تبیان، دستیار زندگی
ران سرفراز میهن در اندیشه جشن ملی « تیم ملی فوتبال ایران علی‌رغم پیروزی برابر تیم ملی ایرلند از صعود به مرحله نهایی رقابت‌های جام جهانی 2002 باز ماند. دیدار برگشت این دو تیم از سری دیدارهای مرحله PLAY OFF آسیا و اروپا با نتیج...
بازدید :
زمان تقریبی مطالعه :

جام جهانی در انتظار ایران سرفراز

میهن در اندیشه جشن ملی


« تیم ملی فوتبال ایران علی‌رغم پیروزی برابر تیم ملی ایرلند از صعود به مرحله نهایی رقابت‌های جام جهانی 2002 باز ماند. دیدار برگشت این دو تیم از سری دیدارهای مرحله PLAY OFF آسیا و اروپا با نتیجه‌ی یك بر صفر به سود تیم ملی فوتبال ایران پایان یافت. علی‌رغم این پیروزی تیم ملی ایران در مجموع دو بازی رفت و برگشت با نتیجه‌ی دو بر یك مغلوب حریف شد و بدین ترتیب تیم ایرلند به مرحله‌ی نهایی جام جهانی كره و ژاپن راه‌ یافت. »

این آخرین خبری بود كه روز بیست‌وپنجم آبان80 و پس از ناكامی ایران در راهیابی به جام‌جهانی 2002 مخابره شد.

البته شاید شكست مقابل تیم بحرین تلخ‌ترین خاطره‌ی ایران در مقدماتی 2002 بود.

اما اینك تیم ملی ایران در آرمانی‌ترین شرایط ممكن قرار دارد. گروه برانكو ایووانكویچ تاكنون كارنامه‌ی قبولی گرفته‌، آنها تنها به تثبیت جایگاه خود می‌اندیشند و با قدرتی مثال‌زدنی قصد دارند فردا در آوردگاهی ملی قدرت خود را به رخ بكشند.

گروه قدرتمند برانكو مصمم‌تر از همیشه است، اگر روزی مقابل تیم بحرین زانو زد هم‌اكنون مدعی‌ترین تیم گروه خود برای حضور در جام جهانی است.

ایران دیگر به اماواگر نمی‌اندیشد، روندی كه همیشه از آن واهمه داشتیم، كارنامه‌ی ایران مردودی نیست، شكست برابر اردن در مرحله‌ی اول مقدماتی نیز با پیروزی‌های شیرین اخیر قابل پوشش است.

ایران به یك تیم تبدیل شده، یك احساس در وجود 11 نفر نیست، 70 میلیون هوادار به دفاع از قدرت مثال‌زدنی فوتبال ایران می‌پردازد.

از ساعت 19 فردا، 90 دقیقه فرصت داریم تا جشن ملی را در ایران به راه بیاندازیم.

ایران خود را در آوردگاه مهم‌تری در شهر ملبورن ثابت كرده‌ است، آنها فعل شدن را به معنای كامل صرف كردند.

مطمئن باشید این بار ایران به شیرینی و به حق برنده است؛ بلیت‌های پرواز به سوی جام جهانی 2006 آلمان در دستان یاران برانكو است.

آنها جشن بزرگ صعود تیم ملی فوتبال كشورمان به جام جهانی 2006 آلمان را با حضور رییس جمهور در ورزشگاه یكصد هزار نفری آزادی برپا می‌كنند.

بنابر گزارش ایسنا، تیم ملی فوتبال كشورمان كه با غلبه بر كره‌ی شمالی و با كسب 10 امتیاز در صدر گروه دوم رقابت‌های مقدماتی جام جهانی 2006 آلمان قرار دارد، برای حضور در این رقابت‌ها تنها به یك امتیاز دیگر نیاز دارد.

فدراسیون فوتبال اعلام كرد كه برنامه‌ی ویژه‌ای برای برپایی جشن صعود تیم ملی به جام جهانی دارد كه پس از پیروزی بر بحرین در محل استادیوم آزادی و با حضور حجت الاسلام و المسلمین سید محمد خاتمی رییس جمهور كشورمان برگزار خواهد شد.

