تبیان، دستیار زندگی
دسته جمعی سفر کردن با تمام هیجان و لذتش، سختی هایی هم دارد. وقتی در سفرهای جمعی هرکس ساز خودش را می زند شما به کدام ساز گوش می دهید؟
بازدید :
زمان تقریبی مطالعه :

سفر دسته جمعی بدون دلخوری

اگر اهل سفرهای دسته جمعی هستید، نوروز فرصت خوبی است تا لذت گشت و گذارتان را با کسانی که دوستشان دارید قسمت کنید! خصوصا که دسته جمعی سفر کردن به معنای قسمت کردن هزینه ها و مسوولیت های سفر هم هست و این چیزی است که در نوروز احتمالا خیلی به کارتان خواهد آمد!

سفر دسته جمعی بدون دلخوری!

اما سفر حتی اگر جمعی هم باشد مدیریت می خواهد. مساله ای که خیلی وقت ها نبودنش در سفرهای دسته جمعی مشکل ساز می شود و چندگانگی و ناهماهنگی ایجاد می کند و در نهایت سفر به کام همه تلخ می شود. مدیریت سفر دسته جمعی هنری است که کم کم به دست خواهید آورد. اما برای شروع بد نیست چند نکته را هم از ما بشنوید. تنها یادتان باشد که به کار بستن این نکات ممکن است خیلی نامحسوس و به صورت غیر رسمی اتفاق بیفتد. پس لازم نیست کاغذ و قلم دست بگیرید و قبل از سفر تمام نکات لازم را به همسفرانتان تدریس کنید!

بدون تعارف بگوییم! بی برنامه‌ سفر کردن، حتی با اقوام و خویشان نزدیك هم می‌تواند دردسر ساز باشد. بنابراین یكی از مهم ترین كار‌های شما این است که  یک نفر را به عنوان مدیر گروه به رسمیت بشناسید

1- در سفر كار‌ها به دو قسمت قبل و در هنگام سفر تقسیم می‌شوند. كارهایی مثل خرید كردن، هماهنگی با همسفرها، برنامه‌ریزی سفر و تماس با مراكز اطلاع رسانی در مورد راه‌ها و آب و هوا، هماهنگی با ماشین‌ها، پیدا کردن هتل، تور مناسب یا تهیه بلیط و ... امور قبل از سفر هستند و هماهنگی اعضای سفر و پیدا كردن جای مناسب برای كمپ زدن، سرشماری و مواظبت از اموال در هر توقف و اسكان، كشیك شبانه و همكاری برای درست كردن غذا و تهیه مایحتاج در زمان سفر و... هم در دسته کارهای حین سفر قرار می گیرند.

2- بدون تعارف بگوییم! بی برنامه‌ سفر کردن، حتی با اقوام و خویشان نزدیك هم می‌تواند دردسر ساز باشد. بنابر این یكی از كار‌های شما این است که در سفر یک نفر را به عنوان مدیر به رسمیت بشناسید. این مدیر می تواند مسن ترین فرد سفر، با تجربه ترین فرد و حتی زرنگ ترین فرد جمع باشد. به هر حال این مدیر هر کس که هست، باید وجود داشته باشد! در سفرهای خانوادگی یك نفر باید حرف اول و آخر را بزند. این فرد مثل هر تور لیدر دیگر باید علاقه‌مند به مسئولیتی باشد كه پذیرفته است. حساسیت، انعطاف‌پذیری، شوخ طبعی و مهارت برقراری ارتباط با همه اعضای كوچك و بزرگ سفر از دیگر ویژگی‌های این فرد است. مدیر سفر باید با در نظر گرفتن علایق و سلایق همه اعضای سفر برنامه‌ای نسبتا دقیق طراحی كند. در غیر این صورت در سفر یكی می‌گوید كنار رودخانه كمپ بزنیم و دیگری دار و درخت را ترجیح می‌دهد و آن یكی اگر در هتل نخوابد شبش به صبح نمی‌رسد. پیش از سفر همه این مسائل باید حل شده باشند.

