تبیان، دستیار زندگی
لرستان نزدیک به 20 آبشار دارد! آبشارهایی که هر کدام از ما دست کم یکبار تصویر آنها را روی کارت پستال ها و پوسترهای تزئیناتی دیده ایم! شاید به همین دلیل است که آبشارهای چند شاخه این استان مهم ترین بخش جاذبه های طبیعی لرستان محسوب می شوند.
بازدید :
زمان تقریبی مطالعه :

سفر به دل آبشار!

لرستان نزدیک به 20 آبشار دارد! آبشارهایی که هر کدام از ما دست کم یکبار تصویر آنها را روی کارت پستال ها و پوسترهای تزئیناتی دیده ایم! شاید به همین دلیل است که آبشارهای چند شاخه این استان مهم ترین بخش جاذبه های طبیعی لرستان محسوب می شوند.

سفر به دل آبشار!

آبشار وارک

آبشار وارک در غرب گردنه نوژیان قرار گرفته است. درست در بخش جنوب شرقی لرستان و در ?? كیلومتری شهر خرم آباد. اطراف این آبشار پر از درختان بلوط، گلابی و زالزالک است که حتی در فصل کم آبی هم از رطوبت این آبشار همیشه خروشان بهره می برند.

آبشار شوی یا تله زنگ

آبشار شوی یا تله زنگ در جنوب شهرستان دورود قرار گرفته است. اگر قصد دیدن این آبشار چندپاره را دارید باید به میانه كوه های سر تنگ شوی در حوالی روستای شوی و در 10 كیلومتری ایستگاه راه آهن آبشار شوی سری بزنید تا بتوانید زیباترین آبشار ایران را از لا به لای کوه های سرسبز لرستان ببینید. این آبشار از غاری بیرون می ریزد و از گردنه ای به بلندی 100متر به پایین سرازیر می شود. اطراف آبشار تله زنگ پر از درختان بلوط و بادام است.

آب سفید

سفر به دل آبشار!

آبشار آب‌سفید یکی از همان آبشارهایی است که حتما تصویر آن را روی کارت پستال ها دیده اید. این آبشار در جنوب شرقی استان و در دامنه کوه های زاگرس قرار گرفته است. یعنی درست در کنار کوه بلند قالی کوه و در بخش بشارت زلقی از شهرستان الیگودرز. برای دیدن این آبشار بلند می توانید از جاده شهر الیگودرز گذر کنید. آب سفید از دل تونلی در دل یک کوه سنگی بیرون می‌آید حدود 69 متری ارتفاع دارد. این ابشار به رود رودبار لرستان می‌پیوندد و در نهایت به دز می ریزد. آبشار در دره های تاریکی که یادگار  فرسایش آب در چند هزار سال گذشته است قرار دارد و محلی ها به دلیل آنکه آب سفید با فشار از دل کوه بیرون می جهد و سفید رنگ به نطر می رسد این نام را روی آبشار گذاشته اند.

آبشار بیشه

در حوالی ایستگاه راه آهن بیشه در شهرستان دورود، آبشار بیشه خودنمایی می کند. درست 35 كیلومتر مانده به درود و 64 كیلومتر مانده تا خرم آباد. آبشار بیشه با 20 متر عرض یکی از عریض ترین آبشارهای کشور است و همانطور که از نام آن پیداست در میان بیشه ای قرار گرفته که هر سال گردشگران زیادی را به خود جذب می کند. اگر قصد بازدید از این آبشار را دارید می توانید مطمئن باشید که امکانات اقامتی هم برایتان فراهم است و می توانید چند روزی را در کنار این آبشار سر کنید. 17 پلاژ، 7 چادر و حتی بازارچه محلی و خانه بهداشت و پاسگاه انتظامی هم امکاناتی هستند که در مدت سفر می توانید از آنها استفاده کنید!

دریاچه گهر
سفر به دل آبشار!

حالا که سری به طبیعت لرستان زده اید، بد نیست بازدیدی هم از دریاچه گهر داشته باشید. دریاچه ای که لا به لای رشته کوه اشترانکوه قرار دارد و گوشه امنی برای گونه های جانوری فراهم کرده است. گهر حدود یک و نیم کیلومتر درازا و ??? تا ??? متر پهنا و ? تا ?? متر عمق دارد. زمین شناسان احنمال می دهند که دریاچه گهر نتیجه وقوع زمین لرزه‌ای بزرگ در این منطقه باشد. اطراف این دریاچه را جنگل هایی پر کرده اند که جانوران وحشی کمیابی در آن زندگی می کنند. اما در ضلعی دیگر از این دریاچه دره نی‌گاه قرار دارد که فرصت تماشای دشتی پوشیده از شقایق‌های رنگی و لاله های واژگون را به شما می دهد.

دریاچه گهر که به «نگین اشترانکوه» معروف است یکی از زیباترین دریاچه‌های طبیعی ایران به شمار می‌رود. شاید بزرگترین مزیت دریاچه گهر این باشد که به دلیل اینکه در اطراف آن راه ماشین رو وجود ندارد، دریاچه تا حد زیادی از خرابی و آلودگی انسانی دور مانده است. راحت‌ترین راه رسیدن به این دریاچه از طریق الیگودرز و از مسیر الیگودرز به خان آباد است. کافی است بعد از تنگ تاپله کمی پیاده روی کنید تا بعد از چند متر، تلالوی این دریاچه به چشمتان بخورد. اما اگر طرفدار مسیرهای کوتاه و سرراست هستید می توانید از مسیر دورود به سمت کوه های اشترانکوه حرکت کنید. در عوض راه جنگلی و زیبای الیگودرز را از دست خواهید داد و به جای آن جاده سنگلاخی و مشکل دورود را خواهید دید.


گروه گردشگری تبیان- آرزو رستم زاد