تبیان، دستیار زندگی
مورد مصرف جا افتاده است به این صورت که هر چه بیشتر یعنی بدون حساب و کتاب و در هر مورد مصرف کنیم نشانه‏ی تمول بیشتر، بلندی طبع و بی‏اهمیتی به مادیات تلقی می‏شود. این باور برای جامعه ما، اسراف را به دنبال دارد. آیا هنگام آن نرسیده است که پرونده‏ی باورهای خو
بازدید :
زمان تقریبی مطالعه :

چند پیشنهاد برای تغییر مصرف

مورد مصرف جا افتاده است به این صورت که هر چه بیشتر یعنی بدون حساب و کتاب و در هر مورد مصرف کنیم نشانه‏ی تمول بیشتر، بلندی طبع و بی‏اهمیتی به مادیات تلقی می‏شود. این باور برای جامعه ما، اسراف را به دنبال دارد. آیا هنگام آن نرسیده است که پرونده‏ی باورهای خود را دوباره ارزیابی کنیم؟

هنگام خرید لوازم منزل یا وسایلی که به آن نیاز داریم سعی کنیم بهترین و محکم‏ترین نوع را خریداری کنیم. هر چند که هزینه‏ی بیشتری باید بپردازیم ولی در دراز مدت استحکام و دوام آن جبران قیمت بالاتر را خواهد کرد.

یک ضرب‏المثل انگلیسی می‏گوید: «من هنوز آنقدر ثروتمند نشده‏‏ام که جنس ارزان بخرم.»
تغییر مصرف

- مدیریت امور منزل با زنان است. با توضیحات قانع کننده می‏توان افراد خانواده را به رعایت نظم و نظافت و صرفه‏‏جویی تشویق نمود که در این صورت از نظر مالی و صرفه‏جویی در وقت بسیار کارساز است. مانند هر کار دیگر که «پیشگیری بهتر از درمان است» وضع مقرراتی برای برقراری نظم و نظافت که در آن تمام اعضای خانواده نقش فعال داشته باشند. بسیار موثر است.

پس تمیز کردن مهم است ولی تمیز نگهداشتن مهم‏تر. به خصوص در این مورد روش‏هایی اتخاذ شود که کم‏ترین مقدار مواد پاک کننده و کمترین مدت زمان را لازم داشته باشد. توجه داریم که مواد پاک کننده اغلب آلوده کننده آبها هستند ما می‏خواهیم خانه‏ای تمیز داشته باشیم اما نه به بهای از دست رفتن سلامتی خانم خانه.

همان‏گونه که در بعضی افراد این افراط در کار دیده می‏شود.

- چون بیشترین درآمد خانواده معمولاً صرف تهیه‏ی مواد غذایی می‏شود، توجه به نکاتی چند ضروری است: کیفیت غذاهای تازه‏ای که از مواد خام اولیه به صورت بهداشتی در منزل تهیه می‏شود بهتر از غذاهای آماده و نیمه‏ آماده بیرون است و هزینه‏ی کمتری در بردارد. آگاهی‏ ما از مواد نگهدارنده که به مواد غذایی به اصطلاح با دوام افزوده می‏شود و اثر شیمیایی این مواد بریدن می‏تواند در نوع غذایی که مصرف می‏کنیم تعیین کننده باشد.

متخصصین می‏گویند تا آنجا که می‏توانید فاصله میز غذای خود را تا مزرعه کوتاه‏تر کنید.

هنگام خرید تا آنجا که ممکن است همیشه بزرگ‏ترین اندازه مواد مورد نیاز را تهیه کنیم چون در این صورت هزینه‏ی بسته‏بندی کمتر و مقدار بیشتری دریافت می‏کنیم.

آگاهان توصیه می‏کنند هنگامی که گرسنه هستید، برای خرید مواد غذایی اقدام نکنید زیرا موادی را خواهید خرید که لازم ندارید.

تغییر مصرف

بهتر است تا آنجا که می‏توانیم از ظروف یک‏بار مصرف استفاده نکنیم زیرا هم هزینه اضافه بر خانواده تحمیل می‏شود و هم این زباله‏ها باعث آلودگی محیط زیست می‏شوند.

با مصرف کمتر، زباله خانگی را تا آنجا که مقدور است کاهش دهیم.

- زباله‏های خشک مانند کاغذ و مقوا، شیشه، پلاستیک و فلزات را جداگانه جمع‏آوری و به مراکز بازیافت تحویل دهیم.

- از دستمال‏های پارچه‏‏ای به جای دستمال کاغذی و از کیسه‏های پارچه‏ای برای خرید استفاده کنیم و کیسه نایلونی کمتری به منزل بیاوریم.

- قبل از آنکه هر چیزی دور انداخته شود. فکر کنیم چگونه می‏توان آن را به یک شی قابل استفاده تبدیل نمود. مثل تهیه‏‏ی کاور لباس از ملحفه‏های کهنه، استفاده از شیشه‏های دهانه گشاد برای نگهداری شکر، برنج، آرد و...

آیا شما هم موارد دیگری را سراغ دارید؟ حتماً دارید. پس از همین حالا دست به کار شوید و برایمان در این مورد بنویسید.

فاطمه طاهری یگانه

شاهد نوجوان

تنظیم:بخش کودک و نوجوان

*****************************************

مطالب مرتبط

مراحل حالی کردن صرفهجویی!

فضایی های مصرف گرا

مشاوره
مشاوره
در رابطه با این محتوا تجربیات خود را در پرسان به اشتراک بگذارید.