بر اساس این گزارش، فدراسیون فوتبال تا كنون هماهنگی‌های لازم با مسوولان و كمیته‌های مرتبط با برگزاری این جشن را انجام داده و قرار است پس از پایان بازی با بحرین و به مدت یك ساعت برگزار شود.

هیات رییسه فدراسیون فوتبال نیز طی نشست‌هایی جداگانه پس از بررسی شرایط بازی برابر كره‌ی شمالی، آخرین برنامه‌ریزی‌ها برای برگزاری دیدار برابر بحرین را مورد بررسی قرار دادند.

سید محمد خاتمی، رییس جمهور كشورمان كه بر اساس اعلام قبلی قرار است بازی ایران ـ بحرین را از نزدیك تماشا كند در جشن صعود حضور خواهد داشت و هدایایی را به بازیكنان و كادر فنی اهدا خواهد كرد.

** اهالی ورزش از تمهیدات دیدار فردا می‌گویند:

هواداران ایرانی برای این لحظه چهار سال لحظه‌شماری كردند. از پیروزی یك بر صفر برابر ایرلند جنوبی در دیدار برگشت PLAY OFF جام جهانی 2002 بر فوتبال ایران روزهای تلخ و شیرین فراوانی گذشته است.

برانكو ایوانكوویچ و گروهش به اندازه بحرین به امتیاز یا امتیازهای این دیدار انتخابی جام جهانی نیاز دارند.

شیوه‌ی محتاطانه برابر تیم نماینده‌ی اعراب كه در غافلگیر كردن تیم‌های بزرگ مهارت فراوانی دارد منطقی است. اما، اگر این شیوه‌ به آرایش دفاعی تبدیل شود دقایق دلهره‌آوری در انتظار یكصد هزار تماشاگر و ده‌ها میلیون بیننده ایرانی تا پایان بازی خواهد بود.

هدف سه امتیاز دیدار چهارشنبه است. با تساوی هم به جام جهانی می‌رویم اما هدف تقسیم امتیازها در تهران نیست.

به هر حال برانكو از خط دفاعی تیمش در دیدار فردا مطمئن است، سرمربی ایران در این باره به خبرنگار ایسنا گفت:« در مورد جانشین رحمان رضایی تصمیم گرفته‌ام. تركیب و تكلیف این خط به طور كامل روشن است و مشكلی وجود ندارد.»

ایوانكوویچ نمی‌خواهد از جانشین رضایی یا آرایش هجومی ایران حرف بزند. مشت او تنها با شنیده شدن سوت شروع بازی چهارشنبه باز می‌شود.

اما تدبیر، هدف و آرزوی ولفگانك سیدكا سرمربی بحرین در روز سرنوشت او و تیمش چیست؟

سیدكا با هیچ خبرنگاری حتی بحرینی‌ها هم گفت‌وگویی نداشته است. او از برانكو هم محافظه‌ كارتر است.

عبدالله عاشور خبرنگار روزنامه المیثاق و آسوشیتدپرس (AP) درباره‌ی آرایش بحرین به ایسنا گفت:« شاید چیدمان 2 ـ 4 ـ 4 بازی با ژاپن چهارشنبه هم تكرار شود. سیدكا چیزی برای از دست دادن ندارد. پس با شیوه‌ی هجومی بازی خواهد كرد.»

عاشور درباره‌ی برگ‌های برنده‌ی تیم سوم گروه B انتخابی جام جهانی گفت:« طلال یوسف، حسین علی و محمد هبیل بهترین‌های بحرین خواهند بود. این تیم به دنبال پیروزی است.»

فهرست مصدومان و محرومان دو تیم هم مشخص شده است. ایوانكوویچ درباره‌ی سیاهه‌ی تیمش گفت:« ابراهیم میرزاپور، یحیی گل محمدی و وحید هاشمیان مصدوم هستند. اما، به بازی فردا می‌رسند. سایر بازیكنان تیم در شرایط عالی به سر می‌برند و روحیه بسیار خوبی دارند.»

رحمان رضایی، مدافع مسینا به سبب گرفتن كارت زرد برابر كره‌ی شمالی بازی بزرگ بحرین را از دست داد.

شرایط محمد سالمین هنوز روشن نیست. او پسر احمد سالمین، اسطوره‌ی فوتبال بحرین است كه نخستین گل جام خلیج فارس را در مارس 1970 به ثمر رساند.

