تبیان، دستیار زندگی
از این که این تغییرات در او شروع شده به او تبریک بگویند و خاطرنشان کنند که دوره جدیدی در زندگی او آغاز شده است.
بازدید :
زمان تقریبی مطالعه :

سکوت ممنوع

سکوت ممنوع

نوجوانی یکی از مهمترین و پرارزشترین دوران زندگی هر فرد محسوب می‌شود: زیرا سر آغاز تحولات و دگرگونی‌های جسمی و روانی در اوست و بلوغ نقطه عطفی در گذر زندگی او از مرحله کودکی به بزرگسالی است.بر اساس تعریف سازمان جهانی دوره نوجوانی به گروه سنی 10 تا 19 سالگی اطلاق می‌شود و در اکثر کشورهای جهان به خصوص کشورهای درحال توسعه بخش قابل توجهی از جمعیت را نوجوانان تشکیل می‌دهند.

با توجه به این واقعیت که نوجوانان، پدران و مادران فردا هستند پرداختن به مسائل بهداشتی‌شان (به خصوص بهداشت روان آنان) نه فقط برای خود آنها بلکه برای خانواده‌ها، جامعه و نسل آینده سودمند است و در برنامه توسعه هر کشوری می‌بایست به مسائل آنها توجه خاص شود.

آشنا شدن با پدیده‌های جدید در زندگی، ‌انسان را از بار هیجانی همراه آن پدیده که غالبا اضطراب و آشفتگی است می‌رهاند. در زمینه برخورد با پدیده بلوغ جنسی و تغییرات جسمانی و روانی متعاقب آن هر اندازه آگاهی نوجوانان ما بیشتر باشد نتایج مبحث این مرحله از زندگی در مسیر آینده نوجوان بیشتر است. آگاهی نداشتن و یا عدم آگاهی کامل و صحیح، نوجوانان را گیج و سردرگم می‌کند و این حالات نتایج منفی و زیانباری بدنبال خواهد داشت.

مطالعات روانشناختی نشان داده است که تاثیر منفی عوامل استرس‌زا که همراه با آگاهی قبلی است بسیار کمتر از زمانی است که عوامل استرس‌زا ناگهان و بدون مقدمه به انسان وارد می‌شوند.

والدین و مربیان وظیفه دارند اطلاعات کافی را در خصوص تغییراتی که در طول و به دنبال بلوغ جنسی در نوجوان اتفاق می‌افتد به تدریج و با استمرار ارائه کنند. عدم ارائه اطلاعات کافی و صحیح در مورد بلوغ باعث می‌شود که نوجوان از منابع دیگر که معمولا انحرافی است، اطلاعات کسب کند و این اطلاعات غلط می‌تواند او را به انحراف کشاند.

والدین و مربیان از یک تا دو سال قبل از بلوغ کامل نوجوان می‌بایستی اقدامات زیر را انجام دهند:

- او را آماده کنند که به زودی و به تدریج تغییراتی را در جسم و روان خود احساس خواهد کرد.

- به طرق مختلف او را مطمئن کنند که تغییرات ایجاد شده طبیعی است.

- از این که این تغییرات در او شروع شده به او تبریک بگویند و خاطرنشان کنند که دوره جدیدی در زندگی او آغاز شده است.

تنها

-به او یادآوری نمایند که این تغییرات در جهت تکامل فردی و قدمی بسوی اجتماعی شدن اوست به همین دلیل وظایف فردی و اجتماعی جدیدی برای او منظور شده است.

- خاطر نشان کنند که این تغییرات قطعا شروع می‌شود اما زمان دقیق و مشخصی ندارد؛بنابراین اگر دیرتر از دیگران هم شروع شود یک امر طبیعی است .

- به او بگویند که تغییرات جسمانی همراه با تغییرات روانی خواهد بود این تغییرات روانی در سه بعد هیجانی، خلقی و رفتاری اتفاق می‌افتد.

نکته مهم در دوره بلوغ برقراری ارتباط صحیح با نوجوان است.

کودک دلبند دیروز شما با تغییراتی که درجسم و روانش روی می‌دهد پا به دوران بزرگسالی می‌نهد. و از این که می‌خواهد هویت جدیدی را برای خودش به دست آورد، در برقراری رابطه با شما مشکلاتی به وجود می آورد.

او را تنها نگذارید او به حضور و حمایت شما نیاز مند است. اگر چه به دلیل اقتضای دوران رشد خود استقلال را طلب می کند اما مطمئن باشید که از درون تشنه محبت و پشتگرمی شماست. حتی اگر در ظاهر از کمک شما استقبال نکند.

اگر می خواهید اطلاعات بیشتری را در رابطه با دوران نوجوانی بدست آورید کتاب" برزخ نوجوانی و طوفان جنسی" را بخوانید.

زن روز با اندکی تصرف

تنظیم برای تبیان: کهتری

مقالات مرتبط

محرمانه در خصوص دختران

مچ گیری موقوف!

دوران دوستی های هیجانی

یکی ما رو جدی بگیره

دردسر های خجالتی بودن

از خود شده بیگانه

هر چه سرکش تر نیازمند تر

مشاوره
مشاوره
در رابطه با این محتوا تجربیات خود را در پرسان به اشتراک بگذارید.