تبیان، دستیار زندگی
از اولین نسخه مصحف بهارستان نمونه‌برداری شد؛ مصحف بهارستان گلچینی از زیباترین و نفیس‌ترین قرآن‌ها از عهد ایلخانی و تیموری تا صفویه و قاجار است.
بازدید :
زمان تقریبی مطالعه :

اولین نسخه‌ی مصحف بهارستان
اولین نسخه‌ی مصحف بهارستان

از اولین نسخه مصحف بهارستان نمونه‌برداری شد؛ مصحف بهارستان گلچینی از زیباترین و نفیس‌ترین قرآن‌ها از عهد ایلخانی و تیموری تا صفویه و قاجار است.

احسان شکراللهی مدیر روابط عمومی و امور بین‌الملل کتابخانه، موزه و مرکز اسناد مجلس شورای اسلامی در گفت‌وگو با فارس بیان داشت: امروز از اولین نمونه مصحف بهارستان پرینت رنگی گرفته شد و ان‌شاءالله برای لیتوگرافی و چاپ می‌رود.

مصحف بهارستان برگ‌های زرین و درخشان قرآن‌های کتابخانه مجلس است که احسان شکراللهی و داوود نظریان به مدت یکسال آن‌ها را انتخاب کرده‌اند.

به گفته شکراللهی در گردآوری مصحف بهارستان که گلچینی از زیباترین و نفیس‌ترین قرآن‌ها از عهد ایلخانی و تیموری تا صفویه و قاجار است، سعی شده بهترین‌ برگ‌های نفیس‌ترین قرآن‌های این دوره انتخاب شود.

در گردآوری مصحف بهارستان از 22 نسخه قرآن نفیس کتابخانه مجلس با نظر کارشناسان خبره استفاده شده است که با بهترین تصویربرداری به جامعه هنری عرضه می‌شود.

بسیاری از نسخی که برگ‌هایی از آن‌ها در مصحف بهارستان منتشر می‌شود، از لحاظ تذهیب، خط، جدول‌بندی و جلدسازی کم‌نظیر هستند.

این گلچین قرآن 250 صفحه دارد و قرار است در شمارگان 3 هزار نسخه منتشر شود.

پیش از این مرحوم سید محمد باقر نجفی نیز چنین قرآنی با عنوان مصحف ایران منتشر کرده بود و از آن جا که وی تأکید داشت این مصحف متن کامل قرآن از سوره فاتحه تا ناس را دربگیرد، ناگزیر شد در بسیاری از جاها از صفحات برخی نسخه‌های کم‌اهمیت استفاده کند.

مدیر روابط عمومی و امور بین‌الملل کتابخانه، موزه و مرکز اسناد مجلس شورای اسلامی اظهار داشت که تا قبل از عید تعدادی از نمونه‌ها منتشر و صحافی می‌شود تا پیش از سال جدید شاهد مراسم رونمایی مصحف بهارستان باشیم.