سفر دسته جمعی بدون دلخوری!

3- در سفر به طبیعت تجربه حرف اول و آخر را می‌زند. بنابراین اگر جوانی از بین‌تان تجربه برگزاری سفر گروهی را دارد حتما كار مدیریت را به او بسپارید. سپردن كارها به جوان‌های با تجربه می‌تواند سفر لذت بخش‌تری را ایجاد كند. اما اگر فكر می‌كنید در جمع‌تان كسانی هستند كه فقط از بزرگتر‌ها حرف شنوی دارند و به آنها اعتماد می کنند، مسئولیت برقراری ارتباط با اعضا و حتی مدیریت را به یكی از آنها بسپرید.

4- یكی از كار‌هایی كه باید پیش از سفر انجام شود خرید و جمع‌آوری وسایل سفر است. این كار بدون شك از عهده تیزهوشی و درایت یك زن بر می‌آید. پیشنهاد می‌شود این كار را به زنان حاضر در سفر بسپارید. آنها با یك بار مرور سفر در ذهنشان حتی وسایلی از قبیل سوزن و نخ، ناخن‌گیر، جعبه کمک‌های اولیه، الکل جامد، مواد ضد عفونی‌کننده، چاقو، چراغ قوه، باطری، کبریت، فوم برای زیر کیسه خواب‌ها و … را هم فراموش نخواهند كرد!

5- پیش از این كه سفر شروع شود مدیر گروه خانوادگیتان را به عنوان مادر خرج انتخاب كنید. مادر خرج به كسی گفته می‌شود كه بعد از گرفتن سهم هر فرد در هزینه‌های كلی سفر آن را در جای خود هزینه می‌كند. او موظف است همه هزینه‌ها را نوشته و به بقیه هم در پایان سفر توضیح دهد. انتخاب این فرد از به وجود آمدن پول خرد در سفر كه برای خود معظلی است تا حدود زیادی جلوگیری می‌كند و البته از آن مهم تر تعارفات مرسومی را که در ذات ایرانی ماست، سامان دهی می کند تا کسی به خاطر تعارف بیشتر یا خجالتی تر بودنش مجبور نشود روزی چند بار دیگران را مهمان کند!

خرید و جمع‌آوری وسایل سفر بدون شك از تیزهوشی و درایت یك زن بر می‌آید! پس پیشنهاد می کنیم این كار را به زنان حاضر در سفر بسپارید.

آنها با یك بار مرور سفر در ذهنشان جزئی ترین تجهیزات را هم آماده خواهند كرد!

6- در طول سفر تقسیم وظایف مهمترین بخش کار است. یادتان باشد تمام مسئولیت كار‌ها را به یك یا چند نفر محدود نکنید و حتی از كودكان هم كمك بخواهید.

7- نكات ایمنی در سفر را به همه گوشزد كنید. بچه‌ها آسیب‌پذیر‌ترین‌ها هستند. آنها را به حال خود رها نكنید. اگر كسی از اعضای گروه چند نكته علمی كه بتوان در طبیعت به اثبات رساند می‌داند حتما به آنها یاد دهد. یادتان باشد كه طبیعت به خودی خود برای كسی خطری ایجاد نمی‌كند ولی بی‌احتیاطی و دخالت بی‌مورد در آن می‌تواند سفرتان را خراب كرد.

8- در آخر هم یک پیشنهاد سودمند! هر چند توصیه شده كه در سفر غذاهای سبك‌تری ببریم و بپزیم و بخوریم اما درست كردن غذا آن هم به صورت دسته جمعی لذت خاص خودش را دارد. بنابراین خرید مواد اولیه برای غذای همه هم مقرون به صرفه تر است و هم اعضای گروه را به هم نزدیك‌تر می‌كند.


گروه گردشگری تبیان- آرزو رستم زاد