تبیان، دستیار زندگی
درمان سندروم تخمدان پلی کیستیک به طور کلی بر پایه ی کنترل نگرانی های فردی شما مثل باروری، پُرمویی، آکنه و...
بازدید :
زمان تقریبی مطالعه :

سندروم تخمدان پلی کیستیک (4)

روش های درمانی، داروها و جراحی

www.novindiet.com

چکاپ

روش های درمانی و داروها

درمان سندروم تخمدان پلی کیستیک به طور کلی بر پایه ی کنترل نگرانی های فردی شما مثل باروری، پُرمویی، آکنه و چاقی است.

توصیه های زیر در کنترل علائم و عوارض این بیماری موثر هستند:

به طور منظم چکاپ شوید:

کنترل طولانی مدت ریسک فاکتورهای بیماری های قلبی مثل چاقی، کلسترول بالا، دیابت نوع 2 و فشار خون بالا از اهمیت بالایی برخوردار است.

برای کمک به درمان به موقع، پزشک نیاز دارد تا به صورت منظم برای انجام آزمایشات فیزیکی، اندازه گیری فشار خون و تعیین سطح گلوکز و چربی خون، شما را ببیند.

ورزش و رژیم

عادات و سبک زندگی خود را اصلاح نمایید:

انتخاب های درست غذایی و ورزش منظم، اولین درمانی است که ممکن است پزشک به شما توصیه کند؛ به خصوص اگر اضافه وزن داشته باشید. چاقی سبب وخیم تر شدن مقاومت به انسولین می شود.

کاهش وزن می تواند سطوح انسولین و آندروژن را پایین بیاورد و ممکن است تخمک گذاری را به حالت اولیه بازگرداند.

بر این اساس، کنترل رژیم غذایی زیر نظر متخصص تغذیه یکی از اصولی ترین روش های درمانی برای این بیماری است.

قرص های ضدبارداری

چرخه های قاعدگی خود را تنظیم نمایید:

* اگر شما برای بارداری تلاش نمی کنید ممکن است پزشک قرص های ضد بارداری با دوز پایین تجویز کند که حاوی ترکیبی از استروژن و پروژسترون مصنوعی است.

این قرص ها تولید آندروژن را کاهش داده و به بدن شما بعد از مواجهه طولانی با استروژن، استراحتی می دهد.

این کار سبب کاهش سرطان آندومتر می شود و خونریزی های غیر معمول را اصلاح می کند.

* یک روش دیگر مصرف پروژسترون به مدت 10 تا 14 روز در ماه است. این روش دوره های قاعدگی شما را تنظیم می کند و نقش حفاظتی در مقابل ابتلا به سرطان آندومتر دارد ولی سطح آندروژن را بهبود نمی بخشد. عارضه ای که در استفاده از این داروهای هورمونی وجود دارد ایجاد چاقی و یا تشدید آن است که می تواند از طرف دیگر سیر درمانی شما را دچار اختلال نماید.

متفورمین

* با توجه به زمینه اصلی در این بیماری که اختلال حساسیت به انسولین است، متخصصین از داروی متفورمین به عنوان یک داروی اصلی در کنترل این بیماری استفاده می نمایند.

متفورمین یک داروی خوراکی برای مبتلایان به دیابت نوع 2 است و سبب حساسیت بیشتر سلول ها نسبت به انسولین می شود. این دارو تخمک گذاری را بهبود می بخشد و در نهایت سبب ایجاد چرخه های منظم قاعدگی می گردد. همچنین اگر شما پیش دیابتی باشید، مصرف این دارو می تواند ابتلا به دیابت نوع 2 را به تاخیر بیاندازد و اگر تحت یک برنامه رژیمی و ورزشی هستید استفاده از این دارو می تواند به کاهش وزن شما کمک کند. جالب است بدانید که این دارو از آن جا که بر خلاف داروهای هورمونی درمان علامتی نمی کند عوارض آن داروها را نخواهند داشت.

