تبیان، دستیار زندگی
مسیر 165 كیلومتری دامغان ـ دیباج ـ گلوگاه ـ بندر گز، شاید نزدیكترین راهی باشد که شما را از دشتی كویری به کناره دریا می رساند. آن هم تنها با 2 ساعت رانندگی در جاده ای که دشت و كوه و جنگل و دریا همسفران شما هستند
بازدید :
زمان تقریبی مطالعه :

از كویر تا دریا در 2 ساعت!

از کویر تا دریا در دو ساعت

مسیر 165 كیلومتری دامغان ـ دیباج ـ گلوگاه ـ بندر گز، شاید نزدیكترین راهی باشد که شما را از دشتی كویری به کناره دریا می رساند. آن هم تنها با 2 ساعت رانندگی در جاده ای که دشت و كوه و جنگل و دریا همسفران شما هستند و تا رسیدنتان به مقصد یکی یکی از میانه راه با شما خداحافظی می کنند!

این یعنی سفر کردن به تمام جلوه های طبیعت در کوتاه ترین زمان ممکن! این جاده اگرچه برای راننده های تازه کار چندان مناسب نیست، اما مسیر آرام و خلوت آن هر چیزی را که شما از طبیعت انتظار دارید در اختیارتان قرار می دهد. از دشت تا كوهستان... از جنگل تا دریا...

دیباج را كه پشت سر بگذارید، طبیعت تصمیم می‌گیرد كه به رنگی دیگر درآید. آهسته آهسته دنیای اطرافتان سبز و باطراوت می شود و اگر شیشه های پنجره را پایین بکشید، نسیم لطیف بهار را هم روی صورتتان حس خواهید کرد

نقطه آغاز

سفر از دشت کویری دامغان شروع می شود. شهری که سال هاست با جاذبه های منحصر به فردش در گوشه از منطقه میانی ایران جا خوش کرده و تاریخ پر رونق جاده ابریشم و خراسان همیشه پر رونق را از سر گذرانده است. شهری که حتی سابقه پایتخت بودن را هم داشته است و امروز در میانه راهی قرار گرفته كه از یك سو به تهران می‌رسد و از سوی دیگر به مشهد، پایتخت مذهبی ایران.

30 كیلومتر را که به سوی شمال طی کنید، به چشمه علی می‌رسید. تفرجگاه با صفایی که جان می دهد برای چند دقیقه دور هم نشستن و چای نوشیدن و استراحت کردن. اما اگر توانستید از آرامش و طراوت چشمه علی دل بکنید، باید مسیرتان را به سمت دیباج ادامه دهید. البته تا این‌جا جاده مشكلی ندارد، اما از این به بعد، مسیر یا خاكی است و یا آسفالت مناسبی ندارد. این جاده خاكی باعث می‌شود كه با سرعت کمتری مسیر را طی کنید یعنی چیزی حدود 40 تا 60 كیلومتر  در ساعت. اما این سرعت کم به دیدن جاذبه های منطقه می ارزد!

دیباج را كه پشت سر بگذارید، طبیعت تصمیم می‌گیرد كه به رنگی دیگر درآید. آهسته آهسته دنیای اطرافتان سبز و باطراوت می شود و اگر شیشه های پنجره را پایین بکشید، نسیم لطیف بهار را هم روی صورتتان حس خواهید کرد. از این جا به بعد کم کم باید شامه تان را برای بو کشیدن دریا آماده کنید! دریای خزر لحظه به لحظه به شما نزدیک تر می شود و بوی شن های کم کشیده کم کم فضای ماشینتان را پر خواهد کرد.

از كویر تا دریا در 2 ساعت!

از گشت دشت تا سرخ گریوه، جاده خلوت خلوت است. آنقدر که جز صدای پرندگان چیزی نخواهید شنید. این سکوت تا رسیدن به روستاهای آرام و زمین های کشاورزی ادامه دارد. به سفید چاه كه برسید، این سکوت و آرامش برایتان جایش را به شگفتی خواهد داد! قبرستان سفید‌چاه، اولین قبرستان مسلمانان در ایران رو به رویتان قرار دارد و شما می توانید ضریح چوبی امام‌زاده را که با گنبد نقره‌گونش در دل این دره زیبا می‌درخشد ببینید. ضریحی که بنا بر نوشته‌ کنده‌کاری شده‌اش، قدمتی به اندازه۸۴۰ سال دارد! در این قبرستان بی نظیر، نقش‌های عجیب روی سنگ‌های قبور بنا بر روایت‌ها بر اساس شغل مرده کشیده‌ شده است اما بعد از مرگ آخرین بازمانده‌ سنگ‌تراشان و حکاکان مصیب‌محله، عمر حکاکی روی سنگ‌ها به ویژه سنگ‌های سیاه نیز به پایان رسید. حالا شما بعد از نزدیک به هزار سال می توانید با تماشای آنها اطلاعات اهل قبور را دریابید.

بوی خاک... بوی دریا...

اگر توانستید از گورستان سفید چاه با تمام جاذبه های تاریخی اش دل بکنید و راهی جاده شوید، از این‌جا به بعد، درختان جنگل هیركانی خواهید دید که در جاده‌ای باریك در میان سبزهای بالابلند، قرار گرفته اند. حالا کم کم وارد قسمت هیجان انگیز جاده می شوید! جایی که مسیر شبیه ریل ترن هوایی پارك‌های تفریحی، پیچ و تاب می خورد و در سراشیبی تندی پیش می رود.

وقتی به انتهای سرازیری جاده رسیدید درختان کم کم از جلوی چشمتان كنار می‌روند و نمایی از شهر كردكوی و خلیج گرگان پدیدار می‌شود. حالا احتمالا مسیری را كه به سوی میانكاله می‌رود می بینید. همان مسیری كه خلیج گرگان را از دریای مازندران جدا می‌كند.


گروه گردشگری تبیان