تبیان، دستیار زندگی
فلاح همچنین می گوید رنگ قرمز همیشه برای ورزشکاران سودمند نخواهد بود و ...
بازدید :
زمان تقریبی مطالعه :

سرعت رنگ ها در ورزش

قرمز و آبی در سرعت

محقق ایرانی دانشگاه یورک طی مطالعات خود دریافته است ورزشکارانی که در هنگام رقابت لباس قرمز بر تن می کنند بیشتر به موفقیت دست پیدا خواهند کرد زیرا چشم اجسام قرمز رنگ را سریعتر از از دیگر رنگها درک می کند و داور نیز تحت تاثیر خواهد بود.

به گزارش خبرگزاری مهر، مازیار فلاح پروفسور حرکت شناسی و علوم سلامت در دانشگاه یورک کانادا دریافته است پوشیدن رنگ قرمز می تواند برای ورزشکاران رشته های ورزشی مانند ژیمناستیک یا پاتیناژ نمایشی که داوری در جزئیات این بازی ها نقشی اساسی به عهده دارند بسیار سودمند باشد.

فلاح با اشاره به عناصری که در چشم داوران برای ورزشکاران امتیاز به حساب می آیند می گوید: "یکی از مهمترین این عناصر سرعت بر روی یخ است و به همین دلیل در صورتی که به جای پوشیدن لباس آبی رنگ، لباسی به رنگ قرمز به تن ورزشکار باشد و وی همان حرکات برنامه ریزی شده را انجام دهد، چشم حاضران این حرکات را کمی سریعتر از رنگ آبی خواهند دید."

به گفته فلاح آزمایشهایی که در این رابطه در مرکز تحقیقات بینایی دانشگاه یورک صورت داده است نشان نمی دهد لباس قرمز امتیاز بیشتر را برای ورزشکار به همراه دارد، تنها نمایانگر این پدیده است که چشمها هنگامی جسمی قرمز را مشاهده می کنند با سرعتی بالاتر آن را تعقیب کرده و دنبال می کنند.

فلاح آزمایشهایی که در این رابطه در مرکز تحقیقات بینایی دانشگاه یورک صورت داده است نشان نمی دهد لباس قرمز امتیاز بیشتر را برای ورزشکار به همراه دارد

وی در آزمایشی با حضور هزاران نفر از داوطلبان درخواست کرد نقاط رنگی را بر روی صفحه نمایشگر رایانه ردیابی کنند و سپس حرکات چشم این افراد با استفاده از ردیابهای مادون قرمز ردیابی شد. نتایج نشان داد سرعت حرکت چشم افراد متناسب با نوع رنگ نقاط رنگی تغییر می کند.

در واقع فلاح طی این مطالعات دریافت در زمینه سرعت حرکت چشم، سلسله مراتبی از رنگها وجود دارد که رنگ قرمز در راس آن بوده و پس از آن رنگهای سبز، زرد و آبی قرار گرفته اند. به گفته وی این فرایندی خودآگاه نبوده و کاملا در فیزیولوژی چشمها نهفته است.

این یافته تنها در زمینه های ورزشی و افزایش موفقیت تیمهای ورزشی تاثیرگذار نیست بلکه محققان معتقدند می توان از این یافته ها در تبلیغات و طراحی رایانه های تعاملی یعنی جایگاهی که جلب توجه انسان به واسطه رنگها از اهمیت زیادی برخوردار است استفاده کرد.

بر اساس گزارش سی بی سی، فلاح همچنین می گوید رنگ قرمز همیشه برای ورزشکاران سودمند نخواهد بود برای مثال در ورزشی مانند ورزش هاکی استفاده از این رنگ می تواند موجب جلب توجه ناخواسته حریفان شود.