تبیان، دستیار زندگی
گلستان رنگین کمان ایران است! جایی که «تنوع» اصلی ترین وجه اشتراک آدم ها، شهر ها و فرهنگ ها به شمار می رود.طوری که تنها با یک بار سفر به این استان، می توانید مجموعه ای از طبیعت و فرهنگ سراسر ایران را ببینید.
بازدید :
زمان تقریبی مطالعه :

سفر به دنیای رنگین کمان

گلستان رنگین کمان ایران است! جایی که «تنوع» اصلی ترین وجه اشتراک آدم ها، شهر ها و فرهنگ ها به شمار می رود! همنشینی كوهستان و جلگه و دریا... همزیستی فارس و ترك و كرد و تركمن و بلوچ و قزاق و سیستانی و سمنانی و خراسانی... و در هم آمیختگی اقلیم مدیترانه ای و بیابانی، سرزمین 22 هزار کیلومتری گلستان را آلبوم اقلیمی ایران کرده است که تنها با یک بار سفر به این استان، می توانید مجموعه ای از طبیعت و فرهنگ سراسر ایران را ببینید.

سفر به دنیای رنگین کمان

ناهارخوران گرگان

اگر گذارتان به شهرستان گرگان افتاد، پارك جنگلی ناهارخوران این شهر را از دست ندهید. این پارك یکی از قدیمی ترین تفرجگاه های استان گلستان است که در 4 كیلومتری جنوب شهر گرگان قرار دارد. دامنه پر شیب جنگلی در این پارک فرصت خوبی برای گشت و گذار خواهد بود. به خصوص اگر با خانواده به این استان سفر می کنید، فرصت این را هم خواهید داشت که یکی دو شب را در مهمانسرا و كمپ های اقامتی پارک اقامت کنید و از طبیعت زیبای پارک ناهارخوران بیشتر بهره ببرید. اما حواستان باشد که آنقدر جذب زیبایی های این پارک نشوید که فرصت گشت و گذار در بقیه نقاط دیدنی منطقه را از دست بدهید!

پارك ملی گلستان را هم که حتما می شناسید! زیباترین مجموعه اقلیمی شمال ایران که اتفاقا لقب اولین پارك ملی ایران را هم با خود یدک می کشد. پارك ملی گلستان را باید در 150 كیلومتری شرق گرگان ببینید. این پارك با اقلیم های متفاوت و مناطق زیستی متنوع جنگلی، استپی و چشم اندازها و مناظر زیبایی که دارد، مشهورترین جاذبه گردشگری استان گلستان محسوب می شود. به خصوص که جامعه زیستی، گیاهی و جانوری و اكوسیستم های طبیعی این پارک دست نخورده باقی مانده و تنوع ژنتیكی بسیار جالبی را در منطقه به وجود آورده است.

جزیره تنها

سفر به دنیای رنگین کمان

آشورا ده بکرترین و زیباترین جزیره دریای خزر است که تنها جزیره ایرانی دریای خزر هم محسوب می شود. اگر گشت و گذاری در منابع تاریخی داشته باشید، می بینید که آشورا ده را به عنوان مجمع الجزایر آشوراده می شناخته اند. سه جزیره ای که در دوران صفوی رونق زیادی داشتند اما کم کم با بالا آمدن سطح آب دو جزیره کوچک انتهای آن در آب فرو رفتند و در حال حاضر تنها یک جزیره باقی مانده‌است. دژهایی که در کوشه و کنار روستا دیده می شود، یادگار روزهایی است که آشورا ده شکارگاه پادشاهان صفوی بوده است. برای سفر به آشوراده کافیست بیست و پنج كیلومتر از گرگان فاصله بگیرید تا جزیره آشوراده رو به رویتان ظاهر شود. اگر گذارتان به این جزیره افتاد می توانید دو بنای تاریخی آن را ببینید. قلعه روس‌ها و خانه وزیر مختار روس.

در زمان رضاشاه بنای قلعه تجدید شد اما این روزها چیز زیادی از این قلعه مخروبه باقی نمانده است. خانه وزیر مختار هم اگرچه وضعی بهتر از قلعه ندارد، اما هنوز هم مورد توجه گردشگران قرار می گیرد.

سفر به عمق تصاویر!

سفر به میانکاله درست مثل سفر کردن به دل تصاویر و پوسترهای طبیعت شناسی است! طبیعت میانکاله آنقدر زیبا و متنوع است که شاید تنها در عکس ها نمونه اش را دیده باشید. شبه جزیره‌ای که در منتهی الیه جنوب شرقی دریای خزر درست در دوازده کیلومتری شمال شهر بهشهر واقع شده و خلیج گرگان را از دریای خزر جدا می‌کند. فاصله کوتاه میانکاله تا جزیره آشوراده بهانه خوبی است تا این دو منطقه زیبا را یکجا ببینید.

تالاب میانکاله دیدنی ترین بخش این شبه جزیره به شمار می رود. تالابی که اتفاقا به عنوان اولین تالاب بین‌المللی ثبت شده در فهرست تالاب‌های کنوانسیون رامسر هم شناخته می شود. در این تالاب که 100 هزار هکتار مساحت دارد 40 گونه پرنده زندگی می‌کنند و اگر فرصت کنید و در زمان کوچ پرندگان سری به این تالاب بزنید، زیباترین صحنه های عمرتان را خواهید دید.

سفر به دنیای رنگین کمان

شاید به همین دلیل است که بیشتر بوم شناسان معتقدند میان‌کاله دقیقا باب دل کسانی است که به پرنده‌نگری علاقه دارند. اما میانکاله به جز مرغان دریایی، جانوران دیگری هم دارد که بعضی از آنها جزو کمیاب ترین گونه های ایران هستند. گرگ، شغال، روباه، جوجه تیغی، گربه وحشی، خوک و خوک دریای خزر، همه از حیواناتی هستند که در کنار فلامینگو، دراج، شاهین، بحری و زنگوله‌بال (مهاجر عبوری) میانکاله زندگی می کنند. این ها همه در حالی است که هر سال در فصول مشخصی حدود پانصد هزار پرنده از سیبری وارد اقلیم میانکاله می شوند و به جمع این حیوانات می پیوندند. به این ها جانوارن در حال انقراضی مثل قوی فریادکش، پلیکان پاخاکستری، فلامینگو، اردک سرسفید، عروس‌غاز، غاز پازرد، طاووسک، چنگر و مرگونس سفید را که در فهرست ممنوعیت تجارت جهانی پرندگان در معرض خطر هم? قرار دارند اضافه کنید تا اطلاعات دقیق تری از میانکاله کوچک اما پر برکت به دست آورید.

اما این تمام ماجرا نیست! میانکاله حتی در جنگل هایش هم برگ هایی برای رو کزدن دارد که شما را انگشت به دهان می گذارد! اگر تصمیم گرفتید در طبیعت سرسبز میانکاله قدم بزنید، نیم نگاهی هم به درختان انارترش وحشی، تمشک، سازیل، ازگیل، داغداغان، سیاه‌تلو، سپیدار، علف شور، جگن و علف هفت‌بند این جنگل ها بیندازید تا مطمئن شوید که طبیعت میانکاله یکی از غنی ترین بخش های کشور است!


گروه گردشگری تبیان- آرزو رستم زاد