تبیان، دستیار زندگی
بیشتر کودکان می‏توانند بستنی فروشی‏ها را از علامت‏ها و شکل‏هایی که روی تابلوهایشان دارند تشخیص دهند بدون آنکه قادر به خواندن اسم آنها باشند
بازدید :
زمان تقریبی مطالعه :

تجربیاتش را دست کم نگیرید

کودک

امروزه متخصصان تعلیم و تربیت و تمامی کسانی که به نحوی دست‏اندر کار آموزش و پرورش کودکان می‏باشند همگی بر این عقیده‏اند که دوران کودکی (6-2 سال) در زندگی بعدی کودک نقش اساسی دارد و چگونگی عملکرد کودکان در این دوران می تواند موفقیت یا عدم موفقیت آنان را در دوران بعدی رقم بزند. استفاده از استعدادها و توانایی‏های بی‏پایان کودکان و سازمان‏ دادن به آن‏چه که می‏دانند و یا می‏خواهند بدانند از طریق راهکارهای مبتنی بر تجربه و تحقیق، وظیفه‏ای است که تمام دست‏اندر کاران تربیت کودک باید به آن توجهی خاص مبذول داشته باشند.

مقطع پیش‏دبستانی که نقش بسیار مهمی در بدست آوردن اعتماد به نفس و احساس مفید بودن دارد و برانگیزنده میل کودک به یادگیری می‏باشد، می‏تواند دوران تحصیلی بعدی را برای کودک به مراتب شیرین‏تر و جذاب‏تر نماید و میل به یادگیری مطلوب در خلال این دوره مدنظر باشد و سیستم آموزش ابتدایی براساس آن برنامه‏ریزی شده، کار را ادامه دهد.

فعالیت‏هایی که کودک در مهد کودک و سپس در مقطع پیش دبستانی با آنها روبرو می‏شود به شرط آنکه بر مبنای تجربه و عمل پایه ریزی شوند، نه تنها علاقه به آموختن و یادگیری را چند برابر می‏کنند بلکه نوع یادگیری را نیز به سمت فراگیری که به ندرت به فراموشی سپرده می‏شود، سوق می‏دهد. در اینجا ضرورت توجه به امر یادگیری و آنچه که در آن دخالت بسیار موثر و مستقیمی دارد بطور خلاصه توضیح داده شده و توصیه می‏شود که مربیان دلسوز و مسلمان آگاه فعالیت‏های خود را بر این اساس تنظیم نمایند.

وسعت دانش کودکان قبل از ورود به یک محیط آموزشی به درجه‏ای از کمیت‏ و کیفیت تجربیاتی بستگی دارد که او از طبیعت و در ارتباط با بزرگسالان و  برخورد با محیط طبیعی بدست آورده است.

کودکان موفق

اگر می‏خواهیم کودکان در حال و آینده، فراگیران موفقی باشند به آنها بیاموزیم تا:

1- مستقلانه فکر کنند

2- مسائل خود را خود حل کنند

3- با دیگران سازگاری داشته باشند

این توانایی‏ها هنگامی حاصل می‏شوند که کودکان فعالانه در کشف محیط اطراف خود تشویق شوند، مسائل حقیقی که برای آنها معنی دارند را خود حل کنند و در تکمیل کارها همکاری کنند و این موارد همان کارهایی است که کودکان هنگام بازی انجام می‏دهند. هنگامی که شرایط یادگیری فراهم شده از جانب شما، علم، دانش و تجربیات کودک را می‏سازد، کودکان بطور بسیار موثر می‏آموزند.

تحقیقات نشان داده‏اند که هر چه تجربیات غنی‏تر باشند رشد ذهنی کودک به مراتب بیشتر خواهد بود و یادگیری‏های بعدی دوران تحصیلی سریع‏تر و بهتر صورت خواهد گرفت

تمامی کودکان به مهد کودک و مقطع پیش‏دبستانی با سواد نسبی از ادبیات، ریاضی و علوم قدم می‏گذارند، به عنوان مثال بیشتر کودکان می‏توانند بستنی فروشی‏ها را از علامت‏ها و شکل‏هایی که روی تابلوهایشان دارند تشخیص دهند بدون آنکه قادر به خواندن اسم آنها باشند. یا اینکه می‏توانند در بطری‏های هم رنگ را دسته‏بندی کنند بدون اینکه بتوانند نام رنگ را ذکر کنند و یا آنکه بیشتر آنها می‏توانند جلوی پنکه بایستند و خنک شوند بدون آن که بدانند پنکه چطور کار می‏کند. وسعت دانش کودکان قبل از ورود به یک محیط آموزشی به درجه‏ای از کمیت‏ و کیفیت تجربیاتی بستگی دارد که او از طبیعت و در ارتباط با بزرگسالان و  برخورد با محیط طبیعی بدست آورده است. در این رابطه تحقیقات نشان داده‏اند که هر چه تجربیات غنی‏تر باشند رشد ذهنی کودک به مراتب بیشتر خواهد بود و یادگیری‏های بعدی دوران تحصیلی سریع‏تر و بهتر صورت خواهد گرفت در اینجاست که نقش مراکز پیش‏دبستانی‏ها حائز اهمیت بسیار می‏باشد.

بوسیله تکیه بر آنچه کودکان می‏دانند می‏توان به آنها کمک کرد تا احساس سازگاری و هیجان نسبت به یادگیری و آموختن در آنها بوجود آید، به عبارت دیگر آنچه که می‏خواهیم به کودکان بیاموزیم بر پایه آنچه که آنها می‏دانند از طریق تجربیات غنی گذشته استوار سازیم تا کودکان از آموختن به وجد آیند و لذت ببرند و این رسالت مربی  و معلم می‏باشد.

همانطور که قبلا بدان اشاره شد بسیاری از تجربیاتی که کودک بدست می‏آورد از طریق بازی و دستکاری اشیاء و برخورد با دیگران حاصل می‏شود پس نقش بازی‏های گوناگون در موفقیت‏های دوران بعدی تحصیلی بسیار مهم می‏باشد.

ماهنامه کودک

تنظیم برای تبیان: کهتری

در صورت نیاز به دریافت پاسخ سئوالات خود با مشاوران سایت در ارتباط باشید.

جهت کسب آگاهی بیشتر از رشد یادگیری کودکان کتاب "   رشد در دوران اولیه کودکی " را در کتابخانه تبیان مطالعه نمایید.

مقالات مرتبط

نمی خوام دوستت داشته باشم

دوستت دارم ، بی چون و چرا

یادگیری زبان دوم با شعر

می خواهم چکاره شوم؟

کابوسی به نام مدرسه

 آن چه در مورد مهد ها نمی دانیم

هوش من طبیعیه اما...

بازی پیشگوی آینده کودک

مشاوره
مشاوره
در رابطه با این محتوا تجربیات خود را در پرسان به اشتراک بگذارید.