تبیان، دستیار زندگی
تیم پروژه شاتل اندیور این شاتل را برای پرواز روز یکشنبه 18/11/88 به سوی ایستگاه فضایی بین المللی که اولین پرواز از پنج برنامه پرواز شاتلها در سال 2010 به شمار می رود آماده کرده اند.
بازدید :
زمان تقریبی مطالعه :

لحظه به لحظه با شاتل اندیور

شاتل اندیور برای پرتاب آماده شد 17/11/88

شاتل اندیور

تیم پروژه شاتل اندیور این شاتل را برای پرواز روز یکشنبه 18/11/88 به سوی ایستگاه فضایی بین المللی که اولین پرواز از پنج برنامه پرواز شاتلها در سال 2010 به شمار می رود آماده کرده اند.

با وجود اینکه حذف برنامه بازگشت به ماه ناسا توسط باراک اوباما بسیاری از تیمهای اکتشافی را در شوک باقی گذاشته است ناسا اصرار دارد گروه پرتاب شاتلها بر روی امنیت پرتاب شاتل اندیور در روز یکشنبه تمرکز داشته باشند.

مدیران این ماموریت با وجود اینکه واژه بیم و وحشت را برای شرح دادن حالت روحی کارمندان خود در سکوی پرتاب به کار می برند، اندیور را برای پرواز آماده کرده اند. "مارک لینبچ" مدیر پروژه اندیور شرایط روحی کارکنان این پروژه را گیج، پر تردید و شوک زده شرح می دهد اما درعین حال معتقد است تا زمانی که کارها توسط کارمندان به درستی انجام گیرد نگرانی وجود ندارد. وی از تیم خود خواسته است که بر روی پروژه رو به آغاز اندیور و چهار ماموریت دیگر باقی مانده از برنامه شاتلها تمرکز داشته باشند.

سرنشینان شاتل

شاتل اندیور به همراه 6 سرنشین خود اتاقکی جدید را به همراه اتاقکی گنبدی شکل به ایستگاه فضایی بین المللی انتقال خواهد داد، Tranquility و اتاقک گنبدی مانند در ایتالیا و تحت نظارت آژانس فضایی اروپا ساخته شده و ساخت آنها به طور کلی 407 میلیون دلار هزینه در بر داشته است. به همین دلیل بیش از 100 نماینده اروپایی که به گونه ای با این پروژه در ارتباط بوده اند برای پرتاب اندیور به کیپ کاناورال سفر خواهند کرد.

زمان پرتاب اندیور 4:39 بامداد تعیین شده و شانس خوب بودن هوا برای آغاز ماموریت در حدود 80 درصد تخمین زده شده است.

پرواز شاتل اندیور متوقف شد 18/11/88

مدیران پروژه شاتل اندیور درست 9 دقیقه قبل از پرتاب این شاتل به دلیل نامناسب بودن شرایط جوی پرتاب آن را تا روز دوشنبه به تعویق انداختند. پرتاب شاتل فضایی اندیور از پایگاه فضایی کندی به دلیل حرکت ابری بزرگ و ضخیم به سوی سکوی پرتاب درست ساعاتی قبل از آغاز شمارش معکوس، به مدت یک روز به تاخیر افتاد.

براساس پیش بینی های آب و هوایی، شرایط جوی برای پرتاب شاتل در بامداد روز یکشنبه 80 درصد مساعد خواهد بود اما سیستم آب و هوایی از سوی شمال بیشتر از حد انتظار به سوی جنوب کشیده شد از این رو پرتاب شاتل در ساعت 4:30 بامداد یعنی 9 دقیقه قبل از آغاز پرتاب به تعویق افتاد.

ناسا در پی متوقف کردن پرتاب اندیور اعلام کرد در صورت مناسب بودن شرایط آب و هوایی در روز آینده این سازمان شانس خود را در پرتاب اندیور در ساعت 4:14 روز دوشنبه 7 ژانویه 2010 آزمایش خواهد کرد.

شاتل اندیور بعد از پرتاب
شاتل اندیور پرواز کرد 19/11/88

شاتل اندیور به منظور انجام ماموریتی 13 روزه در ایستگاه فضایی بین المللی، آسمان فلوریدا را شکافته و به سوی ایستگاه پرواز کرد.

شاتل اندیور که به جز این پرواز یک پرواز دیگر تا بازنشستگی فاصله دارد آخرین قطعات اصلی ایستگاه فضایی را حمل می کند و دو تن از سرنشینان آن به منظور نصب این تجهیزات سه راهپیمایی فضایی به انجام خواهند رساند.

اتاقک Tranquility از بخشی طاقی مانند با هفت پنجره برخوردار است که منظره ای پانوراما را از زمین و فضای در برگیرنده آن در اختیار فضانوردان قرار خواهد داد.

یکی از تصاویری که از میان پنجره جدید ایستگاه به ثبت رسیده تصویری است
بزرگترین پنجره فضایی رو به جهان گشوده شد 28/11/88

فضانوردان شاتل اندیور طی سومین و آخرین راهپیمایی فضایی خود سه شنبه شب 27/11/88 پنجره بزرگ اتاقک جدید ایستگاه فضایی را که به ایستگاه اتصال داده شده است از پوشش ویژه اش خارج کرده و بهترین و بزرگترین پنجره جهان که در مدار زمین در حرکت است را بر روی ایستگاه فضایی آشکار کردند.

