تبیان، دستیار زندگی
یل شد در ادامه تعطیلی تدریجی سینماها در آذربایجان غربی ، تنها سینمای شهرستان مهاباد نیز تعطیل شد . به گزارش خبرگزاری جمهوری اسلامی ، در ماه های اخیر چندین سینما در شهرهای مختلف استان به دلیل مشکل مالی و استقبال نکردن مردم از ...
بازدید :
زمان تقریبی مطالعه :

تنها سینمای مهاباد تعطیل شد

در ادامه تعطیلی تدریجی سینماها در آذربایجان غربی ، تنها سینمای شهرستان مهاباد نیز تعطیل شد .

به گزارش خبرگزاری جمهوری اسلامی ، در ماه های اخیر چندین سینما در شهرهای مختلف استان به دلیل مشکل مالی و استقبال نکردن مردم از فیلم های آنان تعطیل شده اند . رئیس جمعیت هلال احمر نیزعلت تعطیلی تنها سینمای این شهر را مشکلات مالی دانست .

جعفر ذوالفقاری استقبال نکردن تماشاگران را دیگر مشکل عمده این سینماعنوان کرد و افزود : در شش ماهه اول امسال تعداد تماشاگران این سینما از مرز 500 نفر تجاوز نکرده است . وی یادآور شد : هزینه های جاری این سینما اعم از هزینه کارمندان ، فیلم و هزینه های جانبی آن ماهانه بیش از 10 میلیون ریال است که حتی کفاف حقوق کارکنان را نیز نمی کرد . ذوالفقاری تصریح کرد : با تعطیلی این سینما پنج نفر از کارکنان آن بیکار شده اند . وی گفت : تازمانیکه ویدیو کلوپ ها در حال افزایش است و هیچ حمایتی از صنعت سینما انجام نمی گیرد امیدی به راه اندازی سینماها در شهرستان ها نباید داشت سینما " تربیت " مهاباد درسال 48 در این شهرستان تاسیس و دارای 600 صندلی بود .لازم به ذکر است شهرستان مهاباد با بیش از 190 هزار نفر جمعیت در جنوب آذربایجان غربی واقع شده است .

اثر به یادواره‌ نواهای حماسی ارسال شده است

تعداد280 اثر در موضوعات گوناگون به دبیرخانه یادواره نواهای حماسیارسال گردیده است.

به گزارش ایسنا به نقل از كمیته‌ طرح و برنامه یادواره نواهای حماسی ؛ بخش شعر، مقاله و متن ادبی با استقبال قابل توجهی از سوی علاقمندان رو به رو شده است . لذا دبیرخانه یادواره تصمیم گرفت تا شعرها ، مقاله ها و متون ادبی به عنوان بخش ویژه مورد داوری قرار گیرد.

در این بخش قریب 60 اثر به دبیرخانه ارسال شده و در بخش موسیقی محلی بیش از 70 اثر توسط دبیرخانه دریافت گردیده كه نشان از استقبال خوب گروه‌های موسیقی محلی در سراسر كشور دارد.

این گزارش می‌افزاید: در بخش موسیقی سنتی حدود 30 اثر و در بخش موسیقی نظامی حدود 15 اثر دریافت شده است. بیش از 30 اثر نیز در بخش موسیقی نوجوانان و جوانان حضور پیدا كرده و در بخش مداحی كه برای اولین بار در این یادواره قرار داده شده است ، حدود 45 اثر دریافت گردیده و در سایر نواها نیز حدود 30 اثر به دبیرخانه رسیده است.

هیات انتخاب ، تاكنون به بررسی آثار در بخش‌های موسیقی محلی، موسیقی سنتی ، موسیقی نوجوانان و جوانان پایان داده است از میان 130 اثر در زمینه‌هایفوق 19 اثر به بخش مسابقه راه پیدا كرده‌اند.

دومین شماره از سینما “حقیقت”

رویدادهای سینمای مستند ایران در“سینما حقیقت”

نشریه‌ تخصصی سینمای مستند و تجربی ، همزمان با اعلام نخستین آیین‌نامه و روش‌های اجرایی سینمای مستند و تجربی منتشر شد.

