تبیان، دستیار زندگی
به گزارش خبرگزاری كتاب ایران(ایبنا)، در آغاز آیین اختتامیه سومین جشنواره ادبی یار و یادگار، حمید هنرجو، دبیر این جشنواره،‌ اظهار داشت: دبیرخانه جشنواره ادبی یار و یادگار به صورت دایمی و در مناسبت‌های مرتبط با امام‌خمینی(ره) فعال خواهد بود. ...
بازدید :
زمان تقریبی مطالعه :

برگزیدگان "یار و یادگار"

برگزیدگان سومین جشنواره ادبی "یار و یادگار" معرفی شدند

برگزیدگان سومین جشنواره ادبی "یار و یادگار"، عصر پنج شنبه (ششم اسفند 88) در تالار سوره حوزه‌هنری معرفی و تقدیر شدند. محمدعلی گودینی با داستان "اشتیاق در فراز" و "رضا كاظمی" نویسنده نثر ادبی "امروز تولد توست" از جمله این برگزیدگانند.
امام خمینی

به گزارش خبرگزاری كتاب ایران(ایبنا)، در آغاز آیین اختتامیه سومین جشنواره ادبی "یار و یادگار"، حمید هنرجو، دبیر این جشنواره،‌ اظهار داشت: دبیرخانه جشنواره ادبی "یار و یادگار" به صورت دایمی و در مناسبت‌های مرتبط با امام‌خمینی(ره) فعال خواهد بود.

وی از دیدار اعضای شورای سیاستگذاری این جشنواره با سید حسن خمینی در شب چهارشنبه(پنجم اسفند 88) یاد و خاطرنشان كرد: یادگار امام در این جلسه، بر توجه به استعدادهای ادبی و هنری شهرستان‌ها، تمركز جشنواره "یار و یادگار" بر جوانان نوقلم و استفاده از ظرفیت بالای ادبیات فارسی، برای انتقال مضامین مرتبط با انقلاب اسلامی به نسل جوان تاكید كرد.

دبیر سومین جشنواره ادبی "یار و یادگار" به افزایش سطح كمی و كیفی آثار داوری شده در این جشنواره اشاره كرد و گفت: امیدواریم كه بخش نمایشنامه، در دوره‌های آینده جشنواره ادبی "یار و یادگار" مورد توجه بیشتری قرار گیرد.

هنرجو در پایان تصریح كرد: فرهنگ انقلاب و امام‌شناسی،‌ باید در ادبیات فارسی جایگاه خود را پیدا كند و این امر، به توجه بیشتر پیشكسوتان عرصه شعر و داستان، وابسته است.

سپس، سیمیندخت وحیدی و عباسعلی براتی‌پور، به شعرخوانی درباره زنده‌یادان خدیجه ثقفی، همسر و سید احمد خمینی، فرزند امام (ره) پرداختند و علیرضا بهرامی، به نمایندگی از داوران سومین جشنواره ادبی "یار و یادگار" بیانیه هیات داوران را قرائت كرد.

فاطمه طباطبایی، همسر مرحوم سید احمد خمینی نیز این جشنواره را به عنوان بهترین فرصت برای ابراز احساسات نسبت به امام‌خمینی(ره) معرفی كرد و افزود: اگر باور داشته باشیم كه هنر، كاشف زیبایی‌ها، بیان‌گر رازها و رمزها و افشاكننده كمالات وجودی یك انسان است، در نهایت به این نتیجه می‌رسیم كه تنها هنر برآمده از فطرت و حقیقت انسانی، مطبوع و جاودانه می‌شود.

وی در ادامه، به تشریح ویژگی‌های اخلاقی زنده‌یاد خدیجه ثقفی، همسر امام خمینی (ره) پرداخت و اضافه كرد: او كمالات وجودی خود را شناخت، پرورش داد و به عرصه ظهور رساند.

این استاد دانشگاه، شفاف‌سازی محیط خانواده، درایت، تیزهوشی و واقع‌نگری به دور از تعصب را جزء برجسته‌ترین ویژگی‌های همسر امام‌خمینی(ره) دانست و بر لزوم پیاده‌سازی این خصوصیات در جامعه تاكید كرد.