"رابرت بنکن" و "نیکلاس پاتریک" دو فضانورد اندیور برای اتصال این پنجره به بدنه ایستگاه تلاش فراوانی کرده و سختی های زیادی را متحمل شدند اما یکی از زیباترین لحظات ماموریت آنها زمانی بود که پنجره را از پشت پوشش ویژه اش آشکار کردند. این دو فضانورد ابتدا پوشش را از روی اتاقک برداشته و دیگر فضانوردان از داخل پوشش دریچه های پنجره ها را باز کردند.

تری ویرتیس (چپ) و فرمانده ایستگاه فضایی جفری ویلیامز در برابر پنجره بزرگ ایستگاه

آخرین درخواست مرکز کنترل ناسا از این دو فضانورد این بود که یکی از شیشه های پنجره ها را با کیف ابزار خود مورد حمله قرار داده و به آن ضربه وارد کنند. این اتاق گنبد مانند، به این منظور طراحی شده است تا ساکنان ایستگاه بتوانند منظره ای 360 درجه ای از سیاره زادگاه خود به همراه فضای اطراف آن داشته باشند و حین عملیات بازوی روباتیک کنترل کاملی بر روی ماموریت داشته باشند.

این بخش از اتاقک با داشتن 6 پنجره ذوزنقه مانند که به صورت مدور دور تا دور اتاق را پوشانده اند و یک پنجره دایره مانند 80 سانتیمتری در مرکز، بزرگترین پنجره ای است که تا به حال در فضا معلق بوده است.

نیکلاس پاتریک معلق در افق آبی زمین در حال بازکردن دریچه های پنجره بزرگ ایستگاه در 17 فوریه 2010
شاتل ناسا در مسیر بازگشت به خانه 1/12/88

شاتل اندیور پس از 9 روز فعالیت مشترک فضانوردانش با ساکنین ایستگاه فضایی بین المللی عصر روز گذشته از ایستگاه فضایی فاصله گرفت. فضانوردان شاتل قبل از آغاز پرواز تمامی بخشهای شاتل را با کمک اسکنری لیزری و بازوی روباتیک شاتل مورد بررسی قرار دادند تا از عدم وجود آسیبهای بسیار کوچک اطمینان حاصل کنند.

زمان فرود شاتل اندیور در پایگاه فضایی کندی برای 10:16 عصر روز یکشنبه 2/12/88 برنامه ریزی شده است اما رگبارهای موسمی مجاور پایگاه می تواند مانعی برای این فرود به شمار رود و در عین حال گزارشهای هواشناسی، اخباری از احتمال بارش باران در فرودگاه جایگزین در پایگاه فضایی ادواردز ارائه کرده است.

لحظه فرود
شاتل اندیور به زمین نشست  3/12/88

شاتل اندیور و 6 سرنشین آن یکشنبه شب (2/12/88) در سلامت کامل به زمین بازگشتند تا پایان نهایی ماموریتی که منجر به تکمیل ظاهری و مجازی ایستگاه بین المللی فضایی شده است را رقم بزنند.

فرود به موقع شاتل اندیور باعث شگفتی عده ای از متخصصان شد زیرا تعدادی از هواشناسان اعلام کرده بودند بارش شدید باران و حضور ابرها می تواند فرود این شاتل را به تعویق بیاندازد اما بارانی نبارید و آسمان به اندازه کافی پاک باقی ماند تا شاتل با آسودگی زمین را لمس کند.

این بیست و سومین فرود شاتل در تاریکی شب از میان 130 پرواز بوده است.

اتاقک 380 میلیون دلاری tranquility در حال انتقال به خارج از شاتل

اتاق Tranquility در حال حاضر پایگاه اصلی ایستگاه برای نگهداری از سیستمهای حیاتی و ورزشی و سرویس بهداشتی به شمار می رود. این اتاق به همراه پنجره بزرگ آن توسط آژانس فضایی اروپا و با هزینه ای بیش از 400 میلیون دلار ساخته شده است و با نصب آن ایستگاه بین المللی 11 ساله فضایی 98 درصد تکمیل شد.

دو درصد باقی مانده از فرایند تکمیل ایستگاه نیز به واسطه چهار پرواز باقی مانده شاتلها به منظور تکمیل ذخائر تجهیزات و قطعات یدکی ایستگاه انجام خواهد گرفت و شاتل دیسکاوری پرواز بعدی از این چهار پرواز را در ماه آوریل به انجام خواهد رساند. در عین حال اندیور تنها یک پرواز تا بازنشستگی فاصله دارد و آخرین پرواز خود را در انتهای ماه جولای به انجام خواهد رساند.

سرنشینان شاتل اندیور روز یکشنبه در مسیر بازگشت به زمین اختلال ارتباطی را با مرکز کنترل تجربه کردند که طی آن ارتباط میان سرنشینان و مرکز کنترل در بامداد یکشنبه قطع شد. متخصصان احتمال می دهند این اختلال با نرم افزار رایانه ای لابراتوار کلمبوس اروپا در ارتباط باشد. این اختلال در اواخر عصر یکشنبه برطرف شده و ارتباط شاتل با مرکز کنترل دوباره برقرار شد.

منبع اخبار: خبرگزاری مهر

تهیه و تنظیم برای تبیان: م.ح.اربابی فر