تبیان، دستیار زندگی
اگر هنوز تجهیزات سفر نوروزی تان را تهیه نکرده اید، توصیه می کنیم این مطلب را بخوانید. به هر حال مارکوپولو هم که باشید، بیشتر از همسفر به تجهیزات خوب سفر احتیاج دارید!
بازدید :
زمان تقریبی مطالعه :

چگونه مارکوپولو شویم؟

سفر درست از همان لحظه ای شروع می شود که شما تصمیم به سفر می گیرید! یعنی درست از همان وقتی که مقصد و وسیله سفر را مشخص می کنید و به صرافت جمع کردن تجهیزات می افتید. پس اگر هنوز تجهیزات سفر نوروزی تان را تهیه نکرده اید، توصیه می کنیم این مطلب را بخوانید. به هر حال مارکوپولو هم که باشید، بیشتر از همسفر به تجهیزات خوب سفر احتیاج دارید!

چگونه مارکوپولو شویم؟

یار سفر یا بار سفر؟!

اگر تصمیم دارید کوله یا چمدان مناسبی برای سفرتان تهیه کنید بهتر است چشم طمعتان را ببندید و متناسب با نیازهای سفرتان خرید کنید تا چمدان یار سفرتان باشند نه بار سفرتان!

اگر معمولا به تنهایی سفر کنید نیازی نیست یک چمدان 4 نفره تهیه کنید. یک کوله پشتی در سایز متوسط، سامسونت یا حتی کیف لپ‌ تاپ هم جوابگویتان خواهد بود. اگر شما هم مثل بیشتر مردم فکر می کنید که هر چه مدت زمان سفرتان طولانی تر باشد مجبورید چمدان بزرگتری همراه ببرید، سخت در اشتباهید. سفر در هر حالت باید سبک بار و راحت باشد. سبک سفر کردن نه تنها سفر را برایتان راحت تر می کند، بلکه دغدغه جمع و جور کردن و مراقبت کردن از وسایل را هم کم می کند. مهم تر از همه این ها باعث می شود بتوانید از وسایل حمل و نقل عمومی استفاده کنید و سفر کم هزینه تر و ساده تری داشته باشید.

اگر در طول مدت سفر نیاز به کمپ زدن در طبیعت دارید، دقت کنید که کوله پشتی تان قابلیت تبدیل شدن به کیسه خواب را داشته باشد. از همه مهم تر، ضدآب باشد. وزن کوله پشتی هم نباید آنقدر زیاد باشد که انرژِی شما را در حین پیاده روی بگیرد. هر چند که این قضیه درباره چمدان هم صدق می کند اما این روزها به لطف چمدان های دسته بلند و چرخ دار، این مشکل تا حدودی برطرف شده است.

چی ببریم؟

حالا که کوله (یا چمدان) مناسبتان را خریده اید، وقت آن رسیده که محتویات داخل کوله (چمدان) را با هم مرور کنیم. عاقلانه ترین راه سفر آن است که قبل از سفر اطلاعات کافی درباره مقصد داشته باشیم. بنابراین مهم ترین وسیله چمدان شما می تواند کتاب راهنمای سفر و نقشه مقصد باشد. در مورد سفرهای خارجی هم حتما راهنمای مکالمه در سفر را همراهتان ببرید.

چگونه مارکوپولو شویم؟

اگر به قصد مهمانی رسمی، جلسه کاری یا جشن خاصی سفر نمی کنید، در انتخاب لباس های سفر وسواس را کنار بگذارید و لباس هایی را بردارید که خیلی نو نباشند، بدون زرق و برق باشند، سبک و کم حجم باشند، زود خشک شوند، آستین بلند داشته باشند و البته آنقدر رنگارنگ نباشند که توجه بیش از حد مردم محلی را به شما جلب کنند. به هر حال انگشت نما بودن در سفر حس خوبی به شما نخواهد داد!

یک ملحفه سبک و نخی چیزی است که چه در زمان خواب و چه برای حمل و نقل بعضی از وسایل به آن احتیاج پیدا خواهید کرد. یادتان باشد یکی دو کیسه پلاستیکی هم برای زباله های طول سفر و البته برای جدا کردن لباسهای تمیز و کثیف در کوله تان بگذارید.

ضد آفتاب، کیف کوچک برای کمک های اولیه و ژل ضدعفونی کننده را هم فراموش نکنید. در عوض برای برداشتن مسواک و خمیردندان و وسایل حمام لازم نیست سختگیری کنید. این لوازم در هر شهری پیدا می شوند. علاوه بر دفترچه بیمه، کارت های شناسایی، کارت های بانکی و مدارک سفر که قطعا برداشتن آنها را فراموش نمی کنید، یادتان باشد که یک فتوکپی هم از مدارک سفرتان داشته باشید. به هر حال همیشه احتمال گم شدن مدارک وجود دارد و در این موارد فتوکپی ها به کمک شما خواهند آمد.

چی بخوریم؟

چگونه مارکوپولو شویم؟

سفر همیشه به دلیل تغییر آب و هوا، تغییر محیط فیزیکی و تغییر سبک زندگی، مستعد ایجاد شرایط بیماری زا است. بنابراین بهتر است تا جایی که می توانید کاری کنید که احتمال بیماری به حداقل برسد. همراه داشتن آب و غذای سالم اولین نکته ای است که باید رعایت کنید. سعی کنید تا حد ممکن غذای مورد نیاز سفر را با خود ببرید. کنسروهای موجود در بازار گزینه های خوبی برای این کار هستند. اما اینجا یک تبصره وجود دارد و آن این است که اگر به مقصد کوه و جنگل سفر می کنید حتما اجاق کوچک سفری را هم همراهتان بردارید. این اجاق ها به شما امکان آن را می دهند که در هر موقعیتی کنسرو را گرم کنید تا سموم احتمالی آن از بین بروند. با این حساب حتما می توانید حدس بزنید که به یک کاسه فلزی کوچک و سبک و گاز مایع هم نیاز خواهید داشت.

در طول سفر بهتر است از آب معدنی  استفاده کنید. لااقل اینطور خیالتان راحت است که آب آلوده نمی خورید. البته راه جایگزین هم برای جماعت طبیعت گرد وجود دارد. کتری های کوچک سفری گزینه خوبی برای سالم سازی آب در کوه و دشت و دمن است.


گروه گردشگری تبیان- آرزو رستم زاد