اسپیرونولاکتون

رشد موهای زاید را کاهش دهید:

* ممکن است پزشک برای کاهش تولید آندروژن مصرف قرص های پیشگیری از بارداری یا داروی دیگری به نام اسپیرونولاکتون را تجویز کند. این دارو تاثیرات آندروژن ها را بر روی پوست بلوکه می کند. از آن جا که اسپیرونولاکتون می تواند سبب نقص جنین شود، هنگام مصرف این دارو استفاده از یک روش مطمئن پیشگیری از بارداری توصیه می شود و در افراد باردار یا برای کسانی که قصد بارداری دارند، تجویز نمی گردد.

* تراشیدن موی صورت و استفاده از موم و کرم های موبَر برای از بین بردن موها انتخاب مناسبی نیستند زیرا تنها برای چند هفته دوام دارند و لازم  است بعد از مدتی تکرار شود.

* ممکن است پزشک روشی را پیشنهاد کند که در آن، از جریان الکتریک(الکترولیز) یا لیزر برای از بین بردن فولیکول های مو و کنترل رشد موهای جدید ناخواسته استفاده می شود. اما استفاده از این روش ها نیز بدون کنترل اختلالات متابولیک اولیه بی فایده خواهد بود.

از دارو برای تحریک تخمک گذاری استفاده کنید:

اگر شما قصد بارداری داشته باشید شاید نیاز باشد تا برای تحریک تخمک گذاری از این داروها مصرف کنید.

کلومیفن

* کلومیفن یک داروی خوراکی ضد استروژن است که در نیمه اول چرخه قاعدگی مصرف می شود. لازم به ذکر است که پزشکان برای تحریک تخمک گذاری معمولا با متفورمین آغاز می نمایند و بعد در صورت لزوم از کلومیفن هم برای کمک به تحریک تخمک گذاری استفاده می شود.

* اگر با وجود مصرف کلومیفن و متفورمین باردار نشدید، ممکن است مصرف گنادوتروپین ها(هورمون محرک فولیکول یا FSH و هورمون جسم زرد یا LH) از طریق تزریق توصیه شود. تاکید مجدد این موضوع اهمیت دارد که هیچ کدام از این داروها را به طور خودسرانه و بدون تجویز پزشک نباید استفاده نمایید.

عمل جراحی

لاپاراسکوپی

اگر داروها به باردار شدن شما کمک نکنند یک جراحی بر روی تخمدان به وسیله لاپاروسکوپی می تواند یک گزینه درمانی دیگر برای بعضی از زنان مبتلا به سندروم تخمدان پُلی کیستیک باشد. پزشک می تواند به شما بگوید که آیا این نوع جراحی مناسب شرایط شما هست یا خیر.

در این عمل، جراح یک شکاف کوچک بر روی شکم ایجاد کرده و از این طریق یک لوله که متصل به یک دوربین ریز است را وارد می کند(لاپاروسکوپ).

این دوربین تصاویر لازم از تخمدان های شما و اعضای تناسلی مجاور را برای جراح مشخص می کند. سپس پزشک وسیله جراحی را وارد کرده و از انرژی الکتریکی یا لیزر برای سوزاندن سوراخ های موجود در فولیکول روی سطح تخمدان ها استفاده می کند.

هدف این کار تحریک تخمک گذاری به وسیله کاهش سطح آندروژن ها است.

دکتر حمیدرضا فرشچی - همکار تبیان

متخصص تغذیه - فوق تخصص دیابت و چاقی

اگر می خواهید با پزشک سایت مشورت کنید، اینجا کلیک کنید.

برای شرکت در بحث های انجمن سایت مرتبط با بهداشت و سلامت، اینجا کلیک کنید.

*مطالب مرتبط:

سندروم تخمدان پلی کیستیک (1) و (2) و (3)

نقش تغذیه صحیح و فعالیت بدنی در باروری زنان

بررسی یک بیماری زنانه

فیبروم، بیماری شایع در خانم ها

عادت ماهانه می تواند خطرناک باشد

آنچه زنان درباره ‌اش کمتر حرف‌ می ‌زنند

قطع قاعدگی به هزار و یک علت

بیماری های خاص زنان

خانم ها باید مراقب باشند

تغذیه در کیست تخمدان زنان

بیماری اِندومتریوز در زنان

کنترل اندومتریوز با رژیم غذایی

6 غذای مورد نیاز هر خانم (1) و (2)

بخش تغذیه و سلامت تبیان

مشاوره
مشاوره
در رابطه با این محتوا تجربیات خود را در پرسان به اشتراک بگذارید.