حسین بابا و محمد حسین به تركیب اصلی سیدكا بازگشته‌اند. این بهترین خبر برای بحرینی‌ها بود.

پانزده دقیقه ابتدایی و پایانی دیدار چهارشنبه راز كامیابی ایران خواهد بود. باید به این نكته توجه داشت. شروع و پایان بازی تا چه اندازه‌ای حیاتی است. روانشناسان پیرامون تیم ملی وظیفه دارند یازده مردی كه برای این سی دقیقه اعصاب پولادین دارند را به میدان بفرستند.

ایران باید در این دقایق زهردار و رویین تن باشد.

بحرین موزیانه نتیجه می‌گیرد اما، نمی‌تواند با دریافت كردن یك گل شكیبا و با انگیزه كارش را دنبال كند.

** هماهنگی‌های لازم پیش از دیدار تیم ملی فوتبال كشورمان برابر بحرین انجام شده و مجموعه‌ی ورزشی آزادی آماده برگزاری این مسابقه است. پس از پایان آخرین جلسه‌ی هماهنگی پیش از این دیدار كه با حضور مقامات اجرایی، امنیتی و نظامی برگزار شد، مدیر كل حراست سازمان تربیت بدنی به خبرنگار ورزشی خبرگزاری دانشجویان ایران (ایسنا)، گفت: آخرین هماهنگی‌های لازم برای برگزاری هر چه بهتر دیدار تیم ملی كشورمان و بحرین با حضور مسوولان مربوطه برگزار شد و با توجه به این كه مسوولیت اصلی نظم ورزشگاه بر اساس مصوبه‌ی شورای امنیت ملی كشور بر عهده نیروی انتظامی است توافقاتی برای حفظ امنیت و حراست انجام گرفت.

محمدپور با تاكید بر این كه به هیچ وجه در روز بازی بلیت فروشی انجام نخواهد شد، افزود: از تماشاگرانی كه موفق به تهیه بلیت از مراكز اعلام شده نشده‌اند درخواست داریم كه از طریق گیرنده‌های خود بازی را تماشا كنند.

وی افزود: با توجه به حساسیت بالای دیدار چهارشنبه، نیازمند همكاری و تعامل تماشاگران كه بلیت تهیه كرده و به ورزشگاه خواهند آمد با عوامل اجرایی و انتظامی هستیم و بی‌تردید با این همكاری روز چهارشنبه بازی در نهایت آرامش و سلامت برگزار خواهد شد و این همكاری باعث اجرایی شدن برنامه‌های بعدی می‌شود.

مدیر كل حراست سازمان تربیت بدنی درباره‌ی زمان گشوده شدن درهای ورودی ورزشگاه آزادی، گفت: تماشاگرانی كه بلیت تهیه كرده‌اند می‌توانند از ساعت 14 به بعد به ورزشگاه عزیمت كنند و از آنها می‌خواهیم كه زودتر از ساعت اعلام شده در اطراف ورزشگاه تجمع نكنند.

وی افزود: با توجه به این كه آقای خاتمی برای تماشای دیدار تیم ملی برابر بحرین به ورزشگاه خواهند آمد به طور قطع اقدامات و محدودیت‌های ویژه‌ای در نظر گرفته خواهد شد.

محمدپور درباره‌ی جشن صعود تیم ملی كشورمان به جام جهانی پس از دیدار برابر بحرین، تصریح كرد: با هماهنگی كه بین فدراسیون فوتبال و سازمان صدا و سیما انجام گرفته برنامه‌های خاصی برای پس از پایان بازی تا ساعت 22 شب در نظر گرفته شده است.

** رییس پلیس 110 كشور در خصوص بازی تیمهای ملی فوتبال ایران و بحرین گفت: تمهیدات لازم را برای هرچه بهتر برگزار كردن مسابقه فوتبال و جشن‌های احتمالی در سراسر كشور به مناسبت صعود به جام جهانی پیش‌بینی كرده‌ایم؛ از این رو آمادگی لازم برای برقراری نظم در مراسم‌ شادی را داریم.