در ادامه آیین اختتامیه سومین جشنواره ادبی "یار و یادگار"، خانواده زنده‌یاد محمود شاهرخی، شاعر برجسته انقلاب اسلامی و دفاع‌مقدس، مورد تجلیل قرار گرفت و در پایان نیز اسامی برگزیدگان سومین جشنواره ادبی "یار و یادگار"، به شرح زیر اعلام و با اهداء جوایز تقدیر شدند.

فرهنگ انقلاب و امام‌شناسی،‌ باید در ادبیات فارسی جایگاه خود را پیدا كند و این امر، به توجه بیشتر پیشكسوتان عرصه شعر و داستان، وابسته است.

"سید رحیم حسینی میرمحمدی"، با شعر "بانوی صبر"، "محمدعلی گودینی" با داستان "اشتیاق در فراز" و "كوروس احمدی" با ترانه "مادر صبح و ستاره" به ترتیب، رتبه‌های اول تا سوم بخش ویژه "بانوی انقلاب" و گرامیداشت زنده‌یاد خدیجه ثقفی، همسر امام خمینی (ره)در سومین جشنواره ادبی "یار و یادگار" را از آن خود كردند.

در بخش "داستان" این جشنواره، "زهرا ایمانی"، "شادی اصلاح" و "مجید كعب" به ترتیب، به پاس نگارش داستان‌های "راز پدر (با موضوع انقلاب اسلامی)"، "آراد" و "پسامرگ‌های سه‌گانه"، رتبه‌های اول تا سوم را كسب كردند و "زهرا ابراهیمی خبیر" با داستان "بادبادك خیال"، مورد تقدیر قرار گرفت.

"حسنا محمدزاده" با شعر "تاریخ، كمتر دیده بود این مردها را"، "فاطمه بیرانوند" با 2 اثر به نام‌های "اولین تصویر تو را باران كشید" و "مثل باران" و "پروانه نجاتی" با شعر "حلقه مهر"، به عنوان رتبه‌های اول تا سوم بخش "شعر" سومین جشنواره ادبی "یار و یادگار" معرفی شدند.

همچنین "محمدرضا سلیمی" با قطعه "جزر و مد عاشقی" و "مطهره عباسیان" با اثر "فصل پرستو"، شایسته تقدیر در بخش "شعر" این جشنواره ادبی شناخته شدند.

در بخش "ترانه" این جشنواره نیز "سینا میرزایی" با اثری به نام "مفهوم ایثار" (با موضوع انقلاب اسلامی)، "علی سلیمانی" با ترانه "كسی تو راهه..."، رتبه‌های اول و دوم را از آن خود كردند و "صفورا ملایی" به پاس سرایش ترانه "دست سبز ناجی"، شایسته تقدیر شناخته شد. این بخش، هیچ اثری را به عنوان رتبه سوم، معرفی نكرد.

همچنین در بخش "نثر ادبی و تحقیقی"، "رضا كاظمی" نویسنده نثر ادبی "امروز تولد توست"، "هومن به‌نژاد" خالق نثر تحقیقی "یار و یادگار"، رتبه‌های اول و دوم این بخش را كسب كردند و "زهرا منصوری" به پاس نگارش نثر ادبی "دیدار با همسر امام" مورد تقدیر قرار گرفت. این بخش نیز هیچ اثری را شایسته رتبه سوم نشناخت.

حدود 694 اثر در بخش‌های "شعر"، "ترانه"، "داستان" و "نثر ادبی ـ تحقیقی"، در این دوره از جشنواره ادبی "یار و یادگار" داوری شده‌اند.

عباس براتی‌پور، عبدالجبار کاکایی، رضا عبداللهی، کامران شرفشاهی، عبدالرحیم سعیدی‌راد، علیرضا بهرامی، محمدعلی خسروی، زهرا نصوحی، نریمان سجادی، محمدرضا اصلانی، حسن خادم و محمدحسین نوری آذری داوری این بخش‌ها را در سومین جشنواره ادبی "یار و یادگار" برعهده داشته‌اند.

مراسم اختتامیه سومین جشنواره ادبی "یار و یادگار"، عصر پنج شنبه (ششم اسفند 88) با حضور خانواده امام‌خمینی(ره) تالار سوره حوزه هنری برگزار شد.

تنظیم برای تبیان  :  زهره سمیعی