تبیان، دستیار زندگی
کسی که دندان‌هایش سالم و سفید و مرتب است، وقتی که می ‌خندد، انگار یک ردیف مروارید ناگهان در دهانش برق می ‌زند...
بازدید :
زمان تقریبی مطالعه :

6 توصیه برای داشتن لبخندی زیبا

نوار سفید کننده دندان

کسی که دندان‌هایش سالم و سفید و مرتب است، وقتی که می ‌خندد، انگار یک ردیف مروارید ناگهان در دهانش برق می ‌زند. داشتن چنین لبخند زیبایی آرزوی خیلی‌هاست. خیلی ‌ها به مطب دندانپزشکان مراجعه می ‌کنند و تنها خواسته ‌شان همین است که ظاهر لبخندشان اصلاح شود. اگر شما هم، چنین خواسته ‌ای دارید، 6 توصیه زیر را از یاد نبرید.

1- نوارها و چسب‌های سفیدکننده را از داروخانه بخرید

از جمله روش‌های سفید کردن دندان‌ها، استفاده از نوارهای سفید کننده دندان است که به‌ صورت موقت روی دندان‌ها چسبانده می‌ شود و طی یک پروسه کُند تا حدودی رنگ دندان‌ ها را روشن می‌ کند. این نوارها بیشتر جنبه تجاری داشته اما در هر صورت قبل از استفاده حتما باید با دندانپزشک هماهنگی لازم انجام گیرد. درد و حساسیت در انتظار بعضی‌هاست. تقریبا نیمی ‌از افرادی که از محصولات سفید کننده دندان استفاده می‌ کنند، درجاتی از حساسیت دندانی و التهاب لثه را پس از آن تجربه می ‌کنند. اگر شما دچار حساسیت دندانی شدید و در اثر نوشیدن مایعات گرم و سرد دندان ‌های تان دچار دردهای گذرایی شد و یا لثه‌ های تان قرمز شد، باید غلظت این محصولات سفید کننده خانگی را کمتر انتخاب کنید. به طور معمول، این عوارض در عرض چند روز از بین می ‌روند اما اگر این درد و التهاب ادامه پیدا کرد حتما با دندانپزشک ‌تان تماس بگیرید.

2- چای ‌تان را کم‌ رنگ بنوشید

مصرف مواد غذایی رنگی، دندان‌ها را تیره می ‌کنند، پس، از مصرف مرتب و مداوم چای، قهوه و نوشابه خودداری کنید. چای ‌تان را کم ‌رنگ بنوشید. قهوه ‌تان را رقیق تهیه کنید تا رنگدانه‌ کمتری روی دندان‌های تان بنشیند. نوشیدنی ‌های رنگی را حتی‌الامکان با نی بنوشید تا تماس آن ها با دندان‌ های تان کم شود و بلافاصله پس از مصرف خوراکی‌های رنگی، دندان ‌های تان را با آب شستشو دهید.

3- خانم‌ها در انتخاب رژ لب‌ دقت کنند

رنگ‌های تیره رژ لب، دندان‌های شما را سفیدتر نشان می ‌دهد. پس یکی دو درجه رنگ رژ لب ‌تان را تیره‌ تر کنید و تاثیر آن را بر زیبایی دندان ‌های تان ببینید. مراقب باشید، باقی ماندن اضافات رژ لب روی دندان ها باعث تیره شدن آن ها می ‌شود، پس، بعد از این که رژ لب زدید، با زبان روی دندان ‌ها را تمیز کرده و اضافه‌ های آن را از روی دندان ‌ها پاک کنید.

خوردن سیب

4- سیب، هویج و کلم بروکلی را خام گاز بزنید

می ‌توانید رنگدانه ‌ها را به روش فیزیکی و با کمک سایش هم از روی دندان‌ها پاک کنید. برای این کار، سبزی‌ ها و میوه‌ های سفت را گاز بزنید. هویج، سیب، خیار، بروکلی و حتی سیب‌زمینی خام از این گروه خوراکی ‌ها هستند. با مصرف این مواد با یک تیر دو نشان می ‌زنید: هم دندان‌ های سفیدتری دارید و هم مقدار زیادی ویتامین و مواد معدنی و... به بدن تان می ‌رسانید.

