تبیان، دستیار زندگی
اگر در حین سفر به اینترنت نیاز کردید چه کار می کنید؟ کافی نت ها که تا چند سال قبل می توانستند گزینه اول شما باشند، حالا به خاطر مسائل امنیتی شان تبدیل به آخرین راه انتخاب شده اند
بازدید :
زمان تقریبی مطالعه :

اینترنت گردی در سفر

اینترنت گردی در سفر

اگر در حین سفر به هر دلیلی به اینترنت نیاز کردید یا حتی برای سرگرم شدن خواستید چرخی در سایت ها بزنید چه کار می کنید؟ کافی نت ها که تا چند سال قبل می توانستند گزینه اول شما باشند، حالا به خاطر مشکلات دسترسی و مسائل امنیتی شان دقیقا تبدیل به آخرین راه انتخابی شده اند! با این حال راه های دیگری هم وجود دارد که استفاده از آنها برایتان امن تر و لذتبخش تر خواهد بود.

از GPRS تا Wireless

ساده ترین راه برای دسترسی به اینترنت در سفر استفاده از GPRS تلفن همراه تان است که این روزها در کشور ما به خوبی آزمون خود را پس داده و سرعت قابل قبولی هم دارد. البته اگر قصد سرچ عکس و دانلود موسیقی و فیلم نداشته باشید! سیستم GPRS نه تنها جوابگوی کارهای ساده ای مثل سرچ مطلب و چت کردن است، بلکه این حسن بزرگ را هم دارد که در هر موقعیتی می توانید به اینترنت دسترسی داشته باشید و دیگر لازم نیست نگران اعتبار اینترنت و پریز برق و از همه مهم تر کامپیوتر باشید. اگر از تلفن های همراه مجهز به WIFI استفاده می کنید، کارتان از این هم ساده تر خواهد بود. کافی است در محلی قرار بگیرید که اینترنت بدون سیم  وجود دارد و بعد به راحتی به اینترنت وصل شوید و از سرعت بالای ADSL لذت ببرید!

اینترنت گردی در سفر

سیستم های جدید دیگری که این روزها اپراتورهای تلفن همراه برای دسترسی به اینترنت ارائه می دهند هم گزینه خوبی است که سرعت بالای اینترنت را در هر مکانی تجربه کنید. برای مجهزتر کردن تلفن همراهتان هم می توانید از پیام رسان موبایلی  eBuddy که به صورت همزمان امکان چت کردن با ID های Yahoo, Msn, AIM, GTalk را برای شما فراهم می کند استفاده کنید. Opera Mini  هم یک مرورگر موبایلی است که درست مثل مرورگر اپرا در ویندوز کار می کند و برای مشاهده سایت های مختلف از طریق موبایل های سیستم جاوا به کار می رود. این مرورگر با سرعت بالایی که دارد لذت اینترنت گردی شما را چند برابر خواهد کرد! GMail Mobile هم برنامه دیگری است که دسترسی به Gmail و چت آن را برای شما ساده تر می کند.

اینترنت بدون موبایل

اما اگر به هر دلیلی استفاده از این روش ها برایتان امکان پذیر نبود، باید به فکر کامپیوتر و لپ تاپ باشید. اگر لپ تاپ تان را در سفر به همراه می برید، فرودگاه ها محل مناسبی هستند تا از اینترنت بدون سیم رایگان آنها استفاده کنید. بعضی از هتل ها هم  اینترنت بدون سیم شان را در اختیار شما می گذارند تا در لابی یا کافی نت هتل از آن استفاده کنید. اما اگر باز هم امکان همراه داشتن لپ تاپ را در سفر ندارید، چاره ای نیست جز آنکه از کافی نت هتل، فرودگاه، ترمینال یا حتی کافی نت های سراسر شهر استفاده کنید. البته حواستان باشد که نرخ خدمات کافی نت ها در فرودگاه ها و هتل ها ممکن است بیشتر از دو برابر نرخ کافی نت های سطح شهر باشد. بنابراین اگر خیال استفاده از این امکانات را دارید، در زمان پرداخت پول کاملا آمادگی نقره داغ شدن را هم داشته باشید! کافی نت های سراسر شهر هم با نرخ های متفاوتی که معمولا بر اساس سرعت اینترنت و تجهیزات کافی نت تغییر می کنند، خدمات می دهند.

اما مساله مهم در استفاده از کافی‌نت ها امنیت آن است. به هر حال کافی نت ها به دلیل استفاده اشخاص زیاد از یک کامپیوتر چندان قابل اعتماد نیستند. اما این مشکل هم به لطف برنامه های قابل حمل (portable) قابل حل است. تنها کافی است قبل از سفر  یک مرورگر و مسنجر  portable در Flash Memory تان بریزید و با خود به سفر ببرید و بعد با خیالی آسوده از اینترنت استفاده کنید چون تمام یوزرنیم و پسوردها و اطلاعات مهم شما همراه خودتان حمل می‌شوند. اگر از مرورگر فایرفاکس هم استفاده می‌کنید به راحتی می‌توانید افزونه‌های مورد نیازتان را هم روی فایرفاکس همراهتان نصب کنید تا به بهترین شکل از اینترنت در کافی‌نت‌ها استفاده کنید!

یکی دیگر از برنامه‌های پر کاربرد در کافی‌نت ها برنامه‌های پیام رسان (messenger) هستند که استفاده از این برنامه‌ها هم ریسک بالایی دارد ولی شما می‌توانید از یک پیام رسان قابل حمل مثل pidgin استفاده کنید تا خطری شما را تهدید نکند. برای مشاهده انواع مختلف نرم‌افزارهای قابل حمل می‌توانید به PortableApps سری بزنید و برنامه‌هایی را که در طول سفر مورد نیازتان خواهد بود، دانلود و روی حافظه همراهتان نصب کنید.


گروه گردشگری تبیان- آرزو رستم زاد