به گزارش ایسنا، سردار مؤمنی افزود: تامین امنیت روز بازی به طور كامل بر عهده فرماندهی انتظامی تهران بزرگ است؛ از این رو توصیه می‌كنم با توجه به اینكه ایران به دلیل مسائل وقوعی قبلی، از نظر بین‌المللی زیر ذره بین است كلیه همكاران تمام توان خود را بكار گیرند و از ورود افراد بدون بلیت به ورزشگاه جدا جلوگیری كنند.

** فرمانده پلیس تهران بزرگ نیز با تاكید بر این كه برگزاری جشن پیروزی تیم ملی فوتبال كشور حق جامعه است گفت: درب‌های ورزشگاه آزادی در روز بازی تیمهای ملی فوتبال ایران و بحرین تنها بین ساعات 12 تا 14 برای ورود هواداران باز خواهد بود.

فرمانده پلیس تهران بزرگ با اشاره به تدارك تسهیلات ویژه ترافیكی و انتظامی در سطح شهر و آمادگی كامل ماموران نیروی انتظامی جهت همراهی با مردم برای بر پایی جشن پیروزی تصریح كرد: هوادارانی كه بلیت بازی را تهیه كرده‌اند، قبل از ساعت 12 به ورزشگاه مراجعه نكرده و حتی‌المقدور از آوردن وسیله نقلیه شخصی جلوگیری و از وسایل نقلیه عمومی استفاده كنند؛ چرا كه از ورود خودروهای شخصی در روز بازی از ضلع غربی ورزشگاه آزادی جلوگیری شده، در نتیجه هواداران دارای وسیله نقلیه شخصی باید خودروهای خود را در بیرون ورزشگاه پارك كنند.

** جلیل سازگارنژاد، عضو هیات رییسه فدراسیون فوتبال در این خصوص به خبرنگار ایسنا گفت: فدراسیون فوتبال معمولا پس از هر بازی و كسب پیروزی پاداش نقدی را به بازیكنان هدیه می‌كند اما قرار است در جشن صعود، رییس جمهور پاداش ویژه هیات دولت را به مناسبت كسب این صعود شیرین به تیم ملی هدیه كند.

به گفته‌ی سازگارنژاد،‌ جوایزی از سوی فدراسیون فوتبال به بازیكنان اهدا خواهد شد.

** مدیرعامل سابق باشگاه پیروزی معتقد است كه صعود مقتدرانه تیم ملی فوتبال كشورمان به رقابت‌های جام جهانی 2006 آلمان نتیجه‌ی برنامه‌ریزی مسوولان، هم صدایی رسانه‌ها و عزم ملی بوده است.

اكبر غمخوار به خبرنگار ایسنا گفت: حضور تیم ملی فوتبال ایران در مسابقات جام جهانی كه می‌تواند دستاوردها و تاثیرات بسزایی در تغییر شرایط ورزش و فوتبال كشور داشته باشد حاصل برآیند فكری و هم صدایی ایجاد شده در رسانه‌ها، اراده‌ی ملی مدیران و ورزشكارانی بود كه با اثبات توانمندی‌هایشان خواستند و ثابت كردند كه می‌توانند مقتدرانه صعود كنند اما این پایان راه نیست و باید با بهره‌گیری از این شرایط به تغییرات كارساز دست یافت.

وی افزود: باید مدیران ورزش به گونه‌ای برنامه‌ریزی كنند كه علاوه بر اثبات توانمندی‌های فنی و حرفه‌ای فوتبال ایران در جریان رقابت‌های جام جهانی بتوانیم تاثیرات این حضور را با تغییرات اساسی و تحولات كارساز در ساختار فنی و مدیریتی ورزش شاهد باشیم.

غمخوار خاطر نشان كرد: حضور تیم‌ها در جام جهانی همواره ثابت كرده است كه چقدر می‌تواند برای فوتبال آن كشور تحول آفرین باشد، توجه باشگاه‌ها و فوتبال دنیا به بازیكنان و مزیت‌های اقتصادی حاصله از صعود به جام جهانی تنها از مزیت‌های ظاهری این مهم است كه می‌تواند برای آینده فوتبال موثر باشد.

وی با اشاره به تحولات فوتبال ایران پس از صعود به جام جهانی 1998 گفت: مدیران ورزشی باید با آمادگی دو چندان بیشترین استفاده را از شرایط موجود ببرند. باید برنامه‌ریزی مدون و حساب شده‌ای داشت تا با آمادگی كامل به استقبال ایجاد یك شرایط حرفه‌ای در ساختار ورزش كشور برویم.

