تبیان، دستیار زندگی
اگر در هر سفر دنبال رگ و ریشه تاریخی یک منطقه می گردید، ما استان لرستان را به شما پیشنهاد می کنیم. استان چهل هزار ساله ای که سه دوره مهم ماقبل تاریخ، ایران باستان و دوران اسلامی را پشت سر گذاشته است
بازدید :
زمان تقریبی مطالعه :

سفر به دوران کوروش

اگر از آن عده مسافرانی هستید که در هر سفر دنبال رگ و ریشه تاریخی یک منطقه می گردند، ما استان لرستان را به شما پیشنهاد می کنیم. به هر حال استان چهل هزار ساله ای که سه دوره مهم ماقبل تاریخ، ایران باستان و دوران اسلامی را پشت سر گذاشته، نمی تواند جاذبه های گردشگری کمی برای شما داشته باشد.

سفر به دوران کوروش کبیر!

یادگار هخامنشیان

شاید برایتان عجیب باشد اگر بشنوید که لرستان نه تنها یکی از قدیمی ترین مناطق ایران، بلکه یکی از سرزمین های بسیار قدیمی روی زمین است که قبل از کوچ مادها به غرب فلات ایران، میزبان اقوامی مثل کاسی‌ها، لولوبیان و عیلامی ها بوده است! به همین خاطر بافت کوهستانی این استان پر از سنگ نوشته ها، نقاشی‌ها، کنده‌کاری‌ها و سفالینه هایی است که انسان های ماقبل تاریخ از خود به یادگار گذاشته اند. کافی است سری به غارهای مومیان، هومیان، میر ملاس كوهدشت، گرارجنه و کلماکره پلدختر بزنید تا دست نوشته های مردمان پیش از تاریخ را از نزدیک ببینید.

با این حال استان لرستان از دوران هخامنشیان و ساسانیان هم پل ها و دژهای زیادی به یادگار دارد که البته بیشتر آنها در گذر تاریخ و حوادث تا حدودی آسیب دیده اند. پل دختر، پل کشکان، پل شاپوری، پل كلهر، پل معمولان و قلعه معروف فلک الافلاک همان بناهای کهنی هستند که بازدید از آنها شما را به دوران ایران باستان و حکومت مردان کهن تاریخ ایران خواهد برد. اما این ها فقط بخشی از میراث به جا مانده در لرستان است! استان لرستان گورستان‌ها و تپه‌های تاریخی بکری هم دارد که حتی پای باستان شناسان هم به آنها نرسیده است!

شاید برایتان عجیب باشد اگر بدانید که لرستان نه تنها یکی از قدیمی ترین مناطق ایران، بلکه یکی از سرزمین های قدیمی روی زمین است که قبل از کوچ مادها به فلات ایران، میزبان اقوامی مثل کاسی‌ها، لولوبیان و عیلامی ها بوده است

زیر طاق آسمان

برای تماشای مشهورترین اثر باستانی لرستان، کافی است به خرم آباد سفر کنید. قلعه تو در توی فلک‌الافلاک با تمام هیبت و شکوهی که از دوره ساسانیان به همراه دارد، در مرکز شهر خرم‌آباد قرار گرفته است. درست روی تپه‌ای که از آن می توانید تمام خرم آباد را زیر پای تان ببینید. ظاهرا در زمان ساخت فلک الافلاک ساسانیان شهری با نام شاپورخواست در منطقه‌ خرم آباد امروز ساخته بودند که پیش از سده هفتم هجری ویران شد و جایش را به خرم آباد داد. به همین دلیل است که فلک الافلاک را با نام دژ شاپورخواست هم می شناسند. از آنجایی که این قلعه نماد نزدیکی به آسمان و 12 برج فلکی هم به حساب می آمده  نام قلعه دوازده برجی را هم به آن نسبت داده اند.

تاریک و باشکوه!
سفر به دوران کوروش کبیر!

می دانستید لرستان یکی از شش گنجینه بزرگ کشف شده در جهان را دارد؟ غار عجیب کلماکره در نزدیکی شهرستان پلدختر، یکی از این گنجینه ها است که تا همین 20 سال قبل کشف نشده بود! وقتی باستان شناسان در سال 68 این گنجینه بزرگ را کشف کردند، متوجه شدند قدمت این غار به 2700 سال قبل برمی گردد. کلماکره خزانه ثروت پادشاهان ساسانی بود و نه تنها جاذبه های طبیعی زیادی را در خود جا داده، بلکه مقدار زیادی از جواهرات، ماسک های طلا، کاسه‌های ماهی های بادامی، شمش های نقره، پیکره‌ها، بشقاب‌ها و تکوک‌های نفیس را هم در خزانه اش دارد.

این اشیا را در موزه ایران باستان تهران و موزه قلعه فلک الافلاک خرم آباد (و اگر گذارتان به خارج از کشور افتاد در موزه لوور و موزه بریتانیا و موزه نیویورک) می توانید ببینید، اما اگر به لرستان سفر کردید می توانید سری هم به این غار بزنید تا آبچال های طبیعی درون غار و ستون‌های رسوبی و سقف آویزهای جالب آن را هم ببینید.

برای دیدن این غار کافی است از مسیر پل‌دختر و از طریق جاده‌ ای که در حاشیه‌ شمالی رودخانه‌ کشکان قرار گرفته 12کیلومتر را به سمت دهکده قشلاقی دره‌باغ بروید و مسیر کوهستانی این آبادی تا دهانه غار را پیاده طی کنید. کوه آهکی مَلِه را که دیدید، می توانید امیدوار باشید که به غار باستانی کلماکره رسیده اید. البته قبل از راه افتادن به سمن این غار مطمئن شوید که تحمل تاریکی طبیعی غار و راه تنگ و تاریک ورود به آن را هم دارید!

یادگار اسلام در ایران

سفر به دوران کوروش کبیر!

مسجد جامع بروجرد هم یکی از بناهای دیدنی این استان است که قدمتی در حدود 13 قرن دارد. در روزهایی که با ورود اعراب به ایران دین مبین اسلام هم به کشور ما وارد شد، مسجد جامع بروجرد روی بقایای آتشکده ای که در جنگ ویران شده بود، بنا شد. این مسجد که به نام مسجد جمعه هم شناخته می‌شود، در رده اولین مسجدهای ساخته شده در ایران قرار می گیرد که در قرن دوم تا سوم هجری با معماری اصیل ایرانی- اسلامی ساخته شد. برای دیدن این مسجد سری به محله تاریخی دو دانگه بزنید تا اولین نشانه های ورود اسلام به ایران را در تار و پود این مسجد ببینید. البته مسجد جامع بروجرد در جریان جنگ تحمیلی آسیب زیادی دید اما همچنان با معماری منحصر به فردش در شرق استان لرستان پابرجاست. اگر به مسجد جامع بروجرد سر زدید حتما نگاهی هم به منبر چوبی 9 پله آن و حکاکی های زیبای آن بیندازید که یادگار سال هزار و شصت و هشت هجری قمری است. اگر سراغ این منبر رفتید حتما از مردم محلی می شنوید که امام حسن مجتبی (ع) سال ها پیش سفری به بروجرد داشته و بر بالای این منبر سخنرانی کرده اند. یادتان باشد که این اعتقاد با توجه به مستندات موجود درست به نظر نمی رسد، اما به هر حال دیدن این منبر عجیب و بی نظیر خالی از لطف نیست.


گروه گردشگری تبیان- آرزو رستم زاد