تبیان، دستیار زندگی
شما ماهی را می خواهید كه خوش قیافه و خوشرنگ باشد و بطور فعالانه شنا كند. دقت كنید كه روی بدنش لكه های سفید نداشته باشد و باله هایش جویده نشده باشند.
بازدید :
زمان تقریبی مطالعه :

هر چه پیرتر ، قلدرتر

انتخاب مناسب ماهی ها در موفقیت نگهداری آنها دخیل است. همه ماهی نمی توانند در یك شرایط مشابه و در كنار هر ماهی دیگری زندگی كنند. برخی از ماهی ها زندگی دسته جمعی را ترجیح می دهند و باید حتماً چند تا از آنها را با هم بخرید. برخی از ماهی ها نیز رشد سریعی دارند و وقتی بزرگ می شوند فضای زیادی را در آكواریوم اشغال می كنند، كه قبل از خرید باید به همه این موارد توجه كنید.  فراموش نكنید كه در هنگام خرید حتماً به فروشنده بگویید كه چه ماهی های دیگری هم دارید تا او بهتر بتواند شما را راهنمایی كند.

در حین انتخاب ماهی جدید برای آكواریوم خود باید به موارد زیر دقت داشته باشید:

ماهی

درجه حرارت– برخی از ماهی ها جای گرم می خواهند و برخی جای خنك. این دو گونه نمی توانند در یك آكواریوم كنار هم جای بگیرند. پس باید یكی از این دو نوع را انتخاب كنید.

وضعیت آب – آیا مخزن آب دارای آب صاف و تمیزی است ؟ آیا جای كافی برای ماهی های دیگر در آن وجود دارد؟

سایز ماهی –اكثر ماهی های آكواریومی فقط به اندازه سایز مخزن رشد می كنند به این معنا كه هر چقدر مخزن بزرگتر باشد، آنها هم بیشتر رشد می كنند. اما پیش از خرید باید بدانید كه آنها چقدر رشد می كنند تا ببینید كه آیا می توانید آنها را نگه دارید یا نه.

نوع ماهی ها – آیا ماهی كه مدنظر شماست سلطه جو و متجاوز است یا نه به خوبی با ماهی های دیگر كنار می آید؟ یا باید همه ماهی ها را متجاوز و حمله ور انتخاب كنید یا ساكت و آرام.

غذای مصرفی – اغلب ماهی ها با غذای مخصوص ماهی سر می كنند، اما برخی ها هستند كه نیاز به غذاهای دیگری مثل میگوی آب شور یا كرم دارند. در زمان خرید ماهی باید قدری غذای مورد علاقه اش را نیز بخرید.

ظاهر و قیافه ماهی– شما ماهی را می خواهید كه خوش قیافه و خوشرنگ باشد و بطور فعالانه شنا كند. دقت كنید كه روی بدنش لكه های سفید نداشته باشد و باله هایش جویده نشده باشند.

ماهی های مرده – هیچ گاه از مخزنی كه در آن ماهی مرده وجود دارد ماهی نخرید. حتی اگر ماهی انتخابی شما مریض به نظر نرسد ممكن است زمانیكه آنرا خریداری كرده و به داخل آكواریوم خود انداختید، علائم بیماری بروز كند. در این حالت خیلی از ماهی های دیگر آكواریوم نیز مریض شده و می میرند.

هیچ گاه از مخزنی كه در آن ماهی مرده وجود دارد ماهی نخرید.

انواع ماهی های گرمسیری و نحوه انتخاب صحیح

ماهی های حاره ای به سراسر جهان صادر می شوند و چیزی بیش از 4 هزار گونه از این ماهی ها وجود دارد. اگر دوست دارید آكواریوم زیبایی داشته باشید، ماهی های حاره ای داخل آن بیندازید. گونه های نظیر: گوره خری، پلنگی، بولیویایی، و تترا تنها نمونه های محدودی از بی نظیر ترین ماهی گرمسیری هستند كه نسبت به سایر ماهی های آب شور كم قیمت تر می باشند. هر كدام از این ماهی ها شخصیت منحصر بفرد خودشان را دارند و از عادات و رفتارهای خاصی برخوردار می باشند.

ماهی

اضافه كردن ماهی

برخی از ماهی ها برای خود منطقه حكمرانی تعیین می كنند مانند غوك ماهی های دهان گشاد و دوست دارند تنها گونه از نوع خودشان در آكواریوم باشند  از سوی دیگر ماهی دم شمشیری و گاپی ها كه ماهی های رنگین و كوچك و زنده زاى آبهاى شیرین هستند، خیلی صلح طلب هستند و كاری به ماهی های دیگر ندارند. ماهی های سلطه جو عموماً ماهی های ضعیف تر و آرام تر را اذیت می كنند و جو آكواریوم را به هم می ریزند.

حتی ماهی هایی كه كمی سلطه جو هستند همسایه های خوبی برای ماهی های خجالتی و آرام به حساب نمی آیند و برای آنها قلدری كرده و آسایش را از آنها سلب می كنند. برخی از این ماهی های پرخاشگر در زمان كم سن و سالی خوب هستند و وقتی بزرگتر شدند پرخاشگر می شوند.  برخی از ماهی ها مانند ماهی بلنی كه از انواع ماهیان كوچك استخوانی بوده  و باله ى پشت آن چند پر است در برابر بیماری های گوناگون مقاوم هستند و می توانند شرایط آبی متعددی را تحمل كنند، اما برخی ماهی های دیگر مانند فرشته ماهی خیلی حساس هستند و كوچكترین تغییر در آكواریوم روی سلامت آنها تاثیر می گذارد. ما به تازه كارها پیشنهاد می كنیم كه از ماهی های مقاوم تر استفاده كنند.