غمخوار معتقد است كه اگر نتوانیم بعد از جام جهانی سطح ورزش و فوتبال را ارتقا دهیم قطعا فرصت و موقعیت مناسب‌تری حاصل نخواهد شد كه به این مهم دست یابیم.

وی در ادامه با اشاره‌ی مجدد و با تاكید بر اهمیت دادن به نقش رسانه‌ها در شرایط كنونی تیم ملی گفت: وحدت رسانه‌ها نقش بسزایی در پیروزی‌های تیم ملی داشته است. رسانه‌ها در شرایط حضور تیم ملی در رقابت‌های مقدماتی جام جهانی تصمیم گرفته بودند كه با حمایت همه جانبه از تیم ملی شرایط صعود را هموار كنند و این حمایت نیز امروز به بار نشسته است.

غمخوار در پایان خواستار توجه جدی‌تر به باشگاه‌های ورزشی به عنوان سازندگان اصلی فوتبال شد.

** مدافع جوان و شیرازی تیم ملی فوتبال كشورمان تاكید كرد: اراده وصف ناشدنی برای پیروزی برابر بحرین در بین ملی‌پوشان ایران وجود دارد.

ستار زارع در گفت‌وگو با خبرنگار خبرگزاری دانشجویان ایران (ایسنا)، اظهار كرد: انگیزه و روحیه‌ی بسیار بالایی برای موفقیت در دیدار روز چهارشنبه بین بازیكنان تیم ایران وجود دارد، ما به خوبی از حریف شناخت داریم و بی‌تردید فردا آنها را شكست می‌دهیم.

وی افزود: به تماشاگران كشورمان این قول را می‌دهم كه فردا بازی زیبایی را از طرف تیم ایران شاهد خواهند بود و با حمایت صد هزار تماشاگر تنها برای پیروزی و گرفتن جشن صعود در تهران به میدان می‌رویم.

زارع تصریح كرد: فكر می‌كنم تكنیك و تاكتیك بازیكنان ما بر قدرت بدنی بازیكنان بحرین برتری یابد و بتوانیم بازی را تحت كنترل داشته باشیم.

وی خاطر نشان كرد: با توجه به مصدومیت دو سه بازیكن بحرین آنها در خط حمله دچار مشكل هستند و با این وجود برای كسب سه امتیاز دست به حمله می‌زنند كه این فرصت خوبی است تا بتوانیم دروازه آنها را باز كنیم.

ستار زارع تصریح كرد: به عنوان مدافع تیم ملی در صورتی كه با نظر كادر فنی وارد میدان شوم، با تمام توان برای موفقیت تیم ملی تلاش می‌كنم.

وی تاكید كرد: بی‌تردید پیروزی در بازی فردا و برپایی جشن صعود به همراه سایر هموطنانمان در ورزشگاه آزادی بزرگ‌ترین خاطره دوران ورزشی من خواهد بود.

** مربی تیم ملی فوتبال كشورمان در خصوص آخرین وضعیت تیم ملی برای حضور در برابر بحرین گفت: تمامی بازیكنان در آمادگی كامل به سر می‌برند و هیچ مشكلی برای دیدار برابر بحرین وجود ندارد. تمام شرایط برای انجام یك بازی زیبا و جذاب فراهم است. كلیه‌ی بازیكنان در آمادگی كامل به سر می‌برند و هیچ مشكلی برای این دیدار وجود ندارد.

وی تاكید كرد: از هر لحاظ تیم برای انجام یك دیدار مقتدرانه آماده است و با رفع مصدومیت جزیی میرزاپور، گل محمدی و هاشمیان نیز دغدغه‌ای در خصوص مشكلات ناشی از مصدومیت نخواهیم داشت.

مربی تیم ملی فوتبال اظهار داشت: با توجه به حساسیت‌های ایجاد شده قبل از دیدار برابر بحرین تیم ملی فارغ از كلیه‌ی این جریانات به دنبال انجام یك بازی حرفه‌ای است، سعی و تلاشمان را خواهیم كرد تا یك بازی هدفمند و مقتدر را كه لایق فوتبال كشورمان است ارایه دهیم.

