تبیان، دستیار زندگی
ح مى شود كریمى و بایرن از این پس در آلیانس آرنا گاهى قرمز، گاهى آبى و گاهى هم سفید. استادیوم جدید «آلیانس آرنا» كه امشب (ساعت 23/45 به وقت تهران) با یك مسابقه میان تیم ملى آلمان و بایرن مونیخ رسماً افتتاح مى شود مى تواند براى...
بازدید :
زمان تقریبی مطالعه :

ورزشگاه تازه مونیخ امروز افتتاح مى شود

كریمى و بایرن از این پس در آلیانس آرنا


گاهى قرمز، گاهى آبى و گاهى هم سفید. استادیوم جدید «آلیانس آرنا» كه امشب (ساعت 23/45 به وقت تهران) با یك مسابقه میان تیم ملى آلمان و بایرن مونیخ رسماً افتتاح مى شود مى تواند براى بایرن قرمز، براى مونیخ 1860 آبى و براى تیم ملى آلمان سفید باشد. هر وقت كه هم نتوانست تصمیم بگیرد هوادار كدام یك باشد به رنگ تركیبى از این سه رنگ در مى آید.

استادیوم آلیانس آخرین شاهكار معمارى دو آرشیتكت سوییسى دیوانه فوتبال، هرزوگ و ده مویرون است كه در پایان سال 2001 با عكسى ساختگى از عمارت اوپراى شهر وین با یك زمین چمن در وسط آن در مناقصه ساخت استادیوم جدید مونیخ شركت كردند. پیر ده مویرون مى گفت: «فوتبال مثل یك اوپراى 90 دقیقه یى است منتهى با نتیجه یى غیرقابل پیش بینى.»

بایرنى ها تقریباً یك دهه جنگیدند تا به هدفشان كه ساختن یك استادیوم جدید و نه بازسازى همان استادیوم قدیمى المپیك كه روز به روز بیشتر محبوبیتش را از دست مى داد، برسند. بایرنى ها از یك سو شانس هم آوردند كه گونته بنیش معمار استادیوم المپیك در برابر بازسازى این استادیوم قدیمى با سقف نصفه مشهورش مقاومت كرد.

سرانجام در اكتبر 2001 دو سوم شهروندان شهر مونیخ در یك همه پرسى تحت فشار باشگاه بایرن مونیخ به ساخت یك استادیوم جدید رأى مثبت دادند. فرانس بكن باوئر رییس باشگاه قبل از آن تهدید كرده بود كه بایرن مونیخ در صورت مخالفت شهروندان خارج از شهر براى ساختن یك استادیوم جدید اقدام خواهد كرد و این از نظر او «بزرگترین آبروریزى براى شهرى مثل مونیخ بود». قدرت قیصر كافى بود تا نظر ملت را تغییر دهد.این شاهكار معمارى محل وقوع رویدادهاى ورزشى بزرگى در تاریخ خواهد بود و با علم به همین هم ساخته شده است. آلیانس آرنا كه 66هزار تماشاگر را در خود جا مى دهد با 7100 تن فولاد و 2874 بالش پلاستیكى هواگیر ساخته شده است. در این استادیوم دو مانیتور عظیم نصب شده اند. حتى 50 سلول زندان براى آشوبگران در نظر گرفته شده است. «آلیانس آرنا» كه بزرگترین پاركینگ اروپا را دارد با هزینه یى بالغ بر 342 میلیون یورو ساخته شده است. اولى هونس با نگاه به این چهار سال خیلى خسته اما با افتخار مى گوید كه «ساخت زیباترین استادیوم دنیا انرژى زیادى از ما گرفت.» مدیرعامل باشگاه بایرن مونیخ از ساخت این استادیوم به عنوان «بزرگترین دستاورد باشگاه» یاد مى كند.

اما امروز تندروترین كسانى كه به هر طریقى مى خواستند استادیوم المپیك را از محرومیت رویدادهاى فوتبالى نجات دهند. مثل ولفگانگ اتلیش، مستندسازى كه فیلم ساختن «آلیانس آرنا» را براى تلویزیون تهیه كرد امروز مى گویند: «مقاومت شان به شیفتگى تبدیل شده است.» در واقع هرزوگ و ده مویرون كه استادیوم المپیك پكن را هم مى سازند با این ایده كه نماى استادیوم را براى تیم بایرن به رنگ قرمز، براى مونیخ 1860 به رنگ آبى و براى بازیهاى تیم ملى آلمان به رنگ سفید دربیاورند هرگونه مخالفتى را خاموش كردند.

درآمد سالانه حاصل از این استادیوم از راه فروش 106 لوژ ویژه و همچنین به كمك فروشگاه هاى آن كه 365 روز سال باز خواهند بود،33 میلیون یورو است.

اما ویژگى هاى خاص و جلوه هاى زیباى «آلیانس آرنا» تنها دلایلى نیستند كه در این روزها مورد توجه قرار گرفته است. دقیقاً یك سال دیگر مسابقه افتتاحیه جام جهانى 2006 در این استادیوم برگزار مى شود. روزنامه «گاردین» چاپ لندن، از آن به عنوان «ماجراجویانه ترین استادیوم در میان 12 استادیوم دیگرى كه ساخته یا بازسازى شده اند» یاد مى كند.

در آلمان هم شیفتگى رسانه ها نسبت به این استادیوم بى حد و مرز است.

روزنامه «فرانكفورتر آلگمانیه سایتونگ» شاعرانه آن را «نرم و ورزشى» توصیف مى كند. نشریه «هورتسو» هم شیفته نماى آن است كه از درون مى درخشد.

در حالى كه روزنامه «زوددویچه سایتونگ» دوست دارد این درخشندگى را در هنگام غروب تماشا كند: «شاید بدون هیچ گونه نور مصنوعى زیباتر باشد.»

حالا آلمانى ها به «آلیانس آرنا» افتخار مى كنند. انگار كه آرناى آمستردام و نوكمپ بارسلونا اصلاً وجود ندارند.

آمار و ارقام آلیانس آرنا0/2 -میلى متر، ضخامت پوشش استادیوم

0/2 مانیتور 100متر مربعى در ارتفاع 42 مترى

28 دكه براى فروش خوراكى

55غرفه بلیت فروشى

95 درصد، محافظت پوشش استادیوم از ورود اشعه ماوراء بنفش

350 جاى پارك براى اتوبوس

941 روز زمان ساخت

9800 جاى پارك در پاركینگ چهارطبقه

85000 متر مكعب بتون مورد استفاده در ساخت استادیوم

132000 هزار سوراخ براى نصب صندلى ها

285917206 یورو قیمت خرید آرنا