تبیان، دستیار زندگی
اگر تا به حال فیلم دانلود کرده باشید حتما به ریلیزهای مختلفی برخورد کرده اید. فیلم هایی با فرمت، کیفیت و حجم های مختلف. اگر می خواهید این تفاوت ها را متوجه بشوید خواندن این مطلب را به شما توصیه می کنیم.
بازدید :
زمان تقریبی مطالعه :

انواع کیفیت فیلم ها در اینترنت

اگر تا به حال فیلم دانلود کرده باشید حتما به ریلیزهای مختلفی برخورد کرده اید. فیلم هایی با فرمت، کیفیت و حجم های مختلف. اگر می خواهید این تفاوت ها را متوجه بشوید خواندن این مطلب را به شما توصیه می کنیم.

CAM

این نوع فیلم ها معمولا توسط یک دوربین ویدیویی دیجیتال در سالن سینماهای آمریکا ضبط می شوند . گاهی از یک سه پایه برای ثابت کردن دوربین در محل استفاده می شود ، ولی اکثرا استفاده از سه پایه ممکن نیست و در طول فیلم لرزش دوربین کاملا احساس می شود . حتی بعضی اوقات محل نشستن فرد فیلم بردار ثابت نیست و قسمتهایی از فیلم از زوایای دیگر فیلم برداری می گردد ! . این فیلم ها معمولا Crop شده اند و هنگامی که نوشته ای روی پرده نمایش داده شود ، این حالت مشخص می گردد (مثلا نیمی از نوشته دیده نمی شود) .

انواع کیفیت فیلم ها در اینترنت

صدا از طریق میکروفون خود دوربین ضبط می شود و خصوصا در فیلم های کمدی ، صدای خنده تماشاگران شنیده می شود . عمدتا کیفیت صدا و تصویر این ریلیز بسیار پایین است ولی گاهی در صورت خالی بودن سالن سینما ، صدای مفهوم تری ضبط می گردد . این ریلیز معمولا یک یا دو روز پس از اکران فیلم بر روی شبکه قرار می گیرد .

TeleSync یا TS

این نوع ریلیز از لحاظ کیفیت تصویر تقریبا شبیه CAM بوده لیکن صدای آن ، از یک منبع خارجی ضبط شده است (این منبع معمولا Jack خروجی هدفون در صندلی مخصوص افراد با شنوایی ضعیف در سینماهاست) . در صورت ضبط مستقیم صدا توسط دوربین به دلیل وجود نویز زیاد در محیط ، کیفیت نهایی قابل قبول نخواهد بود . اکثر اوقات این ریلیز در یک سالن خالی سینما با از پنجره اتاقک آپاراتچی سینما و به وسیله دوربین های حرفه ای تر گرفته می شود ، در نتیجه کیفیت تصویر اندکی بهبود می یابد . دقت کنید که خیلی از لینک هایی که در نام آنها TS دیده می شود ، در حقیقت CAM هستند و تنها عنوانشان عوض شده است پس در صورت وجود Sample برای فیلم ، قبل از دانلود کامل حتما نمونه را چک کنید .

TeleCine یا TC

یک دستگاه “تله سینه” ، از روی نوار Positive فیلم (همان نوار آپارات در سینما) یک نسخه دیجیتالی ایجاد می کند . از لحاظ تئوری کیفیت صدا و تصویر این ریلیز باید خوب باشد ، ولی بسته به نوع دستگاه TeleCine و مهارت فردی که با دستگاه کار می کند ، عموما کیفیت ها نوسان دارد . در این نوع ریلیز ، نسبت طول به عرض (Aspect Ratio) کاملا صحیح است ( و فیلم کشیده شده یا Crop شده نیست) . مخفف TC را نباید با TimeCode اشتباه کرد . TimeCode شمارش گر زمانی است که در گوشه بعضی فیلم ها دیده می شود .

Screener یا SCR

معمولا پیش از اکران عمومی فیلم ها ، نسخه ای از فیلم بر روی نوار VHS ، به فروشگاه های ویدیویی و یا مراکز فرهنگی جهت کارهای تبلیغاتی و یا بررسی و نقد فیلم فرستاده می شود .

انواع کیفیت فیلم ها در اینترنت

نسبت ابعادی (Aspect Ration) این فیلم ها ، همواره 4:3است (به صورت تمام صفحه) . یکی از مشکلات این نوع ریلیز ، پیغام هشداری است که بر روی این فیلم ها درج می گردد . این پیغام حاوی اطلاعات کپی رایت فیلم و پیگیری کپی برداری غیرقانونی از فیلم است . این پیغام معمولا در فواصل زمانی مشخص و برای چند ثانیه به نمایش در می آید (در مواردی در کل زمان فیلم نیز وجود دارد). بسته به کیفیت و کارآیی ابزارآلات استفاده شده برای تهیه نسخه SCR ، فیلم ممکن است کیفیت خیلی خوب (کپی از نسخه Master) و یا کیفیت بسیار ضعیف داشته باشد . این فیلم ها عموما به صورت VCD یا حداکثر SVCD در آمده و روی شبکه قرار می گیرند.