فركی با اشاره به شرایط تیم ملی فوتبال بحرین گفت: بحرین انگیزه‌ی زیادی برای كسب برتری در برابر ایران دارد و قطعا انتحاری به میدان خواهد آمد. ما نیز برنامه‌ای هماهنگ را برای نتیجه‌گیری برابر این تیم آماده كرده‌ایم كه در زمین به نمایش خواهیم گذاشت.

** محرم نویدكیا كه این روزها با روحیه و آمادگی خاص در تمرینات تیم ملی حضور دارد به خبرنگار ایسنا گفت: بحرین را شكست می‌دهیم تا خاطره شكست تلخ چهار سال پیش برای همیشه از ذهن مردم ایران پاك شود. شرایط بازیكنان تیم ملی بسیار ایده‌آل است به خصوص از نظر روحی تمامی نفرات تنها یك انگیزه دارند و آن شكست دادن بحرین است.

وی افزود: مردم كشورمان چهار سال پیش، زمانی كه در منامه تیم ملی ایران از بحرین شكست خورد ناراحتی و عذاب بسیاری كشیدند و در حال حاضر وظیفه بازیكنان تیم ملی است تا با شكست دادن بحرین در بازی روز چهارشنبه آن خاطره تلخ را برای همیشه از ذهن مردم دور كنند.

نویدكیا خاطرنشان كرد: البته نباید به هیچ وجه بحرین را دست كم بگیریم چرا كه آنها به پیروزی در این دیدار نیاز دارند و با انگیزه‌ی زیادی به تهران می‌آیند و بی‌تردید در بازی روز چهارشنبه با چنگ و دندان برای كسب سه امتیاز می‌جنگند.

وی افزود: بنابراین سه امتیاز دیدار برای هر دو تیم اهمیت زیادی دارد چرا كه از یك طرف می‌تواند ما را به جام جهانی ببرد و از طرفی بحرینی‌ها را به صعود امیدوار می‌سازد.

با این حال نویدكیا اعتقاد دارد زمانی كه با شكست بحرین ضمن صعود به جام جهانی زمینه‌ی حذف حریف را نیز فراهم می‌آوریم آن وقت جشن صعود در ورزشگاه آزادی تهران بسیار پرخاطره خواهد بود، جشنی باشكوه‌تر از آنچه كه بحرینی‌ها برای صعود عربستان برپا كردند.

** رییس فدراسیون فوتبال نیز به ایسنا می‌گوید: تمامی مسوولان فدراسیون و كادر فنی تیم ملی تلاش خواهند كرد كه روز چهارشنبه یك روز خوب برای فوتبال ایران باشد و تیم ملی كشورمان این بار بدون دغدغه به جام جهانی راه پیدا كند. با آنكه تیم ملی كشورمان با یك تساوی به جام جهانی راه پیدا می‌كند، اما باید در بازی روز چهارشنبه حداكثر امتیاز را بدست آوریم.»

رییس فدراسیون فوتبال می‌افزاید: «مردم كشورمان همواره در لحظات حساس یار و یاور تیم ملی فوتبال كشورمان بوده‌اند و با توجه به اینكه برای بازی روز چهارشنبه نزدیك به 80 هزار بلیط فروخته می‌شود، امیدواریم مانند همیشه تماشاگران در ورزشگاه حاضر شوند و با حمایت خود از ملی پوشان روحیه و انگیزه‌ی آنها را بالا ببرند. روز چهارشنبه روز بزرگی برای فوتبال و ملت ایران است و به همین دلیل پس از پایان بازی بحرین كه به لطف خداوند با صعود تیم ملی فوتبال كشورمان همراه است، جشن ویژه‌ای را در ورزشگاه آزادی برپا ‌خواهیم كرد.»

عضو هیات رییسه‌ی فدراسیون فوتبال با تجلیل از نقش نقادانه و هدایتگر رسانه‌های گروهی در پیشبرد برنامه‌های تیم ملی و در نهایت صعود به جام جهانی گفت: نمی‌توان منكر تاثیرگذاری رسانه‌ها در رشد فوتبال ملی شد.