علاوه بر این باید به آداب غذایی ماهی هم توجه كنید.  برخی ماهی ها مثل فرشته ماهی و ماهی جراح گیاهخوار هستند و یا باید به آنها سبزیجات بدهید یا غذاهای گیاهی مخصوص ماهی برایشان بخرید.

برخی از ماهی ها طبیعتشان طوری است كه ماهی های كوچكتر از خودشان را می خورند و بهتر است آنها را با ماهی های خیلی كوچك در یكجا نیندازید.

ماهی آب شور یا آب شیرین

یكی از بزرگترین تصمیماتی كه باید بگیرید همین یكی است. تنوع گونه ای و رنگی ماهی آب شور بیشتر است اما هزینه های خرید و نگهداری آنها قدری گرانتر است. اگر مبتدی هستید بهتر است كار خود را با ماهی های آب شیرین شروع كنید و به مرور زمان كه قدری وارد تر شدید یك آكواریوم شور نیز به آن اضافه كنید.  برای آكواریوم آب شور باید چگالی سنج هم داشته باشید تا بتوانید كمی و زیادی نمك را سنجیده و میزان آنرا اضافه و كم كنید. گاهی اوقات قشر نمك به دیواره ها چسبیده و تمیز كردن آن قدری دشوار میشود.

گیاهان آكواریومی

گیاهان موجود در آكواریوم نه تنها آكواریوم شما را زیبا می كنند بلكه عملكردهای حیاتی بیشماری را نیز بعهده دارند. محل مناسبی برای پنهان شدن، تخم ریزی، و شنا كردن ماهی ها مانند محل زندگی طبیعی‌شان را فراهم می آورند. همچنین تولید ماده سمی دی اكسید كربن را نیز كاهش می دهند. قبل از خرید گیاهان آكواریومی ابتدا ظاهر گیاه را نگاه كنید كه سالم باشد و برگ های جویده نداشته باشد و روی آن حلزون های ریز نباشند. به دقت نگاه كنید چون تخم حلزون ها خیلی ریز است و ممكن است چند روز بعد از آنكه گیاه را در آب قرار دادید 100 ها بچه حلزون در اكواریوم ببینید.

"اكینودرز" دارای برگ های بلند و باریك است و در حدود 20 تا 50 سانتی متر در 30 درجه سانتی گراد رشد می كند.

ماهی

"آنابی آگوستیفولیا" كه تلخ مزه است. به راحتی رشد كرده و تا 10 تا 15 سانتی متر می رسد. نیاز به نور زیاد ندارد .

گیاه دیگر "علف پول" نام دارد كه از خانواده پامچال است و شرایط ایده آل برای آن برخورداری از نور متوسط تا زیاد و PH برابر با 6-9 و درجه حرارت 15 تا 30 درجه سلیسیوس است. در این شرایط علف پول چیزی در حدود 25 سانت هم رشد می كند. اگر هم در آكواریوم شما خزه ایجاد می شود، بهتر است در آن "ویستریا" پرورش دهید. ویستریا یك گیاه زیباست و برگ های شبیه به بلوط دارد، این گیاه 20 تا 50 سانت رشد می كند، نیاز به نور و PH برابر با 5 تا 9 و درجه حرارت 22 تا 30 دارد. استفاده از این گیاه را به مبتدی ها پیشنهاد می كنیم.

رهایی از ایجاد خزه در آب

با توجه به میزان روشنایی محلی كه آكواریوم در آن قرار گرفته در آب خزه ایجاد می شود و از خوشحالی شما كم می كند.  خزه هابه ایجاد اكسیژن كمك می كنند . برای از بین بردن خزه پد های مخصوص تمیز كردن خزه را تهیه كنید. هیچ گاه از اسكاچ ظرفشویی برای تمیز كردن خزه ها استفاده نكنید چراكه ممكن است اسكاچ حاوی مواد شیمیایی باشد. خزه برای رشد نیاز به آفتاب و نور دارد پس برای جلوگیری از ایجاد این معضل آكواریم را جایی قرار دهید كه در معرض تابش مستقیم نور آفتاب نباشد. اگر به ماهی ها زیاد غذا بدهید باقی مانده غذا منبع تغذیه مناسبی برای خزه ها می شود. به جای اضافه كردن تعداد ماهی های بیشتر چند گیاه به آكواریوم خود اضافه كنید تا رشد خزه ها هم كمتر شود. می توانید یك لجن خوار هم بگیرید تا كل محیط را برایتان تمیز كند اما بهترین راه ماهی جلبك خوار چینی است؛ این ماهی به خوبی همه خزه ها را میخورد فقط دقت داشته باشید كه برخی از انواع آنها خیلی بزرگ می شوند.

نشریه منزل

تنظیم: کهتری

مقالات مرتبط

یادگاری را کجا نگهداریم؟

آنچه از سفره نمی دانستید

با گرد موافقید یا چهار گوش؟

بهانه دیگه بسه

قصه شیرین صرفه جویی

آیا می خواهید ماکروفر بخرید؟

مشاوره
مشاوره
در رابطه با این محتوا تجربیات خود را در پرسان به اشتراک بگذارید.