به گزارش ایسنا، این شماره حاوی رویدادهای سینمای مستند ایران ، یادداشتی به بهانه برگزاری جشنواره فیلم‌های مستند میراث فرهنگی ، نگاهی گذرا به هفته‌ مستندسازان ، در بخش دیگری از این شماره گفت و گوی پوران درخشنده را می‌خوانیم ، زنان و سینمای مستند ، نگاهی به فیلم طوفان سرخ از مجموعه " نام من عشق است " از نوشته های همایون امامی ، دگرگونی ساختار سینما در روایت با دوربین دیجیتالی ، نگاهی به فیلم‌های مستند مسعود افغانی ، گزارشی در حاشیه و متن چهل و هشتمین دوره جشنواره اوبرهاوزن و گفت و گو با بهروز و نادر یغماییان درباره‌ فیلم انیمیشن از بخشهای اصلی این شماره است.

سینما حقیقت توسط مركز گسترش سینمای مستند و تجربی منتشر می‌شود، مدیر مسوول آن محمد آفریده و سردبیرآن  محمود ارژمند است.

نخستین جشن سینمای آزاد

انجمن سینماگران آزاد ایران با هدف ارج نهادن به فعالان سینمای كوتاه و ارتقا سطح كیفی فیلمهای كوتاه، نخستین جشن سینمای آزاد را در هفته اول مهرماه برگزار می‌كند.

به گزارش ایسنا، در این جشن پس از اكران فیلمهای پذیرفته شده، هیات داوران به برگزیدگان خود در رشته‌های مختلف ،  تندیس برگ زیتون بلورین و لوح تقدیر اهدا خواهد كرد ، بخشهای این جشنواره عبارتند از :

كارگردان ، فیلمنامه نویس ، فیلمبردار ، تصویربردار ، بازیگر زن ، بازیگر مرد ، تدوین‌گر، سازنده موسیقی متن ، صدابردار ، طراح چهره ‌پردازی ، طراح صحنه و لباس .

لذا از علاقه‌مندان به شركت در بخش مسابقه دعوت می‌شود تا اثار خود را حداكثر تا تاریخ 21 شهریورماه به دفتر دبیرخانه جشن سینمای آزاد واقع در:

تهران ، خیابان قائم مقام فراهانی ، كوچه فریور ، پلاك 4 طبقه اول واحد یك - دبیرخانه جشن سینمای آزاد ارسال نمایید یا برای اطلاعات بیشتر با شماره تلفنهای 4 ، 884353 تماس حاصل فرمایید.

لازم به ذكر است كه حداكثر زمان فیلمها 40 دقیقه و موضوع آنها آزاد می‌باشد.

فیلم كوتاه “ یكی بود انگار نبود“ به بخش مسابقه جشنواره یونیكا در لوكزامبورك راه پیدا كرد.

به گزارش ایسنا به نقل از انجمن سینمای جوان استان ، فیلم كوتاه " یكی بود انگار نبود " به بخش مسابقه جشنواره یونیكا در لوكزامبورگ راه پیدا كرد.

این فیلم به كارگردانی مریم كریمی در قطعsvhsو به مدت 3 دقیقه درانجمن سینمای جوانان قم تولید شده است. یكی بود انگار نبود، داستان كودكی است كه در اتوبوس شهری تلاش می‌كند تا روی صندلی بنشیند و نهایتا تلاش او به نتیجه می‌رسد. چهار فیلم از تولیدات انجمن سینمای جوانان قم به بخش مسابقه هفدهمین جشنواره سراسری سینمای جوانان ایران راه پیدا كرد. به گزارش ایسنا به نقل از انجمن سینمای جوانان استان چهار فیلم : " مخالف‌خوان " به كارگردانی سیدمحمدصادق جعفری ، " انتظار تلخ " به كارگردانی روح‌اله مولوی، "پر" به كارگردانی زهرا حاتمی‌راد، " یكی بود انگار نبود " به كارگردانی مریم كریمی از انجمن سینمای جوانان استان ، به بخش مسابقه هفدهمین جشنواره سراسری سینمای جوانان ایران راه پیدا كردند.