تبیان، دستیار زندگی
چه دوست داشته باشید و چه نه، سفر همیشه احتمال بیماری را افزایش می دهد. تغییر محیط زندگی، برخورد با اشخاص جدید، خستگی و... متهمان ردیف اولی هستند که هر کدام در بالا بردن احتمال بیمار ی شما نقش دارند!
بازدید :
زمان تقریبی مطالعه :

سفر بدون میکروب های اضافه!

چه دوست داشته باشید و چه نه، سفر همیشه احتمال بیمار شدن شما را افزایش می دهد. تغییر محیط زندگی (حتی برای چند روز)، برخورد با اشخاص جدید، خستگی سفر، تغذیه و آب و هوای متفاوت و مهم تر از همه این ها، بیماری های بومی هر منطقه متهمان ردیف اولی هستند که هر کدام در بالا بردن احتمال بیمار شدن شما در سفر نقش دارند! با این حال کمی توجه کردن به موارد بهداشتی می تواند شما را در برابر همه تهدیدهای میکروبی محافظت کند!

سفر بدون میکروب های اضافه!

مراقب باشید!

- اگر با وسایل نقلیه عمومی سفر می کنید، از لیوان شخصی یا یکبار مصرف استفاده کنید. یادتان باشد که قبل از حرکت چند ظرف در دار مناسب برای ذخیره آب آشامیدنی سالم همراه خود داشته باشید. چون معلوم نیست وسط جاده یا حتی کمپ آب تصفیه شده پیدا کنید!

در مسیر سفر از آب جوی ها و رود خانه برای آشامیدن و شستشو استفاده نکنید. دور آب های مشکوک پارک ها، باغ ها و فضاهای سبز را هم جدا خط بکشید. عفونت های گوارشی و بیماری هایی مثل وبا به همین سادگی می توانند سر برسند و سفرتان را خراب کنند.

اگر ذخیره آبتان تمام شد و چاره ای نداشتید جز نوشیدن از آب های مشکوک، لااقل آب را به مدت 3 دقیقه بجوشانید و بعد از سرد شدن مصرف کنید.

کاهو ،سبزی ومیوه ها را قبل از مصرف حتما بشویید و ضد عفونی کنید تا دچار بیماری های انگلی و عفونت های روده ای نشوید.

سفر بدون میکروب های اضافه!

- از همه این ها مهم تر، سالم غذا بخورید! رستوران های بین راهی با آنکه در زمان گرسنگی حکم بهشتی در وسط بیابان را دارند، اما آنقدرها هم که فکر می کنید قابل اعتماد نیستند. پشت پرده بیشتر این رستوران ها پر از حاشیه های آلوده ای است که گوشت های غیراستاندارد و فاسد، محیط غیر بهداشتی آشپزخانه و مواد غذایی نامرغوب تنها بخشی از آنهاست. بهتر است تا حد ممکن غذای خانگی یا کنسرو همراه داشته باشید. البته قطعا می دانید که غذای خانگی که همراه می برید نباید گوشت، مرغ و تخم مرغ داشته باشند وگرنه در طولانی مدت احتمال فساد آنها و مسمومیت وجود خواهد داشت.

مواد غذایی مورد نیازتان را از فروشگاه های معتبر تهیه کنید. یادتان باشد لبنیات محلی اگرچه خوش طعم تر از لبنیات صنعتی است اما مصرف آنها ممکن است به دلیل پاستوریزه نبودن باعث مسمومیت شود.

- در طول سفر سعی کنید ماست زیادی در برنامه غذایی تان بگنجانید. ماست باعث تقویت باکتری های مفید روده و کاهش احتمال بیماری های گوارشی می شود.

- ملافه، حوله، شانه، صابون و وسایل شخصی تان را فراموش نکنید تابه بیماریهای پوستی مبتلا نشوید.

- آنتی بیوتیک، مسکن و داروهای متداول، کرم ضد آفتاب و بسته کمک های اولیه را همراه داشته باشید تا در صورت لزوم از آن ها استفاده کنید. البته حواستان باشد که اگر به خارج از کشور سفر می کنید هیچ دارویی با خود نبرید. چون همراه داشتن بعضی از داروها در برخی کشورها جرم محسوب می شود و عواقب سنگینی دارد.

ویروس های خفته

این روزها که دور، دور آنفلوانزای نوع آ است و همه مسئولان بهداشتی کشور منتظر شیوع موج سوم آن هستند، بهتر است گوشه چشمی هم به این بیماری داشته باشید. آنفلوانزا اگرچه در این روزها به حالت خفته در آمده و با گرم تر شدن هوا احتمال بروز آن کمتر می شود، اما حواستان باشد که کمی غفلت با چاشنی بدشانسی می تواند شما را به این بیماری مبتلا کند.

- برای آنکه آنفلوانزا مهمان ناخوانده سفرتان نباشد، در تمام طول سفر دستانتان را مرتبا با آب و صابون و یا محلول‌های ضدعفونی کننده بشویید. به خصوص وقتی که از بیرون به اقامتگاهتان برمی‌گردید. در مواردی هم که امکان شستشوی دست وجود ندارد، یک بطری از ژل‌های آنتی‌باکتریال همراه تان داشته باشید و دست‌های خود را با آن ضد عفونی کنید. این ژل‌ها بدون نیاز به آب می‌توانند ویروس‌ها را هلاک و دست شما را ضد‌عفونی نمایند.

- تا حد امکان از دست دادن و روبوسی با دیگران پرهیز کنید، محیط هتل نیز به علت تردد مسافران دیگر می‌تواند آلوده باشد. سعی کنید به چشمان، بینی و دهانتان دست نزنید مگر از تمیزی دست‌هایتان مطمئن باشید.

- بد نیست در زمان گشت و گذار در مراکز خرید یا زیارتگاه ها و حتی در فضاهای بسته و پرجمعیت ماسک بزنید.

- به محض عطسه، آبریزش، تب ناگهانی و دردهای عضلانی شدید به پزشک مراجعه کنید.


گروه گردشگری تبیان- آرزو رستم زاد