تبیان، دستیار زندگی
اگر گذارتان به غرب کشور افتاد حتی برای یک شب هم که شده در ایلام اقامت کنید. این استان کوچک آنقدر جاذبه های طبیعی و تاریخی و فرهنگی دارد که میزبانی خوبی از شما به عمل آورد!
بازدید :
زمان تقریبی مطالعه :

بگذارید ایلام نمک گیرتان کند!

ایلام را با طبیعت سرسبزش می شناسند. طبیعت 7 رنگی که جاذبه های آبی و کوهستانی و جنگلی را یک جا به میهمانانش هدیه می کند! اگر گذارتان به غرب کشور افتاد حتی برای یک شب هم که شده در ایلام اقامت کنید. این استان کوچک آنقدر جاذبه های طبیعی و تاریخی و فرهنگی دارد که میزبانی خوبی از شما به عمل آورد! البته اگر زیبایی های این استان زیر زبانتان مزه داد و هوس کردید چند روز بیشتر میهمان این شهر باشید تعجب نکنید. زیبایی های ایلام همه مسافران را نمک گیر می کند!

دوقلوهای ایلامی

اگر به ایلام سفر می کنید، برنامه هایتان را طوری پس و پیش کنید که لااقل یک روز را به دیدن دوقلوهای این استان بروید! دریاچه‌های دوقلوی آبدانان که به نام «دوگانه سیاه گاو» معروف هستند، در فاصله 8 کیلومتری سراب باغ آبدانان قرار دارند. جایی میان دشت ها و کوه های مرتفعی که با گلزارهای حاشیه دریاچه و پرندگان وحشی آب، منظره ای رویایی را شکل داده اند. شاید به همین دلیل است که بیشتری کسانی که حداقل یک بار پایشان به دوگانه سیاه گاو رسیده، این دو دریاچه را از نادرترین پدیده‌های طبیعی ایران می دانند.

بگذارید ایلام نمک گیرتان کند!

این دو دریاچه طوری کنار هم قرار گرفته اند که با كانالی طبیعی به عرض 8 متر، عمق 4 متر و طول 70 متر با هم ارتباط دارند. زلالی آب دوقلوهای ایلام به حدی است که اگر کنار این دریاچه ها بایستید می توانید تا عمق 30 متری شان را هم به چشم ببینید! طوری که انگار بالای آكواریوم غول پیکری ایستاده اید که هیچ کدام  پر از ماهی های رنگارنگ آن نمی توانند از چشم شما پنهان بمانند!

کمی آن طرف تر از آکواریوم طبیعی ایلام، غار «مژاره» جا خوش کرده است. یعنی درست پای كوه كهنسال كبیر كوه. غار مژاره محل زندگی برخی پرنده‌های مهاجر و بومی است و بهانه ای است تا توریست هایی که در بهار و زمستان سری به ایلام می زنند، جاذبه های بیشتری از این استان را به چشم ببینند.

اگر گذارتان به دوگانه سیاه گاو افتاد، سعی کنید تا ساعات ظهر و زمانی که آفتاب روی این دریاچه می افتد، در کنار آن بمانید. آن وقت خواهید دید این دریاچه زلال چطور رنگارنگ و پر زرق و برق می شود. دلیل این اتفاق هم گوگرد و املاح مختلفی است که در آب این دریاچه وجود دارد. جالب تر از همه این که این دریاچه های دوقلو چشمه‌های جوشان و شیرینی هم در عمقشان دارند که زلالی و زیبایی آنها را چند برابر می کنند.

این دوگانه زیبا در حدود 15 كیلومتری شهر آبدانان قرار گرفته و هر سال جمعیت زیادی را برای تماشا به آبدانان می کشاند.

اگر به ایلام سفر می کنید، برنامه هایتان را طوری پس و پیش کنید که لااقل

یک روز را به دیدن دوقلوهای این استان بروید! دریاچه‌های دوقلوی آبدانان که

به نام دوگانه سیاه گاو معروفند، از نادرترین پدیده‌های طبیعی ایران هستند

از چشمه آب گرم تا قیر جوشان!

چشمه آبگرم دهلران در 3 کیلومتری دهلران، یعنی درست در دامنه سیاه کوه و نزدیک به غارخفاش قرار گرفته است. آب زلالی که با دمای 50 درجه و درصدی مناسب از گوگرد است اثرات درمانی زیادی دارد. ظاهرا پزشکان هم تایید کرده اند که آب این چشمه در درمان رماتیسم، حساسیت و همچنین شکستگی استخوان و درد های مفصلی و کوفتگی موثر است. شاید بد نباشد که بدانید آب این چشمه ها در طول روز بر اساس میزان و زاویه تایش آفتاب به رنگ های مختلفی در می آید! جریان این آب باعث شده تا در جنوب غربی دهلران منطقه شوره زاری به وجود بیاید. منطقه ای که با گیاهان گز پوشیده شده و طبیعت متفاوتی را رقم زده است.

