم خیر و برکات این حرکت متوجه کل سینمای کشور شود. ما در تولید این اثر همه علاقمندان تشنه معرفت و اخلاق در جهان را مخاطب خود می‌شناسیم چرا که در خصوص پیامبر اکرم(ص) تنها یک فیلم و آن هم بیش از 40 سال پیش ساخته شده و این در شرایطی است که پیرامون حضرت مسیح(ع) بیش از 200 فیلم و درباره حضرت موسی(ع) بیش از 100 فیلم ساخته شده است و بسیاری از آنها هم آثار قابل توجهی هستند طبیعی است که مخاطبین جهان از پیامبر و آیین اسلام شناخت درستی پیدا نکرده باشند و اكنون این جای خالی با آثار هنری مغرضانه نسبت به اسلام پر شده است و کم‌کاری جهان اسلام در این زمینه غیرقابل بخشش است.از همین رو از هر کار موثری که در این زمینه در هرجای دنیا ساخته شود باید استقبال کرد و هرگونه برخورد انفعالی در این زمینه واگذار كردن عرصه به دیگران است تا قرائت‌های نادرست از اسلام و پیامبر(ص) افكار عمومی جهان را تحت‌تاثیر قرار دهد و این بزرگترین جفا به پیامبر(ص) است.

فقط با كار ایجابی است که می‌توان جلوه‌های اخلاقی؛ انسانی، معنوی و رحمانی اسلام را فارغ از جریانات‌سیاسی، قومی - قبیله‌ای و نژادی به عنوان یک الگوی حسنه به جهان معرفی کنیم.

مجیدی در خصوص نگارش فیلمنامه خاطرنشان کرد: از 3 سال پیش، مراحل تحقیق و نگارش این پروژه رسما آغاز شد و در حال حاضر در مرحله مطالعات اجرایی و در آستانه پیش تولید هستیم. حدود یکسال با همکاری دانشمندان، مورخان، علما و سیره شناسان جهان اسلام در ایران و از کشورهای مثل مراکش،تونس،لبنان،عراق و الجزایر و با رجوع ، جمع‌آوری و استناد به منابع شیعه و اهل سنت مرحله تحقیق انجام شد و از 2 سال پیش تا چند ماه قبل اولین نسخه فیلمنامه توسط کامبوزیا پرتویی و من نوشته شد.

قبل از نگارش فیلمنامه نیز کارگاهی تشکیل شد و با دعوت از تعدادی از هنرمندان و کارشناسان مدتی‌وقت صرف ایده پردازی شد و دوست دارم در اینجا از مرحوم سیف الله داد نام ببرم که با مشارکت در مرحله ایده پردازی به ما کمک می‌کرد و خودش دلبسته ساخت فیلمی در مورد حضرت خدیجه (س) بود.

در مرحله تحقیق متوجه شدیم که درباره دوران کودکی پیامبر(ص) که تکیه‌گاه اصلی فیلمنامه است منابع جامع و کاملی وجود ندارد و منابعی هم که موجود بود به صورت پراکنده،تکراری و همراه با مطالبی غیرمستند بود و یکی از تلاش‌های گروه تحقیق تفکیک این مطالب به مطالب قابل بهره‌برداری و غیر قابل بهره‌برداری بود.

ما هم قبل از نگارش فیلمنامه و هم پس از پایان نگارش نسخه اول آن، رایزنی و مشورت‌های گوناگونی باعلمای طراز اول جهان اسلام را آغاز كرده‌ایم كه همچنان ادامه دارد تا بتوانیم از همه نظرات و راهنمایی‌های آنان در این پروژه استفاده كنیم.

