تبیان، دستیار زندگی
آمار تازه سازمان بهزیستی از آسیب‌های اجتماعی كشور
بازدید :
زمان تقریبی مطالعه :

رشد طلاق توافقی در ایران

آمار تازه سازمان بهزیستی از آسیب‌های اجتماعی كشور

صبح روز گذشته سیدحسن موسوی چلك، مدیر كل دفتر آسیب‌دیدگان اجتماعی بهزیستی كشور در یك كنفرانس مطبوعاتی بار دیگر از آسیب‌های نوپدید گفت و اینكه متاسفانه در ایران برای بهداشت جسمانی سرانه داریم ولی برای بهداشت روانی و سلامت اجتماعی سرانه‌ای در نظر گرفته نمی‌شود. موسوی چلك تاكید كرد كه با این شرایط همیشه آسیب‌ها از ما جلوترند و نمی‌توانیم به گرد پایش برسیم.

طلاق

او گفت: تلاش داریم رویكردهای بومی در آسیب‌های اجتماعی را بیشتر مدنظر قرار دهیم و به همین دلیل از امسال استان‌های اصفهان، گلستان و خراسان رضوی قرار است خلاقیت اجتماعی را در بومی‌سازی پیشگیری از آسیب‌های اجتماعی اجرایی كنند.

مدیركل دفتر امور آسیب‌دیدگان اجتماعی سازمان بهزیستی در اولین بخش از ارائه آمار عملكرد 9 ماهه سال 88 به موضوع اورژانس اجتماعی پرداخت. موسوی چلك اعلام كرد: در این زمان 9 ماهه، 208 هزار تماس تلفنی با هات‌لاین 123 برقرار شده كه بیش از 30درصد این تماس‌ها مرتبط بوده است. بخش دیگری از تماس‌ها برای پیگیری به بخش‌های دیگر بهزیستی مرجوع شده و البته درصد كمی از تماس‌ها هم اشتباه بوده است. نكته مهم درباره تماس با اورژانس اجتماعی اینكه خشونت خانگی در این تماس‌ها در صدر قرار دارد. خشونت‌های خانگی هم به ترتیب شامل همسرآزاری، كودك‌آزاری و البته سالمندآزاری است كه به ترتیب 13، 11 و 3 درصد تماس‌ها را به نام خود ثبت كرده‌اند. جالب اینكه باتوجه به رشد جمعیت سالمند ایران و با اشراف به اینكه تا سال 1404، 11 درصد جمعیت ایران را سالمندان تشكیل می‌دهند، این میزان سالمندآزاری هشداری جدی تلقی می‌شود. نكته دیگر اینكه در 9 ماهه ابتدای سال 25 هزار مورد مداخله اورژانس اجتماعی در خانه یا محیط‌كار توسط تیم‌های سیار این اورژانس ثبت شده است.

تلاش داریم رویكردهای بومی در آسیب‌های اجتماعی را بیشتر مدنظر قرار دهیم و به همین دلیل از امسال استان‌های اصفهان، گلستان و خراسان رضوی قرار است خلاقیت اجتماعی را در بومی‌سازی پیشگیری از آسیب‌های اجتماعی اجرایی كنند

موسوی چلك همچنین خبر داد كه اورژانس اجتماعی در 70 شهر كشور مستقر است اما به‌غیر از 200 خودرو فعال در این شهرها باید 700 خودرو دیگر به تیم‌های سیار اورژانس اجتماعی در كشور اضافه شود تا وضعیت 123 به سطح مطلوب برسد.

بخش دیگر صحبت‌های موسوی چلك به موضوع طلاق و ازدواج اختصاص داشت. آمار‌های جدید او در این مورد و مقایسه آنها با آمار مشابه سال قبل نكات مهمی را روشن می‌كند. به گفته مدیركل دفتر آسیب‌دیدگان اجتماعی سازمان بهزیستی كشور، در 9 ماهه ابتدای امسال نسبت به زمان مشابه سال گذشته ازدواج 2.1 درصد رشد داشته، این در حالی است كه رشد طلاق 15.7درصد بوده است. در سال 87 مجموعا در 9 ماه، 81033 مورد طلاق ثبت شده كه این آمار در سال 88 به عدد 93769 رسیده است. همچنین در سال گذشته در مجموع 9‌ماهه، 712452 مورد ازدواج ثبت شده كه این آمار در 9 ماهه آغاز امسال 727328 مورد بوده است.

طلاق

نكته دیگر در حوزه زندگی مشترك اینكه مدت‌زمان زندگی مشترك تا طلاق توافقی طی سه سال گذشته از پنج به سه سال رسیده است. جالب اینكه 62 درصد افرادی كه قصد طلاق دارند در همان ماه اول آغاز اختلاف به مراكز بهزیستی مراجعه كرده‌اند كه خود نشان از تصمیم جدی برای جاری شدن صیغه طلاق است.تحقیق در میان افرادی كه امسال طلاق گرفته‌اند مشخص كرده كه 70 درصد مردها و 74درصد زن‌ها در خانواده‌شان سابقه طلاق نداشته‌اند.

نكته دیگر درباره طلاق اینكه مشخص شده مهم‌ترین علل طلاق براساس آنچه زوجین در مراكز مداخله در خانواده برای كاهش طلاق بهزیستی اعلام كرده‌اند به ترتیب دخالت اطرافیان، اعتیاد، عدم برخورداری از محبت زوج، عدم توانایی حل مشكلات، عدم رضایت از روابط زناشویی و بالاخره سوظن است.

«آمار خودكشی در ایران بر اساس مطالعات امسال شش یا هفت مورد در هر 100 هزار نفر است.» موسوی چلك این جمله را می‌گوید و ادامه می‌دهد. البته این آمار در استان‌های ایلام و كرمانشاه بسیار نگران‌كننده است و حتی آمار خودكشی از طریق خودسوزی در «دره شهر» و «ایوان» استان ایلام از مرز بحران هم گذشته است. مدیركل دفتر آسیب‌دیدگان اجتماعی سازمان بهزیستی كشور در حالی این دو نقطه استان ایلام را به‌عنوان كانون خودكشی در ایران معرفی كرد كه معتقد است میانگین سن خودكشی در ایران به‌خاطر این زیر 30 سال است كه خودكشی‌ها در واقع تهدید است و نه اقدام به خودكشی.

منبع: تابناک

تنظیم برای تبیان: عطاالله باباپور