** علی تاجرنیا نیز به خبرنگار ایسنا گفت: حضور موفق تیم ملی فوتبال كشورمان در رقابت‌های مقدماتی جام جهانی 2006 آلمان محصول پیگیری مجدانه مسوولان فدراسیون و تلاش‌ها و زحمات كادر فنی و بازیكنان است كه با نظارت موشكافانه و دقیق رسانه‌ها نیز به نتیجه رسیده است.

وی افزود: مطبوعات و رسانه‌ها با پیگیری دقیق شرایط و پوشش كامل برنامه‌های تیم ملی به عنوان یكی از اصلی‌ترین عوامل موفقیت، نقش سازنده‌ای در صعود به جام جهانی ایفا كرده‌اند كه نمی‌توان به راحتی از آن گذشت.

تاجرنیا خاطرنشان كرد: اگرچه مطبوعات در برخی موارد انتقادهایی خارج از دایره‌ی انصاف ارایه می‌كنند ولی معتقدم كه این نقادی‌های بی‌پروا نیز علاوه بر هوشیار نگه داشتن مسوولان، راه را برای ادامه‌ی فعالیت مثبت هموارتر می‌كند و این مهم نیز مسیری جز پیشرفت را ترسیم نمی‌كند.

وی افزود: باید نقش تاثیرگذار جامعه‌ی رسانه‌ای را بر رشد و توسعه پذیرفت .

عضو هیات رییسه‌ی فدراسیون فوتبال همچنین با اشاره به نقش و جایگاه مدیریت فدراسیون در شكل‌گیری شرایط موفقیت كنونی تیم ملی گفت: مجموعه‌ی فدراسیون فوتبال و خصوصا هیات رییسه سعی كرد با حمایت‌ها و تصمیمات خود بهترین شرایط را برای تیم ملی ایجاد كند كه قطعا این مهم نیز نقش ارزنده‌ای در شكل‌گیری شرایط كنونی تیم ملی داشته است.

وی افزود: احیا هیات رییسه فدراسیون برای اولین بار در تاریخ فوتبال ایران و تاثیرگذاری آن بر شرایط فوتبال مشهود و آشكار است اما معتقدم كادر فنی با دانش نوین برانكو و تلاش بازیكنان در كنار نقش همیشه ناظر و چشمان باز رسانه‌ها موجب رقم خوردن شرایط كنونی شده است.

تاجرنیا تاكید كرد: دست یافتن به شرایط كنونی و صعود به جام جهانی نباید نقطه پایان تلقی شود.

وی افزود: جام جهانی افتخار است اما باید به دنبال ساختن بهشت برای فوتبال بود به گونه‌ای كه حضور در جام جهانی ابتدایی‌ترین سرفصل آن باشد.

عضو هیات رییسه‌ی فدراسیون فوتبال در پایان ابراز امیدواری كرد كه پس از مسابقات جام جهانی با تنظیم و اجرایی كردن برنامه‌های كاری در جهت حفظ شرایط برتر فوتبال ایران در آسیا و ارتقا آن در جهان تلاش لازم صورت گیرد.

** مجید جلالی در گفت‌وگو با خبرگزاری دانشجویان ایران (ایسنا)، اظهار كرد: صعود به جام جهانی قله‌ی فوتبال نیست بلكه هدف نهایی رشد و گسترش امكانات و زیرساخت‌های استعدادیابی است كه آینده‌ی فوتبال را بیمه می‌كند. فوتبال همواره متناسب با گذر زمان در حال پیشرفت است، زمان برای رشد فوتبال متوقف نمی‌شود نباید با درك این واقعیت صعود به جام جهانی را قله‌ی آرزوهای فوتبال ملی دانست و از مسیر پیشرفت نهایی آن دور شد.

وی تصریح كرد: لزوم برخورد حرفه‌ای در فوتبال به برنامه‌ریزی حرفه‌ای برای رشد نیازمند است، صعود به جام جهانی باید جزیی از برنامه‌ریزی چندین ساله‌ای باشد كه با نگاه حرفه‌ای طراحی شده و همواره به دنبال ایجاد تغییر و ترقی است.