5- به رنگ طبیعی دندان‌ های تان احترام بگذارید

بسیاری از مردم از رنگ زرد دندان ‌های خود شکایت دارند. در بیشتر موارد زرد رنگ بودن دندان‌ها به دلیل عدم رعایت بهداشت دهان است. یعنی به دلیل رسوب مواد رنگی و تشکیل پلاک و جرم دندان ‌ها زرد می‌ شوند. در این افراد معمولا با انجام جرم ‌گیری و از همه مهم ‌تر رعایت صحیح دستورات بهداشتی تا حدود زیادی رنگ زرد دندان‌ها برطرف می ‌شود.

هر گاه با وجود رعایت بهداشت باز هم رنگ زرد دندان‌ ها پابرجا باشد، باید علل زیر را در نظر گرفت:

- زرد رنگی دندان به علت شفافیت مینای دندان: می‌ دانیم که تاج دندان از خارج به داخل دارای دو لایه مینا و عاج است. هنگامی که مینای دندان از شفافیت زیادی برخوردار باشد، رنگ زرد عاج از زیر مینا به چشم رسیده، دندان ‌ها زرد رنگ به نظر می ‌آیند. جالب است بدانیم به عقیده بعضی دندانپزشکان این دندان‌ ها نسبت به دندان‌ های سفید از استحکام بیشتری برخوردار هستند. در این موارد چون رنگ دندان‌ ها طبیعی است باید از هرگونه درمانی به خصوص مصرف پودرهای موسوم به "سفید کننده دندان ‌ها" اجتناب کرد.

- خرابی و نقص در مینا و عاج دندان: برخی از بیماری های مادرزادی دندان‌ها باعث می ‌شوند رنگ دندان‌ها زرد یا خاکستری باشد. در گروهی از افراد جامعه زردی دندان ‌ها به دلیل اشکال در ساختمان دندان‌ ها است.

- زیاد بودن فلوراید آب آشامیدنی: فلوراید ماده‌ای معدنی است که وجود آن به مقدار کم در آب آشامیدنی سبب استحکام دندان‌ها می ‌شود. هنگامی که میزان فلوراید آب آشامیدنی از مقدار معینی تجاوز کند، می‌ تواند سبب تغییررنگ دندان ‌ها گردد.

- مصرف داروهای گروه تتراسایکلین ها : مصرف تتراسیکلین در 5 ماه آخر دوران بارداری یا سنین کودکی نیز می‌ تواند سبب تغییر رنگ دندان‌ ها شود. در این شرایط شما باید با دندانپزشک تان برای حل این مشکل مشورت کنید.

6- از خوراکی‌ها و نوشیدنی‌های رنگ ‌دار پرهیز کنید

چای، قهوه، نوشابه، رنگ ‌های غذایی، زردچوبه، زعفران و بسیاری از خوراکی ‌ها و نوشیدنی‌ ها، رنگ دندان ‌های تان را تغییر می ‌دهند بنابراین با کاهش مصرف این مواد در رژیم غذایی می ‌توانید به داشتن دندان‌ های سفید کمک کنید اگر به خوردن این مواد عادت دارید حتما بعد از آن، دندان ‌های تان را با آب بشویید.

دکتر گلرخ ثریا

هفته نامه سلامت

اگر می خواهید با پزشکان سایت درباره این بیماری مشورت کنید، اینجا را کلیک کنید.

برای شرکت در بحث های انجمن سایت مرتبط با بهداشت و سلامت، اینجا را کلیک کنید.

* مطالب مرتبط:

زرد شـدن دنـدان هـا

خطاهای سفید کردن دندان

با زردی دندان ها چه کنیم؟

استفاده از سفیدکننده‌های دندان در خانه

مواد سفیدکننده دندان: مفید یا مضر؟

لبخندی زیبا با دندان هایی سفید

دندان شما کاملا سفید است!

پوسیدگی به دندان شما نزدیک است

جرم گیری برای دندان مضر است؟

جرم ‌گیری دندان، دوستی به ظاهر دشمن

ضرورت نگهداری از دندان ها

نقش تغذیه در سلامت دهان و دندان

شناخت ساختمان دندان

بهداشت دهان و دندان

بخش تغذیه و سلامت تبیان

مشاوره
مشاوره
در رابطه با این محتوا تجربیات خود را در پرسان به اشتراک بگذارید.