تبیان، دستیار زندگی
گاهی ماهی ها از داخل آب به بیرون می پرند و روی زمین فرود می آیند. این امر به ویژه در مورد ماهی هایی كه به تازگی وارد آب شده اند صدق می كند و اگر فضای آكواریوم جدید نسبت به محل زندگی قبلی ماهی كوچكتر باشد احتمال پرش افزایش می یابد.
بازدید :
زمان تقریبی مطالعه :

شرح حال ماهی های بیش فعال

ماهی

ما در مقالات قبل سعی کردیم به نکات لازم و ضروری برای تهیه و به کار گیری یک آکواریوم مناسب اشاره کنیم . در ادامه با ما همراه باشید.

فیلتر های تصفیه

آب با كیفیت در تعیین سلامت ماهی حرف اول را می زند. فیلترهای تصفیه آكواریوم به حفظ كیفیت مطلوب آب كمك می كنند. سیستم تصفیه آب آكواریوم دارای سه مرحله است كه شامل تصفیه مكانیكی، شیمیایی، و بیولوژیك می باشد.

1- تصفیه اولیه: به صورت مكانیكی آب را تمیز می كند و تكه های قابل مشاهده آشغال و پس ماندها را از آب می زداید.

2- تصفیه ثانویه: به صورت شیمیایی آلاینده های مولكولی را با استفاده از كربن و زئولیت پاك می كند.

3- تصفیه نهایی: مهمترین بخش تصفیه بوده و از نظر بیولوژیك آب را با كمك باكتری هایی كه آلودگی را می خورند و هضم می كنند، تصفیه می كند. این مرحله تثبیت كننده كیفیت آب موجود در آكواریوم است.

اگر فضای آكواریوم جدید نسبت به محل زندگی قبلی ماهی كوچكتر باشد احتمال پرش ماهی افزایش می یابد.

انواع فیلتر

فیلترهای كنج: به شكل جعبه های پلاستیكی كوچكی هستند كه داخل آ‌نها قطعه تصفیه كننده و كربن وجود دارد و به یك پمپ هوا متصل می شوند.

فیلترهای تحتانی: در نقطه پایینی و زیر تزئینات كف قرار می گیرند و به پمپ هوا متصل هستند.

فیلترهای كانیستر: به آكواریوم آویزان می شوند، و داخل آنها یك پمپ اختصاصی و یك محفظه برای ذخیره ضایعات وجود دارد.

فیلترهای بستر شاره: مانند فیلترهای كانیستر آویزان می شوند و آب را به سمت بالا پمپاژ می كنند.

البته ما هیچ كدام از فیلترهای مذكور را برای آكواریوم شما پیشنهاد نمی كنیم. توصیه ما به شما استفاده از فیلترهای زیست چرخه ای است.

اکواریوم

فیلتر زیست چرخه ای: یك فیلتر بسیار قدرتمند است كه در قسمت تحتانی آكواریوم متصل می شود و دارای سیستم مكنده ای است كه از طریق یك لوله سیفونی كوچك آب را از پایین آكواریوم به داخل كشیده و آنرا تصفیه می كند. در این زمان آب از فیلترهای ابریشم، كربن، زئولیت، و جرم گیرهای اسفنجی عبور كرده و از دستگاه خارج می شود. این فیلتر باكتری هایی تولید می كند كه نه تنها برای ماهی ها هیچ گونه ضرری ندارند بلكه آلاینده ها را خورده و هضم می كنند و تا حد بسیار زیادی از حجم آلودگی ها را كاهش می دهند.

فیلترهای اسفنجی: این نوع فیلترها برای آكواریوم هایی مناسب هستند كه در آن نوزاد ماهی وجود دارد و از گیر افتادن بچه های ریز درون فیلتر جلوگیری می كند.

پایه آكواریوم

آكواریوم پر از آب خیلی سنگین می شود و باید برای آن یك پایه ی مناسب در نظر بگیرید. آكواریوم ها عموماً دارای گارانتی سوراخ و چكه هستند ولی اگر آنرا بر روی پایه مناسبی قرار نداده باشید هر گونه سوراخ و خرابی شامل گارانتی نمی شود. برای پایه می توانید از میان جنس چوبی و استیل مدل مورد نظر خود را انتخاب كنید. فقط مطمئن شوید كه اندازه آن مناسب با اندازه آكواریومتان است.

اصولاً آكواریوم آب شور باید دمای مناطق حاره ای را داشته باشد، به همین دلیل است كه رنگ ماهی ها در آن خیلی پررنگ تر است.

درپوش

گاهی ماهی ها از داخل آب به بیرون می پرند و روی زمین فرود می آیند. این امر به ویژه در مورد ماهی هایی كه به تازگی وارد آب شده اند صدق می كند و اگر فضای آكواریوم جدید نسبت به محل زندگی قبلی ماهی كوچكتر باشد احتمال پرش افزایش می یابد. بنابراین استفاده از درپوش ضروری است. علاوه براین یك سرپوش مناسب مانع تبخیر و ورود ذرات ریز معلق در هوا به داخل آب می شود. ماهی هایی كه عمدتاً از آب بیرون می پرند عبارتند از: ماهی ریشدار، گربه ماهی، ماهی قرمز، دم شمشیری، سیكلید، تیان، و مارماهی.

اکواریوم

انواع آكواریوم

عموماً معیار طبقه بندی آكواریم ها میزان شوری آب داخل آنهاست. نگهداری و مراقبت از ماهی های آب شیرین ساده تر است و قیمت و هزینه های جانبی نگهداری آنها نیز كمتر می باشد. ماهی های دریایی عموماً نیاز به مراقبت و تجهیزات بیشتری دارند. ماهی های آب شور هم كه نیازمند تركیبی از مزایای آكواریوم های آب شیرین و دریایی هستند.

یك نوع طبقه بندی دیگر به درجه حرارت آب بر می گردد. اصولاً آكواریوم آب شور باید دمای مناطق حاره ای را داشته باشد، به همین دلیل است كه رنگ ماهی ها در آن خیلی پررنگ تر است.

تعیین تعداد ماهی ها

در یك آكواریوم تعداد معینی ماهی جای می گیرد. فاكتورهای محدودیت زا شامل میزان اكسیژن محلول در آب، و قدرت دستگاه تصفیه ضایعات است. یك حساب سرانگشتی برای تخمین تعداد ماهی ها وجود دارد كه در این قسمت به آن اشاره می كنیم.  مثال های زیر برای تعیین تعداد ماهی های آب شیرین هستند. همانطور كه می دانید ماهی های دریایی و ماهی آب شور نیاز به آب و فضای بیشتری دارند. هر 3 سانتی متر از طول یك ماهی بالغ نیاز به 4 لیتر آب دارد، یعنی یك ماهی 6 سانتی متری بالغ در حدود 8 لیتر آب نیاز دارد. به عبارت دیگر هر 1 سانتی متر از طول یك ماهی بالغ نیاز به فضای 30 سانتی متری دارد.

نشریه منزل

تنظیم برای تبیان: کهتری

مقالات مرتبط

قوطی های خوشمزه یا خطرناک!؟

فوت های کوزه گری

اول ایمنی، بعد کار

نگاهی به زیر پاهای مبارک

بهانه دیگه بسه

خانه داری با روش های معطر

مشاوره
مشاوره
در رابطه با این محتوا تجربیات خود را در پرسان به اشتراک بگذارید.