وی در خصوص علت محور قرار دادن دوران کودکی پیامبر(ص) در این فیلم گفت:دنبال بهانه و بستری بودم برای آشنایی با آن مقطع زمانی و شرایط ظهور یک پیامبر و تبیین مساله خاتمیت و این همان چیزی است که امروزه ما را نیازمند توجه جدی به اسلام می‌کند. ضمن آنكه درباره این مقطع از زندگی پیامبر(ص) اتفاق‌نظر بیشتری در جهان اسلام وجود دارد به همین جهت تلاش شده است که با بهره‌گیری از مستندات مورد وفاق این فیلمنامه دوران و شرایطی را به تصویر بکشد که نیاز به وجود یک پیامبر و پیام جهانی آن مشهود باشد و فیلم از یک روایت تاریخی صرف فاصله گرفته و برای شرایط و مخاطبین امروز دنیا حرفی برای گفتن داشته باشد.

مجیدی افزود: با توجه به ابعاد وسیع داخلی و جهانی فیلم، نحوه اجرای این پروژه نیز از اهمیت فوق العاده‌ای برخوردار است تا بتواند در حد استانداردهای جهانی تولید شود و با بهره‌گیری از همه ظرفیت‌های هنری سینمای کشور و بخش مورد نیاز سینمای جهان به هدف‌مان به‌درستی برسیم. از همین رو آقای محمد مهدی حیدریان

که تجربیات زیادی در این حوزه دارند از آغاز مرحله تحقیق، مدیریت این پروژه را عهده‌دار شدند چرا که ایشان هم در طول سال‌های فعالیت‌شان در این حوزه همواره دغدغه اصلی‌شان همین‌گونه مسائل و جهانی‌سازی آن بوده است.

این کارگردان درادامه خاطرنشان کرد: این فیلم حداقل به سه زبان فارسی، انگلیسی و عربی پخش می‌شود و در ایران و احتمالا دو کشور دیگر فیلمبرداری خواهد شد. پیش‌بینی شده است که از اوایل سال آینده انتخاب و آماده سازی صحنه‌ها و دکورها آغاز شود.

مجیدی در خصوص بودجه فیلم نیز گفت:برای جهانی شدن چنین کارهایی از همان ابتدا باید سعی در جذب همه سرمایه‌های داخلی و خارجی مناسب در تولید این پروژه نمود. نكته مهم دراین زمینه این است كه فیلم از نظر بازگشت سرمایه، اقتصادی باشد كه درمورد این فیلم با توجه به استاندارد موردنظر و گستردگی مخاطبین

می‌تواند سطحی از سرمایه‌گذاری را منطقی كند و از بهترین مصادیق همسویی دغدغه‌های فرهنگی – اعتقادی با توجیه اقتصادی باشد. در حال حاضر مدیریت این پروژه در تلاش است تا از حداکثر امکانات و سرمایه‌های قابل جذب در جهان برای ساخت این فیلم استفاده كند چرا که اسلام در جهان طرفداران و علاقمندان زیادی نیز دارد و آمادگی‌های بسیار خوبی نیز تاکنون در این زمینه پیدا شده است. امیدوارم به بركت این ایام كه میلاد پیامبر اكرم (ص) و هفته وحدت است بتوانیم این پروژه را به سرانجام مطلوب برسانیم.

گفتنی است: مجیدی روز جمعه در شهر مورسیا زادگاه ابن عربی جایزه‌ای را كه بنام این متفكر اسلامی برای اولین‌بار به یك سینماگر اهدا می‌شد دریافت كرد و آغاز مراحل اجرایی فیلم محمد(ص) را درآن مراسم اعلام نمود.

به گزارش ایسنا، امروز اسكرین‌دیلی خبری درباره‌ی پروژه‌ی حضرت محمد(ص) مجید مجیدی ارایه كرد.

گفته می‌شود: صفحه اول سایت پرو‍ژه به نشانی www.infinitpc.com با انتشار همین خبر و در هفته وحدت آغاز بكار نموده است و اخبار پرو‍ژه از این پس با تكمیل صفحات سایت در همین دامنه قابل دریافت می‌باشد.

تنظیم برای تبیان : مسعود عجمی