اما ایلام یک چشمه معروف دیگر هم دارد که تعجب هر مسافری را بر می انگیزد! چشمه قیر دهلران همان چشمه عجیب و غریبی است که با عبور از میان سنگ هایی که حاوی مواد آلی هستند، آغشته به قیر می شود و تبدیل چشمه ای از قیر طبیعی را می دهد. برای رسیدن به این چشمه سیاه رنگ باید از شهر دهلران به سمت بوستان جنگلی آبگرم بروید تا در منطقه دشتی، پایین دامنه سیاه کوه آن را ببینید. بعد از عبور از داخل بوستان در سمت راست جاده تابلویی وجود دارد که مسیر چشمه قیر را نشان می دهد. بعد از آن بوی قیر می تواند راهنمای شما باشد!

قطر دهانه چشمه نزدیک به 9 متر است و از زیر آن آب گرمی که پر از ذرات ریز و درشت قیر است عبور می کند. بومیان منطقه معتقدند که این چشمه خون اژدهایی بوده که در جنگ با پهلوانی اساطیری، (شاید اسفندیار) به هلاکت رسیده است!

قلعه های ایلام

بگذارید ایلام نمک گیرتان کند!

اگر طرفدار بناهای تاریخی هستید قلعه والی ایلام را از دست ندهید. قلعه 4 هزار متری والی یکی از مهم ترین بناهای قاجار است که در سال 1326 قمری توسط غلامرضا خان والی بر روی تپه ای به نام چغا میرگ ساخته شده است. این قلعه پستوهای زیادی دارد که از حرم سرا، شاهنشین و اتاق آیینه جدا شده اند و زندان بزرگی هم در زیر زمین این قلعه به چشم می خورد. قلعه سه در ورودی در قسمت شرق، غرب و جنوب دارد که در اصلی آن در قسمت جنوبی اش قرار گرفته و بقیه درها برای رفت و آمدهای خصوصی مورد استفاده قرار می گرفتند.

قلعه کنجانچم هم یکی دیگر از جاذبه های این استان است که در سال 1326 ه ق به دستور غلامرضا خان ابوقداره، آخرین والی به جا مانده در ایلام ساخته شد. این قلعه اتاق های مرتبط به هم، حمام، برج نگهبانی و قسمت مسکونی و دیوانخانه دارد که به عنوان قلعه زمستانی والی مورد استفاده قرار می گرفته است.

زیارتگاه امامزاده علی صالح

بقعه امام زاده صالح (ع) یکی از نوادگان امام سجاد (ع) در شهر صالح آباد از توابع شهرستان مهران قرار دارد.

ایشان از معاصرین حضرت امام موسی کاظم (ع) بوده اند که همزمان با طغیان خلفای عباسی به ایران هجرت كرده و در زمان امام رضا (ع) در محل صالح آباد به شهادت رسیده اند.

بگذارید ایلام نمک گیرتان کند!

گفته می شود که در زمان هلاکو خان مغول ساختمانی کوچک روی مقبره ایشان احداث شده بود ولی این ساختمان در زمان قاجار به دستور والی ابوقداره تجدید بنا و پس از پیروزی انقلاب بنای آن بازسازی اساسی شد.

در صحن این امامزاده مزار شهدای جنگ تحمیلی استان هم قرار دارد که هر روز خانواده های زیادی را به این زیارتگاه می کشاند.

مقبره امامزاده پیر حسین هم در روستای زنجیره علیا شهرستان شیروان چرداول قرار گرفته است. درست در دل كوه خُورمه که با سکوت و آرامشی که دارد، گوشه دنجی برای زیارت تازه واردها فراهم کرده است. این امامزاده از نوادگان امام موسی كاظم (ع) است كه در میان مردم بومی منطقه بسیار مورد احترام است. بنای ساده و زیبای این امامزاده یكی از بناهای ثبت شده ایلام در فهرست آثار ملی كشور است.

یک تکه از بهشت

غار طبیعی زینگان شاید شگفت انگیزترین تکه از استان ایلام باشد که در دل منطقه ای گرمسیری جا خوش کرده است. برای دیدن این غار باید شال و کلاه کنید و راهی صالح آباد از توابع شهرستان مهران شوید. جایی که هر سال صدها نفر با پای پیاده راهی آن می شوند تا زیبایی این غار را از نزدیک ببینند.

اگر چه غار طبیعی زینگان برای بیشتر مردم كشور ناشناخته مانده اما زیبایی منحصر به فرد و شكل گیری این غار در دل منطقه ای گرمسیری کافیست تا هر سال گردشگران داخلی و خارجی زیادی را به خود بپذیرد. به خصوص در تابستان که گاهی گرمای هوا در منطقه دشت صالح آباد بیداد می کند اما در غار زینگان با دهلیزهای آبگیر و قندیل های متعددش انگار که باران می بارد! طوری که گاهی اختلاف هوای داخل غار با بیرون آن بیش از 20 درجه سانیگراد تفاوت دارد! با این حساب بی دلیل نیست که لقب بهشت گم شده را به این باغ داده اند!


گروه گردشگری تبیان- آرزو رستم زاد