جلالی خاطر نشان كرد: تمامی كشورهای صاحب فوتبال با اهمیت دادن به جام جهانی بر اساس برنامه‌ای عمل می‌كنند كه آن را معیار حركت خود قرار داده‌اند، ما نیز باید در كنار توجه و بها دادن به حضور در جام جهانی به شرایط پس از صعود نیز بیاندیشیم. شرایطی كه اگر دقت كافی در گذر از آن نشود، تمام سرمایه‌ها و هزینه‌های معنوی و مادی كنونی را به هدر خواهد داد.

این كارشناس فوتبال معتقد است اگر هدف فوتبال صعود به جام جهانی باشد، پس از صعود همگان خود را ارضاء شده می‌بینند و به دنبال مطالبات خواهند رفت. از این نگاه است كه نزول فوتبال و خروج از مسیر پیشرفت رقم می‌خورد، چیزی كه حاصل آن تكرار مجدد برنامه‌ها و هزینه‌هایی است كه هیچ تاثیر كارساز و القا اندیشه‌ای جدید را به همراه نخواهد داشت.

جلالی تاكید كرد: برای عقب نماندن از مسیر پیشرفت فوتبال باید برنامه‌های بلند مدت داشته باشیم. باید دامنه حركت و مسیر رشد را وسیع‌تر دید، باید ساختار تشكیلاتی، تربیت نیروی انسانی، تامین منابع، گسترش تاسیسات و ورود تكنولوژی را جدی‌تر گرفت.

وی افزود: تربیت مدیران، مربیان و بازیكنان كه بدنه‌ی اصلی فعالیت حرفه‌ای در فوتبال را تشكیل می‌دهند باید مورد توجه جدی قرار گیرد، ما تاكنون در این بخش كمترین هزینه را داشته‌ایم.

جلالی با اشاره به شرایط حضور تیم ملی فوتبال در جام جهانی 2006 آلمان گفت: تیم فوتبال كشورمان در حال حاضر با تكیه افراطی بر قابلیت‌های فردی و عدم وجود یك ساختار تیمی هماهنگ وضعیت بهتری نسبت به جام جهانی 98 ندارد. بر این اساس 90 دقیقه‌های سختی را در مصاف با حریفان و در بازی‌های جام جهانی خواهیم داشت.

وی در پایان با ارزشمند دانستن نقش تمام گزینه‌های مرتبط با تیم ملی در صعود این تیم به جام جهانی، ‌خواستار اتحاد و همدلی بیشتر برای حضور موفق‌تر در ادامه‌ی رقابت‌های جام جهانی شد.

** فریدون زندی نیز به خبرنگار ایسنا گفت: بازی در تیم ملی ایران در جام جهانی یك افتخار بزرگ برای من خواهد بود و امیدوارم در آنجا بازی‌های خوبی انجام دهم تا تیم ایران در جام جهانی آلمان نیز موفق باشد.

وی در مورد دیدار روز چهارشنبه ایران برابر بحرین نیز تصریح كرد: بازی سختی خواهد بود چرا كه آنها برای گرفتن امتیاز به دروازه ایران حمله می‌كنند اما تصور می‌كنم بتوانیم آنها را شكست دهیم.

زندی افزود: در بازی رفت در بحرین مقابل این تیم بازی كرده‌ام و با شیوه‌ی كار آنها آشنایی دارم و با توجه به وضعیت دو تیم ایران و بحرین، معتقدم این تیم ایران است كه بازی چهارشنبه را به نفع خود خاتمه می‌دهد.

فریدون زندی در مورد میزان آمادگی خود نیز خاطر نشان كرد: از ناحیه‌ی مچ پای چپ مقداری مصدومیت داشتم اما این آسیب دیدگی چندان جدی نیست و می‌توانم برابر بحرین بازی كنم.

هافبك تیم ملی كشورمان بزرگ‌ترین آرزوی خود را برگزاری جشن صعود همراه سایر مردم ایران در ورزشگاه آزادی عنوان كرد.

زندی در خاتمه گفت: از زمانی كه به ایران آمده‌ام، مردم بسیار با من مهربان بودند و من نیز تمامی ایرانی‌ها را دوست دارم.

 آرزوی بزرگ زندی 

 هشدار کاپیتان تیم ملی ایران 

 حاشیه‌هاى‌ دیدار ایران و کره‌شمالى‌ 

 گزارشی از تمرین تیم ملی برای بازی با بحرین 

 بازیکنان از بازی با بحرین می گویند