تبیان، دستیار زندگی
(در مطلب روز گذشته با عنوان «شما، رصد، تلسکوپ» شما را با شیوه های رصد آسمان از طریق تلسکوپ آشنا ساختیم و قرار بود تا در مطالب بعدی به معرفی رصد مجازی و سایت universealive.com بپردازیم. در این نوشته قصد داریم تا شما را با یک رصدخانه مجازی ایرانی
بازدید :
زمان تقریبی مطالعه :

مشاهده آنلاین کیهان

(در مطلب روز گذشته با عنوان «شما، رصد، تلسکوپ» شما را با شیوه های رصد آسمان از طریق تلسکوپ آشنا ساختیم و قرار بود تا در مطالب بعدی به معرفی رصد مجازی و سایت universealive.com بپردازیم. در این نوشته قصد داریم تا شما را با یک رصدخانه مجازی ایرانی آشنا کنیم.)

مجازی رصد کنید

معرفی

سایت universealive.com به عنوان اولین پروژه ستاره شناسی از راه دور در ایران و خاورمیانه، فرصت های جدیدی را برای استفاده از تلسکوپ ها و CCDهای کنترل از راه دور به وجود آورده است که آن هم محیطی فعال و جذاب را برای دانش آموزان و دانشجویان در سراسر جهان ایجاد نموده است.

این پروژه از یک تلسکوپ 8 اینچ نیوتونی در رصدخانه کوثر.1 (در فاصله 20 کیلومتری خارج از اصفهان) بهره می گیرد. این تلسکوپ توسط  دانشجویان، پژوهشگران، مراکز علمی و دانشگاه ها برای رصد خورشید، ماه، دنباله دارها، کهکشان ها، سحابی ها، ستارگان متغیر و سایر پژوهش ها و آزمایش ها مورد استفاده قرار گرفته است.

تلسکوپ و CCD موجود در رصدخانه کوثر.1 می تواند به صورت کنترل از راه دور و از طریق مودم و یک نرم افزار خاص نجومی، به سهولت توسعه کاربران در کلاس های درس و یا منزل مورد استفاده قرار گیرد. تصاویر گرفته شده، می تواند در اندک زمانی از رصدخانه به رایانه کاربر منتقل گردد. این تصاویر روی رایانه کاربر برای استفاده ها و مطالعات بعدی، ذخیره خواهد شد.

از این پروژه بیشتر بدانیم ...

برنامه UniverseAlive یک مشارکت بین المللی برای پخش رویدادهای کیهان برای کاربران اینترنت است. UniverseAlive به مردم برای ملاقات زیبایی های کیهان به نزدیکی صفحه نمایش رایانه آن ها، کمک می کند. کاربران سایت می توانند خود در UniverseAlive ثبت نام و یک نام کاربری و کلمه عبور دریافت کنند. سپس آن ها در زمان های تعیین شده در تقویم UniverseAlive می توانند وارد بخش کاربران سایت شده و پخش زنده تلسکوپ را مشاهده کنند.

UniverseAlive به دانش آموزان، دانشجویان و سایر علاقه مندان نجوم کمک می کند تا زیبایی ها و پدیده های زیبای کیهان را به صورت پخش زنده اینترنتی مشاهده نمایند.

این ابداع ممتاز تلاش می کند تا زندگی ما را به رازهای طبیعت و کیهان، نزدیک و نزدیکتر نماید. ذهن ما زمانی که ما اعماق خلقت را در فاصله ای به نزدیکی صفحه نمایش رایانه شخصی مشاهده می کنیم، فعالتر خواهد بود. UniverseAlive پنجره ای به تمام این رویاهای باورنکردنی است.

مجازی رصد کنید

چگونه استفاده کنیم؟

شما هم می توانید به جمع هزاران نفری بپیوندید که چشمان خود را به آسمان دوخته اند. همچنین می توانید با آرامش پشت رایانه خود بنشینید، به صندلی تکیه دهید و مانند یک ستاره شناس با تجربه به آسمان نگاه کنید اما چگونه؟

علاقه مندانی که مایل به مشاهده آنلاین تصاویر از طریق تلسکوپ هستند می توانند با خرید کارت مشاهده آنلاین کیهان به نام Solaris، در تاریخ های مشخص به سایت UniverseAlive، مراجعه و به همراه خانواده و یا دوستان، با استفاده از رایانه یا تلفن همراه، از برنامه های زیر بهره مند گردند:

1- مشاهده آنلاین آسمان با تلسکوپ (ماه، برخی سیارات، خورشید، اعماق آسمان و ...)

2- تور مجازی در آسمان (ترکیبی از صدا و تصویر)

ساعاتی پیش از اجرای هر برنامه، یک SMS برای کاربران کارت که در زمان ثبت نام شماره موبایل خود را وارد نموده اند، ارسال می گردد تا فرصت به یادماندنی مشاهده بخشی از زیبایی های کیهان فراموش نشود.

در این برنامه پخش زنده اینترنتی، کاربرانی که از رایانه استفاده می کنند به یک اتصال اینترنت با سرعت عادی و کاربرانی که مایل به مشاهده با استفاده از تلفن همراه هستند به یک سیم کارت مجهز به GPRS نیاز دارند. روش فنی اجرای برنامه به نحوی است که نیاز به اینترنت پر سرعت ندارد.

رصدگران از طریق یک شبکه اینترانت به رایانه مرکزی رصدخانه متصل می شوند، تلسکوپ را کنترل می کنند و به صورت مستقیم تصویر برداری می نمایند.

به طور کلی این مرکز خدمات زیر را به شما ارائه می دهد:

1- کارت رصد آنلاین کیهان: علاقه مندانی که مایل به مشاهده آنلاین آسمان هستند می توانند با خرید یک کارت رصد آنلاین به نام کارت سولاریس در یک تاریخ مشخص به سایت معرفی شده روی کارت، مراجعه و ضمن مشاهده آنلاین قسمتی از آسمان (ماه، برخی سیارات، خورشید، اعماق آسمان و ...)، با کارشناس حاضر در رصدخانه به صورت زنده گفتگو و از توضیحات وی استفاده نماید.

2- رصد اختصاصی آسمان: مراکز و علاقه مندانی که مایل به برگزاری رصدهای آنلاین اختصاصی هستند می توانند زمانی را برای اجرای یک رصد اینترنتی به همراه گفتگوی صوتی با یک متخصص ستاره شناسی رزرو نمایند.

3- کنترل رصدخانه از راه دور: رصدگران از طریق یک شبکه اینترانت به رایانه مرکزی رصدخانه متصل می شوند، تلسکوپ را کنترل می کنند و به صورت مستقیم تصویر برداری می نمایند.

مجازی رصد کنید

تا کنون چه برنامه هایی اجرا شده است؟

برنامه UniverseAlive از سال 1382 همزمان با گذر عطارد از برابر خورشید آغاز شد. در خلال این سالها UniverseAlive  برنامه های بسیاری را برگزار نموده است که برخی از آن ها عبارتند از:

ماه گرفتگی جزئی 26 مرداد 1387

پخش ماهیانه ماه

اختقای زهره پشت ماه 1386

اختفای زحل پشت ماه 1386

ماه گرفتگی اسفند 1385

خورشید گرفتگی کلی فروردین 1385

خورشید گرفتگی جزئی 1384

گذر زهره 1383

گذر عطارد 1382

(در مقاله بعدی شما را با مزایای رصد مجازی آشنا می نماییم.)

تهیه و تنظیم برای تبیان:

محمد حسین اربابی فر