تبیان، دستیار زندگی
مادران عزیز در نظر داشته باشند که نظارت و راهنمایی با انجام تکالیف به جای فرزند تفاوت دارد.
بازدید :
زمان تقریبی مطالعه :

اگر برایتان عزیز است...

کودک

برای هر کاری بستر مناسبی لازم است و برای خوب درس خواندن در خانه نیز باید محیط خانه، مناسب باشد. برای آماده کردن محیط خانه‌تان به این 6 نکته توجه کنید:

1 فضای فیزیکی: از لحاظ فیزیکی درس خواندن باید در مکان‌ و جای مخصوصی انجام شود. اگر امکان دارد یک اتاق مخصوص به دانش‌آموز در نظر گرفته شود، باید فضایی را در خانه مهیا کرد که محل رفت و آمد زیاد نباشد. مادر یک خانواده با مدیریت صحیح خود باید فضای کوچکی را برای انجام تکالیف فرزند در نظر بگیرد. البته سعی شود به میزان نور، دما و حتی الامکان رنگ استفاده شده در این فضا نیز توجه شود.

حضرت رسول (ص) : فرزندان خود را در خوب شدن كمك كنید ، زیرا هر كه بخواهد میتواند نافرمانی را از فرزند خود بیرون آورد .

2 نظارت: نظارت سهم مهمی در تحصیل کودک دارد که این نقش متعلق به مادر خانواده است. مادر مخصوصا برای کودکان دبستانی موظف است که بر انجام تکالیف فرزند خود نظارت داشته باشد. مادران عزیز در نظر داشته باشند که نظارت و راهنمایی با انجام تکالیف به جای فرزند تفاوت دارد.

3 رفتارهای والدین: محیط خانه باید خالی از تشنج و درگیری و کشمش باشد تا بچه‌ها بتوانند به راحتی درس بخوانند. محیطی که مدام در آن مشاجره والدین وجود دارد، سبب‌ آسیب روان کودکان شده و مانع از پیشرفت تحصیلی فرزندان می‌شود. خودتان را به جای فرزندان بگذارید ، آیا در فضایی که مملو از تشنجات و درگیری های بچه ها ست می توانید تمرکز کنید و به یک کار هنری مشغول شوید؟

مادران عزیز در نظر داشته باشند که نظارت و راهنمایی با انجام تکالیف به جای فرزند تفاوت دارد.

4 تفریحات برنامه‌ریزی‌شده: والدین باید با برنامه‌ریزی مناسب، تفریحات و مهمانی‌ها را محدود کرده و ساعت خواب کودکان را تنظیم کنند. بازی‌ها و سرگرمی‌های کودکان نیز باید با برنامه‌ریزی باشد. این طور نباشد که کودک تا هر وقت و هر اندازه که خواست به انواع بازی‌ها و دیدن برنامه‌های تلویزیونی بپردازد. تفریح و بازی کودک باید پس از انجام تکالیف مدرسه باشد و پرداختن به بازی‌های مورد علاقه او باید در آخر هفته انجام شود.

5 شام سروقت: در برخی خانواده‌ها پدر دیر وقت به منزل می‌آید و بچه‌ها تا پاسی از شب سرگردان و بی‌برنامه غذا می‌خورند. بهتر است در سال تحصیلی مادر طوری برنامه بچیند که بچه‌ها سر ساعت مشخصی شام بخورند و سر وقت معینی بخوابند؛ چون خوردن دیروقت شام سنگین سبب اختلال خواب شده و این موجب کاهش دقت و تمرکز دانش‌آموزان در روز بعد می‌شود.

تنبیه کودک

6 حمایت عاطفی: حمایت عاطفی والدین و حفظ آرامش خانواده در روحیه کودک و تحصیل او بسیار تاثیرگذار است.کودکان علاوه برمسائل تحصیلی بعد عاطفی نیز دارند که به نوبه خود نیاز های مختلف را شامل می شود لذا خانواده باید سعی کند به این حیطه از شخصیت کودک هم عنایت داشته باشد.

دکتر فردوسی/ روان‌شناس- سلامت، همراه با تغییر  و اضافات 

تنظیم برای تبیان : کهتری

پی نوشت: اعینوا أولادكم علی البر من شاء استخرج العقوق من ولده .كنز العمال ، ج 16

کتاب چگونه با کودکم رفتار کنم در فروشگاه تبیان برای تهیه شما عزیزان موجود است.

هنمچنین می توانید از مطالب روزانه اعضا در مورد نحوه برخورد با کودکان استفاده کنید.

مقالات مرتبط

وقتی مجبورم تنبیهت کنم

روش های جدید تربیت رسید

کتک بخوری! تربیت میشی؟

از خودتان شروع کنید

تا سه بشمرید

نفس عمیق یادتان نرود

پاداش بوسیدن فرزند

مشاوره
مشاوره
در رابطه با این محتوا تجربیات خود را در پرسان به اشتراک بگذارید.