DVD-Screener یا DVDSCR

این ریلیز ویژگیهایی شبیه Screener دارد اما نکته این است که در دو سه سال اخیر ، نسخه های پیش نمایش به صورت DVD (ولی یک DVD بدون اضافات و پشت صحنه ها و …) ارائه می شوند . در این نوع نیز اکثرا پیغام Ticker یا همان هشدار دهنده کپی رایت وجود دارد . DVDSCR ها ، اکثرا به صورت SVCD یا Xvid و DivX تبدیل شده و سپس روی شبکه قرار می گیرند .

DVD-Rip

یک کپی از نسخه DVD نهایی است که به بازار ارائه شده است . این ریلیز معمولا با اندکی فاصله از پایان اکران فیلم در سینماها ، در اینترنت پخش می گردد . اکثر DVD-Rip ها ، به صورت DivX یا Xvid تبدیل و ارائه می گردند .

R5

R5 مخفف Region 5 است . می دانید که در ریلیز DVD ها در جهان ، کل دنیا به 6-5 ناحیه تقسیم بندی شده است . به عنوان مثال Region 1 شامل کشورهای آمریکای شمالی ، Region 2 شامل اروپا و خاورمیانه و غیره . Region 5 هم کشور روسیه و کشورهای اروپای شرقی را شامل می گردد . یک تفاوت DVD ها در نواحی مختلف در Rating آنهاست ، مثلا صحنه های دارای خشونت یا Nudity در ناحیه خاورمیانه حذف می گردند . تفاوت دیگر زبان فیلم و زبان زیرنویس DVD است . در Region 5 ، همیشه DVD ها چند هفته زودتر به بازار می آیند (چون در این منطقه عموما اکران سینمایی همزمان با جهان وجود ندارد) . پس R5 از نظر کیفیت تصویر همانند یک DVD-Rip است ، ولی چون زبان دی وی دی های ناحیه ? ، انگلیسی نیست ، در ریلیز R5 ، صدای انگلیسی از یک منبع خارجی گرفته شده و روی فیلم سینک می گردد .

VHS-Rip

معمولا فیلم های ورزشی ، فیلم های اسکیت سواری بر روی نوار VHS وارد بازار می شوند . این ریلیز نسخه دیجیتالی همان نوارهای VHS است .

TV-Rip

عبارت است از اپیزودهای مختلف سریال های تلویزیونی که توسط دستگاههای DVD ماهواره ای و یا از شبکه های کابلی آمریکا ضبط می گردند.

انواع کیفیت فیلم ها در اینترنت

در برخی از این نوع فیلم ها ، مثل مسابقات کشتی ، در انتهای هر اپیزود ، مصاحبه ها ، پشت صحنه ها و حتی مسابقات غیر رسمی نیز نمایش داده می شود . واژه PDTV در لینک مربوط به سریال ها بسیار مشاهده می گردد . PDTV ها از طریق یک کارت کپچر دیجیتال در کامپیوتر ، به طور مستقیم دریافت و ذخیره می گردند ، لذا معمولا بهترین کیفیت را دارند . این ریلیز هم به صورت SVCD و هم به صورت Divx/Xvid یافت می شود.

WorkPrint یا WP

این ریلیز ، یک نسخه از فیلمی است که هنوز مراحل Post Production آن به پایان نرسیده است . در این نوع ، ممکن است برخی از صحنه ها و یا موسیقی ها و صداها موجود نباشند و کیفیت تصویر نیز از خیلی ضعیف تا بسیار عالی متغیر است . برخی از WP ها ، با نسخه نهایی تفاوتهای زیادی دارند (به عنوان مثال در نسخه WP فیلم مردان سیاهپوش 2، به جای تمام هیولاها ، بازیگر با لباس تمام آبی قرار دارد !) . این ریلیز ، تنها برای کسانی مناسب است ، که حوصله منتظر ماندن برای نسخه کامل فیلم را ندارند و یا تشنه دیدن فیلم خاصی هستند .

Divx Re-Enc

این نوع فیلم ها ، در واقع حاصل تبدیل VCD اریجینال فیلم ، به یک فایل با حجم پایین 150الی 250مگابایت) از نوع Divx/Xvid هستند . عموما ، لینک های این ریلیز ، در فروم ها با ظاهری شبیه Film.Name.Group.1of2 دیده می شوند . دو گروه مشهور که Divx Re-Enc را تهیه و در شبکه پخش می کنند عبارتند از SMR و TND . این ریلیز اصولا ارزش دانلود کردن ندارد ، مگر اینکه شما بر داشتن فیلم ، با حجم پایین ، ولی با بهترین کیفیت ممکن اصرار داشته باشید.

Watermarks

بسیاری از فیلم هایی که از طریق بلاگرهای آسیای شرقی در شبکه گسترش می یابند (که به Asian Silvers یا PDVD معروفند) ، در گوشه ای از تصویرشان ، نام گروه مسئول در خرید و پخش غیرقانونی فیلم به صورت یک حرف یا یک عبارت درج شده است . مشهورترین این عبارت ها ، Globe است که در گوشه اکثر ریلیزهای TV-Rip دیده می شود .

تنظیم برای تبیان: فاطمه مجدآبادی